וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיורים בחברון: המחלוקת במערכת החינוך גוברת

ענת שלו

8.2.2012 / 21:40

מאות מורים מיהרו להתנגד לתכניתו של שר החינוך לשלוח תלמידים לאתרים השנויים במחלוקת: "הסיור מתעלם ממציאות מתמשכת של דיכוי". יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים דווקא תומך

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, הודיע היום (רביעי) על תמיכתו בתוכנית "ביקורים בארץ אבות" הכוללת סיור במערכת המכפלה ובבית הדסה בחברון והושקה לפני שנה כפיילוט במחוז ירושלים של משרד החינוך. לפי נתוני המשרד, ביקרו בחברון עד כה 2,000 תלמידים מהמגזר הממלכתי ועוד אלף מהמגזר הממלכתי-דתי. סער הודיע השבוע כי התוכנית תורחב לכלל הארץ, ובעוד שהיא מוגדרת כרשות – ישנם מורים החוששים שהיא תהפוך לחובה.

אלא שהודעתו של ארז לא מצביעה על חזית אחידה בקרב המורים; כבר עם היוודע תכניתו שיגרו 260 מורים מכתב לשר החינוך בו הביעו את התנגדותם לתוכנית. המורים הזהירו כי התוכנית "עושה שימוש מניפולטיבי בתלמידים ובמורים שהופכים בעל-כורחם לכלי משחק פוליטי. כאנשי חינוך, צו מצפוננו מונע מאתנו להיות סוכנים של מדיניות זו", כתבו המורים. "הסיורים מציגים קטע מן המורשת היהודית תוך התעלמות בוטה ומכוונת מאלפי שנות היסטוריה וממציאות מתמשכת של דיכוי ומחלוקת פוליטי עזה. הסתרת המציאות הינה מעשה פוליטי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
2,000 תלמידים כבר ביקרו שם. מערת המכפלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במכתב שפרסם היום ארז, תחת הכותרת "סיורים בחברון? על מה הוויכוח", כתב כי הוא תומך בתכנית של השר והוסיף: "אנו עדים ל'חגיגה תקשורתית' סביב סיורי תלמידים בקברי אבות, בחברון ובירושלים. הרי אנו המורים אמורים גם לחנך. אנו מלמדים אותם על ראשית העם והאומה [...] היש פסול בכך?!". עוד ציין ארז: "יש לברך את הנהלת משרד החינוך וחבל שיש הרואים בתוכניות אלה אמירה פוליטית או מנצלים אותם להבעת עמדה פוליטית שכן מדובר בעניין ערכי גרידא".

מורים במחלוקת

איתי שניר, מורה לפילוסופיה מתיכון אלון ברמת השרון, מבין חותמי מכתב המורים, אינו מסכים כי העניין ערכי בלבד ולא מעורבת בו פוליטיקה. "התוכנית הזאת היא אנטי-חינוכית כי היא חד-צדדית, מגמתית ומראה לתלמידים חלק קטן מהמציאות ולא נותנת להם לגבש דעה משל עצמם", אמר שניר והסביר שהוא, כמו שאר החותמים על המכתב, לא מתנגד לעצם הרעיון של הסיורים בחברון. "סיירתי שם מספר פעמים והמציאות שם כל-כך מזעזעת שאין ספק שחשוב שכל תלמיד ואדם ייחשף אליה ויוכל להתקומם. ההתנגדות שלי היא לאופי התוכנית כפי שהיא. הסיורים צריכים לספק לתלמידים תמונה שלמה של המתרחש בחברון. חלק ממנה הוא ההתנחלות היהודית וחלק לא פחות חשוב הוא העוולות הבלתי נסבלות שההתנחלות הזו מייצרת", אמר המורה.

הראל הורוביץ, מנהל בית הספר התיכון דקל וילנאי במעלה אדומים, רואה את הדברים אחרת. "התוכנית חשובה מאוד. חברון, מערכת המכפלה ומפעל ההתיישבות הוא חלק מהמורשת שלנו ומבטא את הקשר העמוק של העם היהודי לארץ ישראל, למורשת היהודית ולתנ"ך – זה דבר שלומדים עליו בתוכנית הלימודים, גם בבגרות בהיסטוריה וגם בתנ"ך ולכן טוב שהילדים חווים את זה לא רק בכיתות אלא גם בפועל. אני מבין את ההתנגדות, הקשיים שיש היום והקונפליקט בחברון אבל אפשר להביא את זה ביטוי, אפשר לדבר על זכויות של כל התושבים שם", אמר הורוביץ.

"אתמול הייתי עם כיתה בחברון וביקרנו במערת המכפלה וביישוב היהודי", סיפר המנהל. "לא עסקנו באקטואליה אלא עיקר הביקור עסק בחיבור ארוך הטווח והעמוק עם התנ"ך ואבות האומה, שקבורים במערכת המכפלה. גם בשנים קודמות הוצאנו את התלמידים לשם עוד לפני התוכנית של השר", הוסיף.

עוד בנושא:
תוכנית במשרד החינוך: תלמידים יבקרו בחברון
דני אילון: שגרירים יחויבו לבקר במערת המכפלה
תלמידים על הסיורים בחברון: "פופוליזם זול"
המתנחלים זועמים: סיורים בחברון - רק לשמאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully