וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן, ישראל והמערב: לקראת תקיפה?

יורם אטינגר

5.2.2012 / 9:24

הדיון במחיר מתקפת מנע להשמדת התשתית הגרעינית האירנית הוא בעל ערך מוסף רק אם נועד לקדם את המתקפה ולהתגבר על תגובות אפשריות של אירן ובעלות בריתה. הדיון מזיק, משחק לידי אירן ומסכן את קיומה של ישראל אם הוא מבטא הססנות, ספקנות, שלילה של מתקפת מנע, פטליזם והנחה שישראל תוכל להשלים עם מאזן אימה גרעיני.

ב-5 באוקטובר 1973, ערב מלחמת יום הכיפורים, דחתה ראש הממשלה גולדה מאיר את אופציית מתקפת מנע להדיפת סכנה ברורה ומיידית של התקפה משולבת מצרית-סורית. היא חששה ממחיר מתקפת המנע - הצטיירות אפשרית כתוקפן ופגיעה קשה ביחסים עם ארצות הברית - והעדיפה להצטייר כקורבן. אבל המחיר של המלחמה היה חריף שבעתיים. ישראל לא הצטיירה כקורבן, למרות האבדות הרבות, אלא כמדינה שאיבדה את "רוח מלחמת ששת הימים" וכירסמה בתדמית ההרתעה של עצמה.

ביוני 1981,ערב השמדת הכור הגרעיני בעירק, שקל ראש הממשלה בגין את המחיר הנורא ביותר של מתקפת מנע מול מחיר ההימנעות ממתקפה. ראשי המוסד ואמ"ן, שר הביטחון לשעבר ויצמן, ראש האופוזיציה פרס, סגן ראש הממשלה ידין, היועץ לביטחון לאומי וראש הוועדה לאנרגיה אטומית התנגדו למתקפה.

ישראל עומדת לפני הכרעה

הם הציגו תרחיש אפוקליפטי: קרע בל יאוחה עם ארצות הברית, סנקציות חריפות, עימות מול ברית המועצות ומערב אירופה, איחוי קרעים בין מוסלמים ומתקפה כלל-איסלמית, סכנה להסכם השלום עם מצרים ועוד. הם המעיטו בסיכויי ההצלחה והאדירו את היכולת הצבאית של עירק. חלקם טען שהסיכוי לקבל את פני הטייסים השבים לבסיסם נמוך מהסיכוי לצפות בגופותיהם נגררות ברחובות בגדד.

אבל בגין קבע שאיום גרעיני על ישראל ישעבד את ישראל מדינית וצבאית ושאופיים האלים, הבלתי צפוי והעוין של משטרי האזור אינו שולל מתקפה גרעינית; כמו כן הוא הסביר שהיחס בין שטחה של ישראל לשטח מדינות ערב (0.2 אחוז) אינו מאפשר מאזן אימה גרעיני.

ב-2012, לאחר עשור של כישלון אופציות ההידברות והסנקציות ולנוכח סיוע (פיתוח ורכש) של פקיסטן, צפון קוריאה, רוסיה וסין למאמץ הגרעין האירני, עומדת ישראל לפני הכרעה בין מתקפת מנע להסרת האיום הגרעיני האירני לבין עמידה מול האיום. מתנגדי המתקפה מתריעים שמחירה כולל תגובה קשה של אירן, חיזבאללה וחמאס וזעם עולמי נגד ישראל עקב אפשרות של נסיקת מחיר הנפט. גל טרור ועימות במפרץ הפרסי.

אבל המחיר מתגמד מול המחיר הקטלני של איום גרעיני: התרחקות משקיעים זרים וישראלים, התגברות הירידה, צמצום העלייה והחזרה, התייבשות התיירות, הקצנת תלות צבאית-מדינית-כלכלית בארה"ב, התעצמות משטר האייתוללות והשתלטותו על המפרץ הפרסי והחמרת חתרנותו בעולם, הפיכת ישראל מנכס לנטל אסטרטגי - קמילה הדרגתית ללא צורך לשגר ראשי חץ גרעיניים!

בסיכומו של דבר, מתקפת מנע תגרום למחיר לא קטלני בטווח הקצר, אך תמנע איום קטלני, תשדרג תדמית אסטרטגית ארוכת טווח של ישראל, ותהווה רוח גבית למתנגדי האייתוללות באיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully