וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מלחמת הלייקים וגזענות סמויה

אודי שרבני

5.2.2012 / 9:50

לאחרונה זירת הפייסבוק שוקקת. טוב, ברור שלא לאחרונה, אלא מדי שעה, אבל ככה זה; בכל פעם נושא אחר עולה לדיון, סטטוס, או תמונה כזו או אחרת. כיאה לאינטרנט ובייחוד לפייסבוק, מה שרלוונטי להיום כבר ממאיס את עצמו למחרת, לפעמים גם לאחר עשר דקות.

הפייסבוק הוא כלי שיווקי. כן, הוא התחיל ככלי חברתי, או בשמו המקורי "רשת חברתית", אבל כיום הפייסבוק הוא כלי שיווקי מהדרגה הבכירה ביותר; דמיינו סידרת טלוויזיה עם פרסומת סמויה (נניח בקבוק שתייה של חברה מסוימת שמונח על השולחן באחת הסצנות), ועכשיו המשילו זאת על כל המערך הזה שנקרא פייסבוק; מילים חודרות מתחת לוורידים, תמונות חודרות לתת מודע, דעות פוליטיות מתקבעות דרך שיר בחרוזים וכו' וכו'.

האינטרנט, פייסבוק וטוויטר הם כמעט פשיסטיים

הפייסבוק הוא כלי שיווקי של קבוצה חברתית כזו או אחרת. שימו לב מה קורה; כל חבר פייסבוק מאשר או מציע חברות למישהו שקרוב לדעותיו, אוהב את אותה מוסיקה, בעל אותם הרגלי צריכה, והנה לכם מעגל פנימי שלא מבקע את עצמו. "פיד" אופייני של בעל פרופיל בפייסבוק מכיל את אותו מעגל חברתי מסוגף וזאת בתוך עצמו (נמשיל זאת לאנשים שמעלים סרטוני "החמישייה הקאמרית" מול אלה של "הקומדי סטור"; כן, המלחמה הזו חזרה בעידן הפייסבוק), ובקיצור, לעיתים ממש רחוקות שמאלני יחזיק במתנחל כאחד מחבריו. אתה לא באמת יודע מה קורה "בצד השני" כי אין צד שני. ואם נניח תביע דעה אחרת? הו! אתה עלול להיות מורחק, כי שלא תטעו - האינטרנט, ובעיקר הפייסבוק והטוויטר, הם רק לכאורה דמוקרטיים, כיום הם כמעט פאשיסטיים.

הנה מקרה שאירע לאחרונה. שוב, יש לומר. תמונות חיילי צה"ל שבהן רואים חיילים מבזים פלסטינים, מכוונים אליהם רובים, הסתובבו ברשת. בעיקר תמונה אחת זיעזעה; חייל צה"ל דורך על ילדה, עם כל המסביב; נעלי צבא כבדות, ילדה חסרת אונים, רובה מכוון על פניה, אמא שתופסת את הראש וכו'. אבל מה, במלחמה כמו במלחמה (או יותר נכון; באינטרנט כמו באינטרנט) הדברים הוכחו כלא כנכונים; התמונה מבוימת וצולמה בסוריה; הרובה הוא קלצ'ניקוב AK-47 שנמצא בשימוש די מודחק בצה"ל, ולא רואים את ראשו של החייל, אבל היי! אנחנו כבר שבויים בשכנוע העצמי שחיילינו לא מוסריים עד שאנו ממשיכים לפטפט את אמרותיהם של אנשי העולם הנאורים. אבל לא אנשי העולם מעניינים אותי במקרה הנ"ל, אלא אלו שכאן, חברינו לחיים הווירטואליים. למרבה האירוניה, עצם האמונה האוטומטית כי התמונות אכן אמיתיות יוצרת אירוניה עצמית כמעט גזענית; הם לא חושבים שייתכן שביכולתו של ה"אויב" לביים תמונות או לדעת לעבוד עם תוכנת פוטושופ.

מה זה אומר עליהם? מי צוחק על מי כאן?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully