וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתונה בעשן, הצעירים מיואשים ולא מאמינים לפוליטיקאים

איתן אבריאל ואייל טואג - אתונה

11.2.2012 / 4:00

צעירים זועמים התפרעו ברחובות ברקע ההצבעה על חבילת הצנע. האבטלה בקרבם מגיעה ל-50%, ומי שיכול מחפש עבודה מחוץ ליוון. כעס גם כלפי גרמניה הבנקאים - ועל העיתונאים

צעירים מובטלים, מתוסכלים, כועסים ומיואשים מהמצב הכלכלי והפוליטי של יוון התעמתו אמש אחר הצהריים (ו') עם המשטרה ברחובות אתונה. זאת לאחר מספר חודשים של שקט יחסי ביוון - ולקראת עימותים קשים יותר ככל שיתקרב מועד ההצבעה בפרלמנט על חבילת הקיצוצים והצנע החדשה שרשויות אירופה דורשות מיוון ליישם.

כל הרחובות המרכזיים המובלים לכיכר סינטגמה, מקום מושב הפרלמנט, נחסמו לתנועת כלי רכב והשרו אווירה של סגר ו"יום כיפור" על המרכז הפוליטי והעסקי של העיר. חבורות רבות ומגוונות של מפגינים צעדו לכיוון הכיכר וממנה, כאשר כולם מביעים התנגדות לחבילת הצעדים החדשה הכוללת קיצוץ של 20% בשכר המינימום, קיצוץ בפנסיות הציבוריות, קיצוץ נוסף של 3 מיליארד יורו במשרדי הממשלה ופיטורים של לא פחות מ- 15 אלף עובדי ציבור. בין החברות היו נציגים של איגודים מקצועיים, חברי מפלגה כגון המפלגה הקומוניסטית, חברות של נציגי שכונות בלתי מאוגדים מרחבי אתונה - והרבה מאוד צעירים שלא שייכים לשום ארגון. התוצאה: רחובות מכוסים בגז מדמיע, מוקדים קטנים של שריפות בפחי זבל, הרס, נזק ואווירה של כמעט "אינתיפאדה".

חלק לא קטן מהצעירים היו אלימים במיוחד והגיעו לפרלמנט מוכנים מראש לעימות, כולל קסדות ומסכות גז, פריט שהיה אחר הצהריים כמעט חובה. צעירים אלה ריסקו בעזרת פטישים אבני שפה של מדרכות, והטילו את האבנים על חבורות השוטרים שהתגודדו בפינות של הרחובות ומול הפרלמנט. בתגובה ירו השוטרים רימוני גז מדמיע. צלם TheMarker אייל טואג, שלא לבש מסכה מתאימה, נפגע קלות מהגז המדמיע בעת שצילם את האירועים.

מה בדיוק צעקו הצעירים, ומה הם בדיוק דורשים? משיחות לא קלות עמם מתברר שהמפגינים בעיקר רוצים להביע כעס ותסכול - ושאין להם משנה מסודרת כיצד להוציא את יוון מהבוץ הכלכלי העמוק שאליו נקלעה. הצעירים מוחים נגד הקיצוצים והצנע שנכפה על יוון, אבל אינם מביעים דרישה לסרב לחבילת הסיוע האירופי, או דרישה לצאת מגוש היורו ולהפסיק את שיתוף הפעולה עם גרמניה, צרפת ושאר המדינות המכתיבות את האירועים הנוכחיים. אפשר להבין מדוע: במדינה שבא אי אפשר לפטר עובדי מדינה ושבה שיעור האבטלה הכללי מגיע ל-21% ושיעור האבטלה בקרב צעירים מגיע ללא פחות מ-50% - לצעיר יווני שסיים שירות צבאי של שנתיים ולימודים אקדמאיים אין כמעט שום סיכוי למצוא עבודה. מי שיכול, מתברר, מחפש דרכים להגר מיוון ולהגיע למדינות אחרות. אחרים, כפי שראינו, לובשים מסכות גז ויוצאים להוציא את תסכולם על כוחות המשטרה.

"אין לנו מה להפסיד"

על פי סוכנויות הידיעות, מפגינים מול משרד האוצר של יוון הציבו במקום מערכת הגברה עם סוללת רמקולים, שדרכם קראו לעובדי המשרד: "התקוממו עכשיו, המשיכו בשביתה, אל תיכנעו". תופעות דומות נצפו על ידי כתבי TheMarker, למשל במתחם בית הספר למשפט של אתונה, אשר "נכבש" זה לא מכבר על חברות צעירים.

ה"כובשים" מפעילים מערכת קול המשמיעה מוזיקת רוק רועשת במגוון שפות, ומחלקים תרופות וכימיקלים עבור מי שנפגע מגז מדמיע. מסתבר, שהתרופה הפופולרית נגד פגיעה מגז מדמיע היא ערבוב של תרופות נגד צרבת עם מים, ומריחת התוצר סביב האף והעיניים הדומעות.

תהלוכה אחרת, בה השתתפו כ-10,000 בני אדם, ואשר אורגנה על ידי המפלגה הקומוניסטית של יוון, עברה ללא הפרות סדר. הצועדים הניפו שלטים וצעקו סיסמאות בגנות תכנית הממשלה לקצץ את שכר המינימום במדינה ולפטר אחד מכל חמישה עובדים במגזר הציבורי.

"אין לנו כבר הרבה מה להפסיד", אמר אדריכל בן 28 שהשתתף בהפגנה בעודו מרסס גרפיטי על קיר במרכז אתונה. "שש שנות לימודים, עוד שנה של שירות צבאי, ואין לי שום סיכוי למצוא עבודה. למה כבר אפשר לצפות?", אמר המפגין לעיתון "פייננשל טיימס".

בשונה מאוד מההפגנות מישראל, מגלים המפגינים עוינות רבה כלפי התקשורת וכלפי עיתונאים, ונוהגים בין השאר לחטוף מהם את המצלמות ולשבור אותן. כמה מהם התעמתו על רקע זה עם כתבי TheMarker. אחד מהעיתונאים היוונים ששהו באזור הסביר כי הצעירים שונאים מקצועות לפי סדר הבא: קודם פוליטיקאים, לאחר מכן עיתונאים ובמקום השלישי בנקאים. מדוע? “הם שונאים את הממסד, וביוון עיתונאים מזוהים עם הממסד", הסביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

איגוד עובדי המשטרה מאיים להוציא צווי מעצר לבכירים ב-IMF

במסגרת שביתה כללית בת 48 שעות בה פתחו אמש שני האיגודים המקצועיים הגדולים ביוון, הושבתו בתי הספר, משרדי הממשלה, הבנקים הממשלתיים, התחבורה הציבורית, שירותי המעבורות והרכבות ובתי החולים עובדים במתכונת מצומצמת. האיגודים הכתירו את תכנית הצנע החדשה בתור "קבורת החברה היוונית". עורכי הדין ביוון הודיעו כי יפתחו בשביתה בת שלושה ימים ביום שני הקרוב.

איגוד עובדי המשטרה הגדול ביוון איים להוציא צווי מעצר לבכירי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והאיחוד האירופי בשל דרישתם מממשלת יוון להעמיק את תכנית הצנע, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. מדובר בעיקר באיום סמלי שכן מומחים משפטיים ציינו כי צווי מעצר אלה יחייבו קודם כל אישור בית משפט, אולם המהלך מהווה עדות לעומק הזעם ביוון נגד המוסדות הבינלאומיים.

הסערה הפוליטית אינה מסתיימת בציבור היווני ומכה גלים גם במערכת הפוליטית עצמה. סגן שר העבודה של יוון התפטר ביום חמישי במחאה על תכנית הצנע.

כלכלת יוון צפויה השנה להתכווץ בשיעור של עד 5% ולהשלים בכך שנה חמישית ברציפות של מיתון. העלאות חוזרות ונשנות של המס וגיל הפרישה לא סייעו לשיפור המצב הפיננסי של הממשלה, ומספר המובטלים במדינה נסק ליותר ממיליון בני אדם - שיא של 21% מכוח העבודה.

ביום ראשון צפוי הפרלמנט להצביע על אישור הצעדים

שרי האוצר של מדינות גוש היורו דחו אתמול בלילה (ו') את הצעת ממשלת יוון לתכנית קיצוצים נוספת בהיקף הנאמד ב-3.2 מיליארד יורו, והתנו סיוע פיננסי בינלאומי נוסף לממשלה בכך שהיקף הקיצוצים יורחב ובכך שתכנית הצנע כולה תאושר כחוק בפרלמנט של יוון. יוון נדרשת לפרוע אג"ח ממשלתיות בהיקף של 14.5 מיליארד דולר ב-20 במארס, וללא סיוע פיננסי חיצוני נוסף תיאלץ כנראה להודיע על חדלות פירעון בחודש הבא.

בהחלטתם מאתמול, דורשים שרי האוצר של גוש היורו מממשלת יוון לקצץ 325 מיליון יורו נוספים בהוצאות ב-2012 על מנת שהתכנית תאושר, ומתעקשים על כך שהפרלמנט של יוון יאשר כחוק את חבילת הקיצוצים ביום ראשון הקרוב.

שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, דחק במנהיגים הפוליטיים במדינתו להיעתר לתנאים שהוצבו אמש. לדבריו, אם יוון תסרב להם היא תסולק מגוש היורו. "מהיום ועד לפגישה הבאה של שרי האוצר של גוש היורו, המדינה שלנו, מולדתנו, החברה שלנו חייבת לחשוב ולקבל החלטה אסטרטגית והחלטית", אמר וניזלוס לכתבים בבריסל. "אם אנחנו קושרים את עתידנו בגוש היורו ובאירופה, עלינו לעשות כל שנדרש כדי לאשר את תכנית הצנע".

ביום ראשון צפוי הפרלמנט היווני להצביע על אישור הצעדים ולאחר מכן יתכנסו שוב שרי האוצר של היורו לדון בתכנית המעודכנת. ואולם, בשעות האחרונות נפוצה הערכה לפי תידחה ההצבעה ליום שלישי, וזאת מכיוון שזהו יום עבודה, והמשטרה מקווה כי על רקע זה יגיעו פחות אנשים לעימותים עם המשטרה - בהשוואה ליום ראשון שבו כולם בחופשה.

במסגרת התכנית שעליה כבר הוסכם, ואשר אינה כוללת את הקיצוצים הנוספים שדורש גוש היורו, צפויים שורה של צעדים כואבים, בהם קיצוץ של 22% בשכר המינימום במגזר הפרטי, קיצוצים נרחבים בחברות ממשלתיות ופיטורים של 150 אלף עובדים במגזר הציבורי עד שנת 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully