וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי מגרון? "בצה"ל נערכים לכך כאל מבצע צבאי"

1.2.2012 / 18:50

המסקנות בעקבות תקיפת פעילי הימין בחטמ"ר אפרים, הובילו את הצבא להגביר את הכוננות לקראת עימותים בין אזרחים לחיילים, במידה וייכשל המשא ומתן לפינוי המאחז הלא חוקי

בפיקוד מרכז עוקבים אחרי המשא ומתן לפינוי מגרון, בהתאם להחלטת בג"ץ, ונערכים לאפשרות של פינוי האזרחים מהמקום. בעקבות אירוע החדירה של פעילי ימין קיצוני לחטיבה מרכזית אפרים ותקיפת מפקד החטיבה אלוף-משנה רן כהנא וסגנו, סגן-אלוף צור הרפז, הוחלט לשנות את ההיערכות הצבאית. קצין בכיר בפיקוד מרכז הדגיש כי בחטמ"ר אפרים טעו בהיערכות שלהם לקראת פינוי המאחז בגזרה. בעקבות ההערכה החדשה, בחטיבות המרחביות הוחלט שעם המעבר לתקופה הרגישה, יעמוד כוח כוננות שבמידת הצורך יגיע לעמדת הש.ג. כדי להתמודד עם תרחיש מסוג הזה. "היום אנחנו מדברים על אפשרות שיהודי ייפגע בתוך הבסיס", אמר הקצין הבכיר.

למרות הסיקור התקשורתי הנרחב בעקבות פעולות הטרור היהודי והתקיפה בחטמ"ר אפרים, טוענים קצינים בפיקוד מרכז כי מיוחס כוח חסר פרופורציה לפעילי הימין הקיצוני שמבצעים פעולות טרור יהודי ומתעמתים עם הצבא והמשטרה בפינוי מאחזים. לדבריו של הקצין הבכיר מפיקוד מרכז, בזמן פינוי מאחז אריה, שלחו פעילי הימין הקיצוני מסרונים שקראו לבוא ולהתעמת עם הצבא, אך לקריאה זו לא הייתה היענות גדולה. "המדינה נותנת קצת גז באכיפת החוק ומצליחה להרתיע אותם", ציין הקצין הבכיר, והוסיף כי בפיקוד מרכז מתייחסים אל פינוי מאחז לא חוקי כאל מבצע צבאי.

הפגנה בבסיס צהל חטמ"ר אפרים, דצמבר 2011. שלומי גבאי
"היום אנחנו מדברים על אפשרות שיהודי ייפגע בתוך הבסיס". הפגנה בבסיס חטמ"ר אפרים/שלומי גבאי

"צריך לבוא בצורה חשאית עם הונאה והסחה, לשם כך צריכים לעסוק בפעילות זאת ארבעה-חמישה חיילים מהחטיבה. בשל חשש לדליפת מיד, בונים סיפור הסחה, כזה הטוען שהמח"ט יוצא לאפטר, למשל", תיאר הקצין. לדבריו, החלטות נוספות התקבלו בעקבות האירוע בחטמ"ר אפרים, לפיהן נהלי הקרב לא יבוצעו בחטיבה, כדי לא לאפשר למידע קריטי לדלוף ולהגיע לידי פעילי ימין קיצוני. "אנחנו לא חברת הובלות ואין לי בעיה שיאמרו שאנחנו פועלים כמו גנבים בלילה, צריך להתייחס לזה כאל מבצעי צבא. התכנון והפיקוד הוא כולו של הצבא, למרות שהמשטרה היא הגורם המבצע, הרי במידה ונכשל המבצע – האשם, בסופו של דבר, הוא אני", הוסיף.

"אסור שיהיה לימין הקיצוני מימד של הרתעה"

מעבר לכך טוען הקצין הבכיר כי האירוע בחטמ"ר אפרים מסייע בהכנת החיילים להתמודדות מנטלית, ולעצור פעילי ימין קיצוני בעימות אלים שעשוי להתרחש במהלך הפינוי. לדבריו, לפני מספר שבועות מג"ד באחת הגזרות ביהודה ושומרון נאלץ להתמודד עם השלכת אבנים מצד פעילי ימין לעבר פלסטינים, ולאחר ששלח את מפקד הפלוגה שתחתיו להתמודד עם הפלסטינים, ניהל מרדף אחר מיידי האבנים, כשאחד מהם כמעט ופגע בו.

שני יהודים נעצרו בחשד למעשה, וביניהם משליך האבן, אשר זומן לחקירה. הקצין הבכיר הסביר כי ההכנות של החיילים והמפקדים שנכנסים לגזרת יהודה ושומרון מתבצעות במספר שלבים, ובנוסף לדגש המרכזי – הוא היערכות ומוכנות לטרור פלסטיני - נערכים הכוחות לפעולות הימין הקיצוני. "יש להם יכולות מוגבלות והתקשורת מאדירה אותם - אסור שיהיה להם מימד של הרתעה", הסביר הקצין.

עוד בנושא
נתוני צה"ל: עלייה בהתנכלויות לפלסטינים בגדה
פלסטינים: מתנחלים ניסו להצית שלוש מכוניות בגדה
חשד לטרור יהודי: כלי רכב הוצתו בכפר ערבי בי-ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully