וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תחקיר: תאסר כניסת חלק מהלוביסטים לכנסת

פנחס וולף

9.2.2012 / 15:30

יו"ר הכנסת הורה על שלילת אישורי הכניסה של עובדי חברת "גלעד" ועל הצרת צעדיהם של לוביסטים נוספים: "תהליכים פרלמנטריים הפכו קורבן למניפולציות של הון ושלטון"

מלחמה בלוביסטים? בעקבות תחקיר "עובדה" שפורסם השבוע, לפיו לוביסטים משפיעים על חברי כנסת לאשר הצעות חוק שיטיבו עם לקוחותיהם, יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין, הורה היום (חמישי) בהחלטה תקדימית, לשלול אישורי כניסה למשכן. בתחקיר נראה כיצד לוביסטים של חברת "גלעד" השפיעו על הח"כים ולטענת אחד מאנשי החברה, אף הצליחו להשפיע על דו"חות של מחלקת המחקר והמידע (ממ"מ) של הכנסת. אישורי הכניסה לכנסת של כל עובדי חברת הלובינג "גלעד" ישללו וכן יוצרו צעדיהם של לוביסטים נוספים. על פי נתוני הכנסת, בשנים האחרונות, זינק מספר הלוביסטים ב-400%, מכ-50 בשנת 2006, לכ-210 ב- 2012, כמעט פי שניים ממספר חברי הכנסת.

ההחלטה לא תשפיע רק על הלוביסטים של "גלעד": בעקבות ההחלטה, לא תותר כניסתם של כלל הלוביסטים לאזורים בהם קיים חיכוך גבוה עם חברי כנסת ועובדי הכנסת: מזנון הכנסת, מבואות מליאת הכנסת, מתחם הלשכה המשפטית והממ"מ, מתחם יו"ר הכנסת, מנכ"ל הכנסת ומזכירות הכנסת. כעת, הלוביסטים יהיו רשאים להיכנס למתחמים אלה רק לפי הזמנה אישית של חבר כנסת או מטעם מנהל באותן יחידות ובליוויים של המזמינים. בנוסף, הודיע ריבלין לחברת "גלעד" כי הוא בוחן הליך לשלילת רישיון ה"שדלן" של עובדיה מלפעול בכנסת, בכפוף לשימוע.

אם לא די בכך, ריבלין אסר על עובדי הכנסת לקיים קשר עם לוביסטים, במישרין או בעקיפין. כל מפגש בין עובד כנסת לשדלן יותנה באישור בכתב ומראש של מנהל בכיר. כן נקבע, כי לכל מפגש שאושר ייערך סיכום בכתב וכן יוגש למנהל בכיר כל חומר בכתב שהוגש לעובד כנסת על ידי שדלן. בנוסף, נדרש כל עובד כנסת לדווח למנהלו הישיר על מפגש אקראי שנערך עם שדלן ועל תוכנו.

"יש לנקוט בצעדים דרסטיים"

"לא מדובר רק בספקולציה או ברכילות, אלא במציאות שמחייבת טיפול מעמיק, יסודי וממושך", אמר ריבלין. "תהליכים פרלמנטריים הפכו קורבן למניפולציות של הון ושלטון. רובם המוחלט של חברי הכנסת הם אנשים מעולים ובעלי תודעת שליחות שיודעים מאין באו ובפני מי הם צריכים לתת דין וחשבון, בפני בוחריהם. ועם זאת, היום ברור מתמיד שיש לנקוט צעדים דרסטיים על מנת שהכנסת לא תהפוך לאסקופה נדרסת בפני חברות הלובינג. המכשול נמצא מול עינינו, ועלינו לעקור אותו מתוכנו. מדובר באיום ממשי על תהליכי קבלת ההחלטות בכנסת ועל סדריה".

ריבלין ייפגש בשבוע הבא עם ראשי הסיעות בכנסת, במטרה להביא לאישור סופי את סעיפי הקוד האתי, הנוגעים למגע בין חבר כנסת ללוביסט, שהומלצו על ידי ועדת זמיר. על פי ההמלצה, תוטל האחריות על חבר הכנסת בכל מגע מסוג זה. לדבריו, "הכתובת העיקרית עליה מוטל להתמודד עם מגע בין הון ושלטון הם חברי הכנסת עצמם. נבחר ציבור איננו יכול עוד לרחוץ בניקיון כפיו ולומר אינני הכתובת".

בחודשים האחרונים קידם יו"ר הכנסת שורה של צעדים מגבילים כלפי פעילות השדלנים בכנסת. בישיבה שבה כינס את ראשי הוועדות, הודיע ריבלין על כוונתו לאסור נוכחות של שדלנים בעת עריכת הצבעות בוועדות הכנסת. עוד קבע, כי יש לאסור הגשת ניירות עמדה ישירות לחברי כנסת וכי ניירות עמדה או מסמכים מטעם שדלנים, יוגשו למנהלי הוועדות ויפורסמו בפורטל הוועדה. בנוסף, דרש ריבלין להגביל את מספר הנציגים שרשאים לנכוח בוועדות מטעם אותה חברה. כך, כל חברה תורשה לשלוח רק נציג אחד מטעמה, בין אם הוא שדלן, יועץ משפטי או כל נושא משרה אחרת.

עוד באותו נושא:
כך עובד האיש שמפגיש בין ההון לשלטון
"ח"כ שלא ידבר עם לוביסטים יישרף במגזר העסקי"
לפני כשבועיים: ריבלין שקל לאסור נוכחות לוביסטים בוועדות

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully