וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק תקציבי מאיים להשליך לרחוב מאות תלמידים

ענת שלו

9.2.2012 / 11:20

שביתה ב"בית של תמר" ניצבת כחרב מעל ראשיהם של 400 תלמידים לקויי למידה, שהמקום היה כחממה לצרכיהם הייחודיים. משרד החינוך, ההורים, ההנהלה והמורים מאשימים אלה את אלה

נערים ונערות רבים הסובלים מלקויות למידה ומהפרעות קשב וריכוז עלולים לאבד בקרוב את אחד המקומות המעטים שהעניקו מענה לצרכיהם. "הבית של תמר", בית ספר המפעיל תכנית לימודים והדרכה מקצועית ואישית לרבים מהנערים, ומסייע להם להשלים את בחינות הבגרות בהצלחה, נמצא בסכנת סגירה.

המוסד הוא בית ספר פרטי, המוכר על ידי משרד החינוך אך אינו נחשב מוסד חינוך רשמי. הוא מקבל תקצוב חלקי מהמשרד, כמוסד לחינוך חריג, המסייע לתלמידיו להשתלב במסגרות שונות בחברה, בצבא ובאזרחות.

כ-400 תלמידים הלומדים בבית הספר אינם יודעים מה יעלה בגורלם בתקופה הקרובה, ולצדם מעל מאה מורים הדואגים לעתיד הנערים שטיפחו – ולפרנסתם. המורים פתחו בשביתה לפני שבוע, מחאה על אי-כיבוד ההסכם הקיבוצי שחתמה עמם הנהלת המוסד, וטוענים כי שכרם הולן וכי לא שולמו להם תגמולים וכסף עבור פעילויות נוספות. ההנהלה טוענת כי חלק מההורים לתלמידים בבית הספר לא העבירו את מלוא התשלומים הנלווים, ולכן לא ניתן לשלם למורים את השכר המגיע להם, מעבר למה שמתקצב משרד החינוך.

הבית של תמר, שביתה של המורים בגלל הלנת שכר. ליבי גל, ספק 500
הפגנה ב"בית של תמר" במשמר השרון נגד אי-תשלום המשכורות/ספק 500, ליבי גל

"הבית של תמר" נוסד בשנת 1991. הוא נודע ביכולתו להכשיר בהצלחה תלמידים בעלי לקויות למידה וקשב לקראת בחינות הבגרות ולחיים האזרחיים והצבאיים. ה"בית של תמר" כולל מרכזי לימוד בתל אביב, בשפיים ובמשמר השרון, המעניקים לתלמידים ליווי צמוד ופרטני בנושאים לימודיים וחברתיים, תוך עירוב ההורים. כיתות הלימודים בבית הספר לא מונות יותר מ-12 ילדים, דבר המחייב השקעה כספית ניכרת בשעות הוראה נוספות להן מחויבים המורים.

משרד החינוך מקצה תקציבים שלא ניתן להשתמש בהם

בית הספר שקוע בחובות, וטוען כי הסיבה לאיחור בהעברת שכרם המלא של המורים נתונה ב"חרם" שהכריזה קבוצה מההורים לתלמידים על התשלומים הנלווים לשכר הלימוד. המורים אומרים כי גם אם ההורים ישלמו את מלוא הסכום, עדיין לא תהיה אפשרות להציל את המוסד מסגירה, וכי נדרשת התערבות מידיית של משרד החינוך כדי לפקח על הכספים ולנתבם. הם העבירו אתמול מכתב דחוף להנהלה, בו הביעו צער על כך שלא נוהלו מולם מגעים, ואמרו כי בכוונתם להפגין בהמשך השבוע מול מטה מחוז המרכז של משרד החינוך.

קרן ולדמן, מורה בבית הספר, אומרת כי "הבית של תמר" מוגדר כמוסד לחינוך מיוחד, ולכן התקנים שמשרד החינוך מקנה עבורו מתאימים לבתי ספר לילדים עם קשיים והפרעות קשות, ולכן יש שעות שאינן מנוצלות, כגון פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. "הכסף יושב, במקום להסב אותו לדברים נחוצים, כמו שעות למידה פרטניות - גולת הכותרת של בית הספר", היא אומרת בשיחה עם וואלה! חדשות". לדבריה,משרד החינוך צריך לקחת אחריות על "הפרצה הזו".

"ההנהלה מתעלמת מהעובדים, ותולה את כל האשמה בכספי ההורים", אומרת ולדמן. "גם אם הכסף היה נכנס, הסכומים היו מהווים רק שלושים אחוזים מהכנסות בית הספר. המורים פה תלויים באוויר, וההנהלה לא מודיעה לנו חד-משמעית מהן תוצאות הפגיעה בשכר. חלקנו בכלל לא יודעים אם נפוטר אחרי השביתה", היא מתריעה. "אנחנו מנסים לשמור על צביון של בית הספר מיוחד, אך בהנהלה לא נותנים תשובות".

לדברי ולדמן, משרד החינוך מסרב להתערב בנעשה. "הם מפנים אלינו עורף, המשרד אומר: 'זו לא הבעיה שלי'. בפועל, 400 תלמידים ומאה מורים נמצאים בבית ויושבים בחוסר אונים. צריך פיקוח לראות מה קורה עם הכספים שהועברו וכיצד ימשיכו להעביר אותם. שמישהו ייקח אחריות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

לא רק בית חרושת לציונים

שלושת ילדיה של סיגלית שטרן לומדים ב"בית של תמר". שטרן, משדה ורבורג, אומרת כי בית הספר מוביל "דרך חינוכית גאונית". לדבריה, הורים רבים מפעילים לחץ כדי לרשום את ילדיהם למוסד, כדי להילחם בתפיסה המיושנת, של מערכת החינוך, לפיה ילדים עם לקויות למידה יכולים להיבחן לכל היותר "בבחינת בגרות או שתיים". לדברי שטרן, ילדיה - הפעילים בתנועות נוער, ואחד מהם עומד לצאת לשנת שירות- היו נופלים בין הכיסאות במערכת הרגילה, או נושרים ממנה עד כיתה ט'. "מאמינים בהם, וזה נותן להם המון".

"לא האמנתי שהבן שלי יכול לעשות בגרות מלאה", היא אומרת. "היום, הממוצע שלו בבגרויות הוא 91. זה הישג עצום, והילדים שם מקבלים ביטחון ביכולות שלהם. יש שם צוות תומך ומורים מדהימים שמחויבים לתלמידים. הם זמינים ומערבים אותנו בכל מה שקורה לילדים, בכל עת ובכל שעה".

שטרן מאוד מתוסכלת מהשביתה בבית הספר, אך מתנחמת בכך ששניים מילדיה מסוגלים להעסיק זה את זה בשהותם בבית. "חברות שלי משתגעות, והילדים שלהם גם משתגעים. מדובר בילדים עם הפרעות קשב, וחייבים להעסיק אותם כל הזמן", היא מספרת, וכועסת על ההתעלמות מבעיית ההורים לתלמידים במוסד החינוכי הייחודי. "נוח לשים אותנו בצד, כי אנחנו בית ספר קטן, שעושה הרבה כאב ראש למשרד החינוך. אנחנו מראים שאפשר אחרת, ולא רק להיות בית חרושת לציונים. זה מראה על הכישלון שלהם, ובגלל זה הם לא פועלים להציל את בית הספר".

משרד החינוך: מדובר בסכסוך עבודה בין המוסד למורים

מנכ"ל בית תמר, ניסים כליפא, מסר בתגובה: "הכדור בידיים של המורים. פניתי אל עורך הדין שמייצג את המורים כדי להיפגש איתם מתי שירצו, היום או מחר. השביתה צריכה להסתיים, וצריך לחזור לשגרת עבודה. ההורים לא העבירו את תשלומיהם, הממנים חלק משכר המורים, ושכר זה לא שולם החל מחודש נובמבר. כשיחזרו ההורים לשלם, נוכל לשלם משכורת מלאה. כעת אנו יכולים לשלם רק את מה שמועבר לנו ממשרד החינוך, לפי הסכם שנחתם בינינו בחודש אוגוסט האחרון".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בית הספר מצוי בתהליך של תוכנית הבראה. מדובר בסכסוך עבודה בין הבעלות על המוסד החינוכי לבין מוריו. המורים מועסקים על ידי הבעלות, ולא על ידי משרד החינוך. עם זאת, המשרד עומד בקשר רצוף עם בית הספר, ומנסה לסייע בגיבוש פתרון אשר יביא לסיום המשבר".

עוד בנושא
לקויות למידה: האבחון הוא רק יריית הפתיחה
לקויי למידה ולומדים חינוך? הכינו את הארנק
פורום וואלה! להתמודדות עם לקויות למידה

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully