וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון ספירו עתר נגד המדינה: כבודי נפגע בחקירה

גלעד גרוסמן

9.2.2012 / 23:16

פעיל השמאל זומן לחקירה חודשים לאחר שפרסם מאמר שנטען כי מסית לאלימות וטרור. ספירו ניסה להסביר כי דווקא גינה אלימות במאמר, אך נעצר למספר שעות. "כמו במדינות חשוכות"

פעיל השמאל גדעון ספירו הגיש בימים האחרונים תביעה בגובה 100 אלף שקל נגד המדינה, זאת בעקבות מעצרו ביוני אשתקד. ספירו זומן אז לחקירה ונעצר במהלכה למספר שעות בשל חשד להסתה לאלימות במאמר שכתב.

ספירו בן ה-77, הינו פעיל שמאל ופובליציסט, המפרסם מזה כעשור מאמרים במספר אתרי אינטרנט המזוהים עם השמאל. בספטמבר 2010, בעקבות שני פיגועים שביצע החמאס בהם נהרגו ארבעה ישראלים, הוא פרסם מאמר שכותרתו "סמרטוט אדום - מחזות קורעי לב". בין השאר, הוא כתב במאמר כי הוא מתנגד למאבק אלים נגד הכיבוש ומעדיף את המאבק הבלתי אלים, אולם הוא אינו יכול "להכתיב לפלסטינים את שיטות מאבקם". בנוסף כתב ספירו כי "כמעט כל מתנחל נושא עמו נשק...ולכן הפגיעה בהם אינה זהה לפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת. לא כך לגבי נשים, ילדים וזקנים. גם אם הם מתגוררים בהתנחלויות הם אינם כוח לוחם ולכן יש למנוע ולגנות כל פגיעה בהם על ידי מי שנאבק בכיבוש באמצעים חמושים".

בעקבות המאמר פנה הפורום המשפטי למען ארץ ישראל ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לפתוח בחקירה נגד ספירו, בטענה שהמאמר מסית לאלימות ותומך בטרור. בתחילה החליטה הפרקליטות שלא לפתוח בחקירה נגדו, אולם ביוני האחרון, כ-8 חודשים לאחר פרסום המאמר, זומן ספירו לחקירה במשטרת מחוז תל אביב. על פי התביעה, שהוגשה באמצעות הקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, כאשר הוא הגיע לתחנה, נודע לו לראשונה במה הוא חשוד. ספירו הכחיש את הטענה שהמאמר מסית לאלימות, וטען כי מדובר במאמר המגנה אלימות. אולם, לטענתו, בתום החקירה הודיעו לו שהוא עצור ללא כל הסבר.

"פגיעה בכבוד האדם וחירותו"

"כלוא בתא המעצר, התובע התקשה עד מאוד לעכל את מצבו, ולרגעים נדמה לו שמדובר בחלום רע", נכתב בעתירה. לטענתו, רק לאחר מספר שעות, ובעקבות פניית עורך דינו, מיכאל ספרד, למשנה לפרקליט המדינה שי ניצן, שוחרר ספירו ממעצר. במכתב ששלח עו"ד דן אלדד מפרקליטות המדינה לח"כ זהבה גלאון (מרצ), נטען כי ספירו זומן מספר פעמים עד שהתייצב לחקירה וכי מעצרו ארך שעתיים וחצי. "איננו מזלזלים, חלילה, בשלילת החירות לכל פרק זמן", כתב אלדד במכתבו, "אך כאן מדובר במעצר קצר יחסית, שנגזר מצורכי חקירה".

לטענת ספירו, מעצרו מהווה פגיעה בכבוד האדם וחירותו, כליאת שווא ורשלנות. "המתואר בתביעה זו מבטא רוח רעה מאוד שנושבת בישראל ומהווה חציית קו אדום מסוכן", נכתב בתביעה. "בדומה למדינות חשוכות, משטרת ישראל ראתה לנכון לזמן לחקירה ולעצור את התובע, בן 77 שנים, עיתונאי ופובליציסט ידוע, רק משום שפרסם מאמר דעה תשעה חודשים קודם לכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully