וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנע למחאה ההמונית: ראש ממשלת רומניה התפטר

6.2.2012 / 11:38

לאחר שבועות רצופים של הפגנות מחאה נגד הגזירות הכלכליות של הממשלה, ובעוד הסקרים צופים לו תבוסה לאופוזיציה מהשמאל בבחירות הקרובות, הודיע אמיל בוק כי הוא מפנה את כסאו

ראש ממשלת רומניה, אמיל בוק, הגיש היום (שני) את התפטרותו מתפקידו, לאחר שבועות רצופים של הפגנות מחאה ברחבי המדינה נגד הגזרות הכלכליות של הממשלה, ולפני בחירות לפרלמנט הצפויות בהמשך השנה. "זהו הזמן להחלטות פוליטיות חשובות", אמר היום בוק לאחר ישיבת הממשלה בבוקרשט. "מנקודת מבט זו, החלטתי לוותר על ראשות הממשלה".

בוק הנהיג את קיצוצי התקציב הנרחבים, שכללו בין היתר את קיצוץ משכורות עובדי הציבור ברבע ואת העלאת שיעור המע"מ, כדי להבטיח את קבלתה של חבילת סיוע בת 20 מיליון אירו מקרן המטבע הבינלאומית, שנועדה להזניק את המשק הרומני הנתון במיתון עמוק. במהלך החודש האחרון נמשכו בהתמדה הפגנות של אלפים במדינה, חרף הקור הקשה, במחאה נגד בוק ונגד בעל בריתו המרכזי, הנשיא טריאן בססקו.

הפגנה נגד שלטונות רומניה בבירה בוקרשט, 15 בינואר 2012. רויטרס
הלחץ הציבורי עשה את שלו. הפגנה בבוקרשט/רויטרס

על רקע המצב הכלכלי והמחאה, הלך והידרדר בסקרים הנערכים לקראת הבחירות מעמדם של בוק ומפלגת המרכז שלו, PDL. בסקר אחרון קיבלה המפלגה פחות מ-20% תמיכה. לעומת זאת, התמיכה במפלגת השמאל USL שבאופוזיציה, בראשו ויקטור פונטה, עוברת בסקרים האחרונים את ה-50%. בשבוע שעבר אמר פונטה בראיון לרויטרס כי הוא מעוניין בבחירות מוקדמות, וכי הוא מחויב לשיתוף פעולה עם קרן המטבע.

"סביר ביותר שראש הממשלה הבא יהיה טכנוקרט, ככל הנראה מהבנק המרכזי או אפילו מישהו משירותי המודיעין", מסבירה הפרשנית הפוליטית מירסה מריאן. "התפטרותו של בוק, אין משמעותה בהכרח שיהיה 'אפקט דומינו'. אולם השרים האחרים יצטרכו גם כן לקבל החלטות, אם הם עוזבים או ממתינים לבחירות בסתיו".

הפגנה נגד שלטונות רומניה בבירה בוקרשט, 15 בינואר 2012. רויטרס
בשלבים מסוימים בחודש שעבר הפכו הפגנות המחאה למהומות אלימות/רויטרס
הפגנה נגד שלטונות רומניה בבירה בוקרשט, 19 בינואר 2012. רויטרס
הפגנת ענק נגד השלטון בבוקרשט ב-19 בינואר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully