וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביתה הסתיימה והתורים מתארכים: "זה מטורף"

ענת שלו וקובי דוד

12.2.2012 / 13:00

לאחר שנחתם ההסכם לפתרון סוגיית עובדי הקבלן - העילה לשביתה הכללית במשק - אזרחים רבים פקדו את הבנקים, הדואר והמוסדות השונים ונתקלו בתורים לא נגמרים. "רבים על תורים"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק וגדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

חמישה ימי שביתה כללית, מתוכם שלושה ימי עסקים, הסתיימו בשעות הבוקר המאוחרות (ראשון) עם חתימת ההסכם בין האוצר להסתדרות לפתרון סוגיית עובדי הקבלן, אך טרם ניתן להבחין בחזרה לשגרה מוחלטת. בסניפי הבנקים והדואר נרשמו תורים ארוכים, קווי האוטובוס יחזרו לפעול כסדרם רק לקראת הצהריים, והעיריות, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה מנסים להשלים את העבודה שהצטברה בימי השביתה.

"אני מרחם על עובדי הבנקים שהיו צריכים לסבול את כל כמות האנשים שהגיעה הבוקר", סיפר תושב טבריה אלי עברון שנאלץ להמתין זמן ארוך בתור לבנק, "היה דחוס מחניק ולא נעים, זה לא הגיוני שאנשים יישארו ללא כסף מזומן, אני חושב שאם השביתה לא הייתה מסתיימת אנשים היו נקלעים לחובות".

אוספים זבל אחרי השביתה בתל אביב, פברואר 2012. דרור עינב
עובדי העירייה שבו לעבודה. פינוי הזבל שנערם ברחובות תל אביב, הבוקר/דרור עינב

בסניף הדואר היחיד בבית שאן נרשם עומס כבד של אנשים שהגיעו הבוקר ונאלצו להמתין זמן רב. "אני לא מתרגשת להמתין בתור, זה משהו שכל תושבי בית שאן רגילים אליו", סיפרה מרגלית דהן, "אבל הבוקר זה היה בלתי נסבל, שובל ארוך של אנשים שנלחמים כל אחד על התור שלו רק כדי לברוח משם כמה שיותר מהר". תורים ארוכים נרשמו גם בסניפי הביטוח הלאומי בצפת, "מי שחי על קצבת הביטוח הלאומי יודע יפה מאוד שאי אפשר להשבית מוסד שכזה". ואילו עובדי הניקיון ופינוי האשפה החלו מיד עם תום השביתה לפנות את ערמות האשפה שהצטברו בכל פינה בעיר. "הבוקר חיכתה לנו המון עבודה, זה לא יאמן כמה זבל מייצר עם ישראל", סיפר אחד העובדים בשירותי הניקיון בטבריה.

יונתן מתל אביב הגיע מיד עם תום השביתה לסניף הבנק הקרוב למקום מגוריו ונדהם מאורך התור. "כאלה תורים אני רגיל לראות במשרד הפנים. תור מטורף. אני כבר כמה ימים מחכה שהבנקים יחזרו לעבוד, יש לי כמה עניינים דחופים לסדר ונראה שאני אהיה פה עוד זמן מה. יש פה איזה עשרה אנשים לפני בתור, ואני פה כבר שעה וחצי", אמר.

"אנשים יצאו מדעתם"

בסניף הדואר ברחוב גאולה בתל אביב הגיע התור עד מחוץ לסניף, אל הרחוב. אנשים העידו כי התחרו על המספרים ואף ניטשו מאבקים על מקומות בתור. "ככה זה המדינה שלנו", אמר אלברט בן ה-62. "מתי שרוצים – משביתים. אני לא יודע עובדי קבלן, לא עובדי קבלן, אני לא אומר אם השביתה הייתה מוצדקת או לא אבל מה התוצאה? האנשים שהכי צריכים את השירותים האלה פה – דואר, בנק, ביטוח לאומי, הם אלה שנדפקים. עכשיו כולנו מבלים פה את היום בדואר, יש פה ריבים על תורים, זה מטורף. אנשים יצאו מדעתם", סיפר.

לצד זאת מנסים להרגיע בבנקים וברשויות המקומיות ואומרים כי העבודה חוזרת לסדרה במהירות, ואף מרגיעים שחלק מסניפי הבנקים יהיו פתוחים גם אחרי שעות העבודה. "כל מערך הסניפים של הבנק פועל עם תום השביתה ויפעל ברציפות עד השעה 18:00, כולל סניפים שסגורים בדרך כלל ביום ראשון או פתוחים חלקית, כולם יפעלו במתכונת של יום שלם רצוף", נמסר מדוברות בנק דיסקונט. לצד זאת עדכנו כי "נרשמים תורים ארוכים בכל רחבי הארץ אבל אנשים מתנהלים בסבלנות מתוך הבנה למצב ואני מקווה שככה זה יישאר במהלך היום".

בעיריות וברשויות המקומיות חזרו כבר העובדים לעבודה והם כעת פועלים להעניק את השירותים העירוניים שלא ניתנו בחמשת הימים האחרונים – בין היתר, ניקוי הפסולת והאשפה שהצטברו ברחובות. בעיריית תל אביב סיפרו כי העובדים שבו בזמן לעבודה וכי לא נוצרו עומסים מיוחדים בקבלת הקהל בעירייה.

מרשות הדואר נמסר כי למעט בעיות נקודתיות בסניף הדואר בתחנה המרכזית בתל אביב, לא התקבלו תלונות על עומס. "המשכנו לתת שירות במהלך השביתה על ידי הסוכנויות השונות באופן חלקי, כך שאצלנו העומס אינו גדול כמו אצל הבנקים שהיו סגורים לגמרי. אנו צופים עומס גדול יותר לקראת ה-15 לחודש, מועד תשלום הקצבאות, ואנו ערוכים לכך", נמסר.

"תיקון היסטורי"

נהגי האוטובוסים, שהצטרפו היום אף הם לעיצומים במשק, יחזרו אט אט לשגרה ומאגד נמסר כי "עד שעות הצהריים כל קווי השירות ישובו למסלולם התקין ללא שום הפרעה". יחד עם זאת, הבוקר הורגשו שיבושים בתנועת האוטובוסים לראשונה מאז תחילת השביתה וכפי הנראה עדיין יורגשו עד אשר יחזרו הקווים לתפקוד מלא.

כלל משרדי הממשלה, בהם משרד הפנים, משרד הרישוי, משרד הרווחה וכדומה חזרו לפעילות מלאה, כמו גם הנמלים, הרכבת, נתב"ג, חברת החשמל, מערכת הבריאות ושאר המוסדות השובתים. ג'יהאד עקל, מנהל חדר המצב שהפעילה ההסתדרות, סיכם את מהלך הימים האחרונים ואמר כי "חזרנו לשגרה, כל מקומות העבודה בעצם פועלים". לדבריו, בחדר המצב התקבלו שאלות לגבי ההסכם באשר לסוגיית עובדי הקבלן ורבים מהאזרחים התקשרו לשאול "מה זה אומר בעצם?". עקל סיכם ואמר כי "בסך הכל לא היו פניות חריגות וכולם נענו, היה קצת לחץ בזמן השביתה אבל מבחינתו הכל עבר בשלום".

לאחר משא ומתן מתמשך חתמו הבוקר שר האוצר, יובל שטייניץ, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, על ההסכם שהביא כאמור לתום השביתה, בו הגיעו לסיכום גם באשר לסוגיות עליהן הייתה מחלוקת במהלך המשא ומתן. שטייניץ הגדיר את ההסכם כ"תיקון היסטורי", ואילו עיני אמר כי מדובר ב"הסכם פורץ דרך". עיקרי ההסכם:

במגזר הפרטי: כל עובדי הקבלן השייכים למקצועות שהם בליבת העיסוק של המוסד המעסיק, כמו אחיות בבתי חולים, חדרנים בבתי מלון, עובדי פס ייצור במפעלים, פקידי בנק, שליחים, מחסנאים וכדומה, יועברו להעסקה ישירה לאחר תשעה חודשי העסקה. סוגיית "כתף אל כתף" נפתרה ותנאי עבודה ושכר בין עובדי הקבלן שלא נקלטים להעסקה ישירה יושוו לעובדים המועסקים ישירות בעסק. כמו כן חלק מעובדי הניקיון המועסקים ב-90% משרה יועברו להעסקה ישירה.

במגזר הציבורי: השכר המינימלי המשולם לעובדי השמירה והניקיון על ידי ספקי השירותים יעלה ל-4,500 שקלים. על מנת לעודד הצטיינות בעבודה, יינתן אחת לשנה מענק לעובדים מצטיינים, בהתאם לאמות מידה שייקבע מזמין השירות. לצד זאת ישופרו התנאים הסוציאליים של עובדי הניקיון והשמירה. בין היתר, תופרש לעובדים קרן השתלמות של 7.5%, העובדים יקבלו שי לחג בהתאם למתנות החג המחולקות לעובדי המדינה, יוגדלו דמי ההבראה ויוגדלו ההפרשות לפנסיה לה יהיו זכאים העובדים מיומם הראשון. כמו כן העובדים יקבלו ארוחות מסובסדות במקומות בהם קיים הסדר שכזה לעובדים הקבועים.

עוד כחלק מההסכם, ייקלטו 150 עובדים בהוסטלים של ניצולי שואה ו-150 עובדי ניקיון נוספים במעונות לחוסים של משרד הרווחה. לצד זאת, הממשלה תשלים את ההליכים על מנת שכ-500 עובדי הקבלן בתאגידי הבריאות ובבתי החולים הממשלתיים והממשלתיים-עירוניים, ואשר העסקתם ממומנת באופן ישיר על ידי תקציב המדינה בבתי חולים, ייקלטו במוסד. ולצד זאת, ייקבעו מנגנונים למניעת תופעת העסקה זו.

עוד באותו נושא:
תמה השביתה במשק: הושג הסכם בנושא עובדי הקבלן
השביתה החלה ביום רביעי: הבנקים סגורים, שיבושים בנתב"ג
עוד יום של שביתה: המגעים בין הצדדים יימשכו עד 10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully