וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלי צה"ל: עצה למפקד הנכנס

יעקב אחימאיר

12.2.2012 / 8:14

מינויו של ירון דקל למפקד גלי צה"ל עשוי לסמן תפנית לאופי שנתקבע לתחנת שידור זו. אם תאמר לאיש תקשורת ממדינה מתוקנת כי בישראל שר הביטחון הוא שמינה את מפקדה של תחנת שידור, הוא יפקח את עיניו בתמיהה: הכיצד?

זו תחנת שידור שאופיין של רוב תוכניותיה אינו ביטחוני, והיא ידועה דווקא באופייה הנמרץ ובעיסוקה הנרחב בתחום הפוליטי והאזרחי. זהו אבסורד מתמשך: גלי צה"ל היא למעשה תחנת שידור אזרחית, למעט מובלעות ייחודיות לנושאי ביטחון. לא בכדי היו שקראו לשרי הביטחון "להיפטר" מגוף שידורי זה, לנתקו ממערכת הביטחון ואף להעמידו למכרז לכל המרבה במחיר. כי מה בין התכנים של תחנת גלי צה"ל ולמערכת הביטחון, חוץ מהתקציב?

גם שר הביטחון ברק התבטא פעם כי שאיפתו היא להיפטר מכל גוף במערכת הביטחון ש"אינו יורה". זה לא קרה, וספק אם הבאים אחרי ברק ינתקו את גלי צה"ל ממערכת הביטחון. לא ברק ולא הבאים אחריו ירצו להיזכר כמי שנטשו את גלי צה"ל. במדינה דמוקרטית מתוקנת צעד כזה היה נחשב צעד מתבקש, ראוי, תקין. אבל נראה כי מינויו של מפקד חדש לתחנה ינציח את האנומליה הלא תקינה הזאת.

מדברים לברנז'ה התל אביבית

ולפיכך ראוי לשאול: מה בכל זאת ראוי לעשות כדי לסמן תפנית באופי שכבר נתקבע לתחנה - עיסוק מוגזם בפוליטיקה בשילוב סגנון שיח ציבורי שמאפיין את המרחב הדמוגרפי שבין גדרה לחדרה, ונימת התנשאות ברטוריקה של כמה מן השדרים של גלי צה"ל. דומה כי סגנון זה אינו מדבר לליבם של אזרחים רבים, אלא יותר לאוזניה של הברנז'ה התל-אביבית. תחושה זו העמיקה גם עקב ההחלטה של יצחק טוניק, המפקד לשעבר של גלי צה"ל, לבטל מנימוקים לא ברורים את התוכנית "יש עם מי לדבר" (שהייתי אחד ממנחיה, ללא שכר). אפשר להחליף את המנחים, לא את העם. תוכנית יומית זו העניקה למאזיני התחנה את התחושה כי "זוהי התחנה שלנו", התחנה של העם.

לא בכדי זכתה התוכנית לשיעורי האזנה גבוהים. הרי שם ניכר סגנון דיבורם האותנטי של אלמונים שאינם ח"כים ואינם פרשנים, והם לא רהוטים ונמלצים, אלא מחוספסים, עצבניים וכעוסים על עניין כלשהו המצוי על סדר היום. דברם פרץ מן הלב. כלומר, גלי צה"ל העניקה לאזרחים מן השורה, אלה שמשהו מציק להם, את זכות השימוע. תופעה זו הקהתה את נימת ההתנשאות שגלי צה"ל מקרינה לעיתים בשידורי האקטואליה שלה.

במילים אחרות, אם עיסוק מוגבר בענייני ביטחון בגלי צה"ל, עיסוק אשר לכאורה מתבקש, עלול להרחיק את המאזינים, הרי נחוצה תפנית שתקרב את התחנה לציבור, ולא תרחיק אותה ממנו. תפנית כזו עשויה רק להקהות את הביקורת, המוצדקת בחלקה, המוטחת בתחנה.

על כל פנים, מינויו של מפקד חדש לגלי צה"ל לא מבשר על הוצאתה של גלי צה"ל מרשותה של מערכת הביטחון למעין מכרז כדי להעבירה לזכיין פרטי כלשהו. אבל ראוי, כמוצע למעלה, שמפקדה החדש של התחנה יעשה למען שינוי אופיים של כמה משידוריה. נאחל לו הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully