וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות בדרכים: שינוי נורמות נהיגה

שינוי נורמות נהיגה אפשרי על ידי חינוך ארוך טווח ובעיקר על ידי אמצעי אכיפה אפקטיביים. היעילים ביותר הם נוכחות אנושית של שוטר ואכיפה צמודה לביצוע עבירת תנועה. הוויכוח שניטש לאחרונה על אודות יעילות פרויקט המצלמות שהוצבו בכבישים ראוי שיתברר בתנאי מעבדה. קרי, האם בקטע כביש דמיוני סכמטי ללא אכיפה ומצלמות מספר תאונות הדרכים יהיה זהה או נמוך בהשוואה לקטע כביש מפוקח. התשובה ברורה: ככל שרמת הפיקוח תגדל, הסתברות התאונות תפחת, גם אם לא ביחס ישיר.

ומכאן אנו עוברים לשאלת העלות והמחיר. או, במילים אחרות, האם אנו מוכנים ל"אח גדול" קבוע שיפקח על נסיעותינו לאורך זמן בקביעות ללא יכולת להתחמק כיוון שהכל מתועד? בסינגפור המצלמות אמנם גרמו לירידה דרמטית בקטל בכבישים, אך מתחו את גבול החיים הדמוקרטיים באופן שנראה לתייר מזדמן כחיים כמעט דיקטטוריים. באנגליה פיקוח באמצעות מצלמות הוא הגורם המרכזי להחזרת הסדירות והתקינות ברכבת התחתית, ואילו אצלנו מייד מחשבים כמה הכנסה תצמח לאוצר או מה הפגיעה הכלכלית והמורלית של כל פרט מכך.

הניתוח הנכון טמון בשאלה אם אפשר באמצעות הפיקוח הממוחשב לשנות נורמות נהיגה. התשובה נמצאת במידת האמון שהמערכת תשדר לאזרח. קרי, לא די בהצהרות כי אין כוונה לרדות באזרח, אלא יש לייצר מדרג כספי כלפי נהגים סדרתיים. כלומר, לאחר הדו"ח השני או השלישי תהיה אכיפה משמעותית יותר עד להפנמת השינוי.

שינוי בנורמת הנהיגה ולא הגדלת הדו"חות

הניסיון לחפש מתאם מלא בין כביש מפוקח לחופשי ממצלמות הוא פשטני ומחטיא את הרעיון המרכזי של שינוי נורמת נהיגה. ברור שלא ראוי שפיזור מצלמות יתבצע דווקא מול כביש אדום במיוחד או צומת בעייתי, אלא במקום וברצף שאפשר להשפיע בהם על התנהגותם של נהגים. שכן ככל שמספר המפנימים ילך ויתרחב, כך תוטמע בכל כביש נורמה ברורה כיצד לנהוג. זיכרו כיצד לעגו בתחילה לתקנות לאיסור עישון, וכיום כולם הפנימו שאין מעשנים במקום ציבורי.

משטרת ישראל חייבת לייצר מנגנון המשדר מסר ברור: פנינו לשינוי נוסף בנורמת הנהיגה ולא להגדלת המספר השנתי של הדו"חות רק לשם הקנסות.

ואגב, מה באשר לפיקוח האנושי? הוא עדיין חשוב. מסה קריטית נוצרת בשילוב שבין הטכנולוגיה לנוכחות הפיזית שראוי שתזכה למינוף גם בתוך הערים. ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין ז"ל, והשר משה שחל, הם שהגו את רעיון האכיפה האלקטרונית לפני 17 שנים. יש לקוות שהתהליך יניב פירות בתוך זמן קצר, כי המלחמה בנגע תאונות הדרכים כרוכה קודם כל בשינוי נורמות הנהיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully