וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בליכוד: נסתפק בהפסד של פייגלין

לירון מרוז

31.1.2012 / 9:40

הסמן הימני בליכוד הולך ומתחזק בעזרת פייגלין ותומכיו, המתאמצים להקצין את פני המפלגה. נתניהו, שינצח בבחירות הפנימיות היום, בעיקר ינסה להגדיל את הפער מהאויב המיתולוגי

יום שלישי שעבר היה עוד אחד מימי הגשם הקפואים של ינואר 2012 בחברון. למרות הקור ולמרות הגשם, הצטופפו שישה מבכירי הליכוד, ועוד כמות גדולה יותר של ח"כים, במערת המכפלה. האירוע: חתונה. בעל השמחה: גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, שחיתן את בתו. היו שם, בין היתר, השרים גדעון סער, סילבן שלום, ישראל כץ, גלעד ארדן, יוסי פלד ויו"ר הכנסת, רובי ריבלין. בשבועות האחרונים, היו כמה מהם חלק מלהקת העידוד של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מנתיבות לנשר ומבית שאן לפתח תקווה, טלטל אותם הבוס בכנסי הבחירות שהוא ערך, לקראת ההתמודדות היום על ראשות הליכוד, מול משה פייגלין.

מסיקה, שהתפקד לליכוד אחרי ההתנתקות מרצועת עזה, אינו נמנה עם אנשי פייגלין, אבל מבחינה פוליטית הוא משכפל את דרכו. גם הוא סבור שהדרך להשפיע עוברת בתנועה גדולה ולא במפלגות קטנות, ובהתאם, פקד רבים לליכוד בשנים האחרונות. בחתונת בתו של מיכאל פואה עם בנו של הרב אורי שרקי – שניהם אנשי פייגלין מובהקים – באו לשמח חתן וכלה שרים וח"כים מהליכוד. את ההזמנה לאירוע, הם קיבלו בדואר האלקטרוני. על פי מדד החתונות, גם כוחו של פייגלין הולך ונהיה משמעותי: בבחירות הפנימיות הראשונות שבהן התמודד, זכה למעט יותר משלושה אחוזים, ובאחרונות נשק כוחו כבר ל-25 אחוזים.

פייגלין ומסיקה, יחד עם אנשי "המטה הלאומי", מהווים את הסמן הימני בליכוד, שהולך ומתחזק. אמנם בבחירות הנוכחיות הם אינם פועלים כאיש אחד – אנשי המטה הלאומי קוראים להחרים את הבחירות כמחאה, ומסיקה חושב שההתמודדות של פייגלין שגויה – אבל כולם נמצאים בתנועה לטווח ארוך, עם כוונות לשנות כליל את פניה ולהחזירה, לפי מה שהם מבינים, לערכיה המקוריים שנפרצו בהסכם קמפ-דיוויד הראשון. כמאמר אחד מאנשי פייגלין: "אנחנו לא כאן כדי לשבת באוטובוס מאחורה ולצעוק לאן לנסוע. אנחנו כאן כדי להחליף את הנהג". הדגש שהם שמים היום הוא לאו דווקא על גיוס מתנחלים, אלא יותר על צירוף חברים חילוניים בעלי עמדות ימניות.

רק שפייגלין לא ילחם בנו

מי שכוסס את ציפורניו בעצבנות יכול להירגע. נתניהו ינצח בבחירות הפנימיות היום, וימשיך לשבת ליד ההגה של הליכוד בשנים הקרובות. החלטתו על בחירות בזק נחשבת, אולי, לתרגיל פוליטי מבריק, אבל הפכה את ההתמודדות לפארסה. ראש הממשלה, בין אם התכוון לכך ובין אם לאו, גרם לתזזית במערכת הפוליטית שהובילה מיידית לבחירות המקדימות בקדימה, להצטרפותו של יאיר לפיד לזירה ולהקצנה בעמדות של אביגדור ליברמן. יחד עם דו"חות המבקר שבפתח, עשויה המערכת הפוליטית להיגרר לבחירות עוד השנה. אם הן יתקיימו, למורת רוחו של נתניהו, יוכל ראש הממשלה לבוא בטענות קודם כל לעצמו.

בהיעדר תחרות של ממש בבחירות היום, הפער בין המתמודדים הוא שהופך לסוגיית המפתח. בבחירות הקודמות קיבל פייגלין, כאמור, כמעט 25 אחוז מקולות המצביעים, אבל בשעתו הוא התמודד מול הטוען לראשות הממשלה - ולא מול ראש הממשלה המכהן. הפעם, מול ראש ממשלה שסוחב אחריו שובל של שרים, ח"כים וראשי רשויות מפוחדים, שעתידם הפוליטי תלוי בו, שיחזור התוצאה מהבחירות הקודמות ייחשב גם הוא להישג. אם יגיע פייגלין ל-30 אחוזים ומעלה, הוא יאיר את נתניהו באור מביך.

בעבר תקף נתניהו במילים חריפות את פייגלין. הפעם, הוא העדיף להרדים את המערכת, ולא לשחק לידיו של יריבו. מן הסתם, הסיבה העיקרית לכך היא רצונו להימנע מלתת במה לפייגלין, אולם בסביבתו של האחרון מאמינים שיש בכך גם משום השלמה עם נוכחותו בליכוד. אנשי פייגלין אומרים כי נתניהו יודע שמתקפה קטלנית על דרכו עלולה לשמש בומרנג בבחירות הכלליות, אם פייגלין יהיה חלק מהרשימה. בוועידת הליכוד האחרונה ירד ראש הממשלה מהבמה, ניגש ללחוץ את ידו של פייגלין והתעניין בשלום בנו, שנפצע קשה מאוד בתאונת דרכים. יש שרואים גם במחווה זו השלמה עם נוכחותם של אנשי "מנהיגות יהודית" בליכוד.

עם סגירת הקלפיות היום ב-22:00 ישובו אנשי מסיקה, פייגלין והמטה הלאומי להיות מחוזרים בפרופיל גבוה. כולם בליכוד זוכרים לאיזו הצלחה מסחררת זכו אנשי הרשימה של פייגלין בבחירות לקביעת רשימת התנועה. גדעון סער, בחושיו הפוליטיים החדים, כבר סימן את הכיוון כשקרא לא מכבר לקיים חשיבה מחודשת על רעיון שתי המדינות לשני עמים. השאלה היא אם ההתפקדות ההמונית תוביל לשינוי אידאולוגי בליכוד, או שמא כולם משחקים את המשחק עד הסוף. גורם בליכוד אומר שאסור לזלזל בכוחם של המתפקדים החדשים, אך מכאן ועד לשינוי מהותי, הדרך עוד ארוכה. פייגלין, לדבריו, מנצל את הבחירות כמנוף לגיוס כספים לתנועתו. כך או כך, מוטב לא לקחת סיכון. אחת מחברות הליכוד המחישה היטב את הלך הרוחות, כשניגשה לפייגלין ובקשה צנועה בפיה: "רק אל תילחם בי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully