וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית עובדי הקבלן - החלה התנופה לפתרון

אבי דבוש

8.2.2012 / 19:26

המאבק בין ההסתדרות לאוצר על תנאי עובדי הקבלן ממשיך, כך גם השביתה. אבי דבוש סבור כי הצלחות במאבק לשיפור תנאי העובדים יגיעו רק על ידי יצירת לחץ על מעסיקיהם

שתי בשורות בשולי השטף התקשורתי יכולות להביא אותנו לכדי אופטימיות זהירה וזעירה. מצד אחד, הנהלת סמינר הקיבוצים החליטה על העסקה ישירה של כלל עובדיה, כולל עובדי הניקיון, האבטחה והשירותים בכלל. בנוסף, הואיל בית הדין לעבודה, סוף כל סוף, לאפשר את מימוש סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בעניין עובדי הקבלן, ולאשר שביתה אפשרית החל מהיום.

הציניקנים יאמרו שהתסריט צפוי מראש: ההסתדרות, שחטאיה בתחום ההעסקה הקבלנית כפולים, כמי שלא נקפה אצבע לייצוגם בכל שנות ההשתרשות של התופעה, וכמי שהעסיקה בעצמה, באמצעות חברות קבלניות, לא תנקוט פעולה אמתית. יחד עם הממשלה, המעסיק הגדול בישראל של עובדי קבלן, היא תייצר איזו דייסה תפלה של הסכמות שוליים לקליטת כמה מאות עובדים, מתוך מאות האלפים, הבטחה להידוק האכיפה וחידוד המכרזים, ועולם כמנהגו ינהג.

האופטימיסטים יאמרו שההסתדרות התפכחה, הכירה בטעויות העבר ופועלת ותפעל בנחישות על מנת לתקן את העוולות שמזמן יצאו מכל פרופורציה. לאילו העוסקים בסיבות לשינוי הגישה של ההסתדרות, אנו אומרים, אין זה משנה, זה התעסקות בתפל ולא בעיקר, העיקר הוא מה היא תעשה מכאן והלאה.

העסקה קבלנית לא יכולה להתקיים בחברה השואפת לצדק

כאמור אנחנו מאמינים בני מאמינים, כמאמר השיר, ומקווים שהגרוש יצטרף ללירה שתדביק את השקל ותניע מהלך אמתי. בשנים האחרונות שמו ארגונים, התארגנויות ופעילים חברתיים, את המאבק לקידום העסקה ישירה על ראש שמחתם. הקואליציה להעסקה ישירה באוניברסיטאות חוללה כמה מאבקים מרשימים ביותר, מעובדות הניקיון בבן גוריון ועד הניצחון הנוכחי בסמינר הקיבוצים. מאבק העובדות הסוציאליות חשף את הפרטת תחום הרווחה ומחאת הקיץ הגבירה וחיזקה את חשיפת התופעה. בשבועות האחרונים הוקמה השדולה להעסקה ישירה, ביוזמת התאחדות הסטודנטים ושתיל, ובהובלת חברי הכנסת גפני, מופז, אורלב וחנין.

כל אילו מרמזים על תנופה מחודשת שתוכל להביא לשינוי. האתגר הנוכחי יהיה למנף את כלל המהלכים ליותר מאשר מודעות ציבורית חולפת וכמה סיסמאות בחירות שילבלבו מפיות פוליטיקאי ארצנו. על הממשלה לגבש תכנית לאומית לבלימת וצמצום התופעה שמציבה את ישראל בראש טבלת המעסיקים הקבלניים. במונחים שמרניים, יהיה על התכנית להשיג תוך מספר שנים צמצום למימדים המקובלים בעולם. מדובר בירידה מ-10% עד 1.5%, ממוצע המדינות המפותחות.

מחקרים וסקירות שנעשו לצורך השוואה בין העסקה קבלנית וישירה, בשורה של זירות, כמו דו"ח של פרופ' אביה ספיבק הנוגע לאוניברסיטאות, הצביעו על רווח שולי, אם בכלל למעסיקים. מה שברור ללמעלה מ-300 אלף עובדי קבלן בישראל, צריך להיות ברור לממשלת ישראל: העסקה קבלנית איננה מוסרית וערכית, מייצרת עוולות קשות לעובדים, ולא יכולה להתקיים בחברה השואפת לצדק, גם אם הוא יחסי.

אנו מצפים מההסתדרות שתמשיך להוביל מאבק נחוש ואפקטיבי בנושא, ויותר מכך מממשלת ישראל, להבין את גודל השעה ולהחליט על מהלך היסטורי ואמיתי, לטובת כולנו.

אבי דבוש הוא מנהל תוכניות בשתיל, ארגון לקידום ושינוי חברתי

עוד בנושא:
שביתה כללית במשק: הבנקים סגורים, שיבושים בנתב"ג
בית הדין קבע: לא לשביתה בגלל עובדי הקבלן
שמחון: "אחתום על צו להשוואת תנאי עובדי הקבלן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully