וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולילנד: עסקה כדאית עם עד המדינה

צבי הראל

30.1.2012 / 9:39

כל אזרח בישראל שמעוניין לעקור את השחיתות במדינה צריך לחזק את ידיהן של המשטרה ושל הפרקליטות שחתמו על הסכם עם עד המדינה בפרשת הולילנד: המידע העצום והררי המסמכים שהביא העד הביאו להגשת כתב האישום שטרם נודע בישראל, ולפיו 13 נאשמים יועמדו לדין. לפי כתב האישום, בין החשודים בלקיחת שוחד בהיקף של מיליוני שקלים רבים נכללים עובדי ציבור בכירים: שני ראשי עיר, שר המסחר והתעשייה ולימים ראש הממשלה, ראש מינהל מקרקעי ישראל, סגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, שני סגני ראש עיר, מהנדס עיר ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבקרי העסקה עם עד המדינה, אדם בשנות ה-70 לחייו הסובל מבריאות רופפת, מונים את טובות ההנאה שקיבל העד מהמדינה, והן לא מעטות. ראשית, שכר חודשי בסך 11 אלף שקלים לכמה שנים (כך על פי ההערכות). בנוסף, לאחר שהתברר כי אין לעד רכוש או מקורות כספיים הובטח לו כי לא יינקטו נגדו פעולות אכיפה בגין חובות לרשויות המס. כדי למלא את התחייבותו כעד מדינה קיבל מימון של שכר טרחה שהוא חב לפרקליטיו במסגרת ההליכים האזרחיים: 8,000 שקלים בחודש, בעשרת החודשים האחרונים. מימון זה יוערך מחדש אחת לשלושה חודשים. קשה לכמת את השווי הכספי הכולל של טובות ההנאה מפני שהחישוב תלוי בעיקר בתוחלת חייו.

מבקרי העסקה בפרשה זו לוקים בהתחסדות ובהטעיית הציבור. שכן הסכם עד מדינה הוא "רע הכרחי" ועדותו טעונה ראיות חיצוניות המאמתות את גרסתו. ראוי לשאול: האם לפי הגיונם אין לחתום על הסכמים כאלה עם עבריינים אחרים המקבלים טובות הנאה? והרי בין אלה אפשר למצוא פושעים בעבירות של רצח, סחר סמים, סחר בבני אדם לשם זנות - ועבריינים מסוגים שונים.

בכל הערכאות השיפוט אפשר למצוא קביעות רבות התומכות באימוץ שיטת עד המדינה.

ראוי להביא מדברי בית המשפט העליון (תיאודור אור, מישאל חשין, יעקב קדמי) באחד מפסקי הדין המצוטטים ביותר באולמות בתי המשפט: "המוסד של עד מדינה אינו חדש עימנו. בשורה ארוכה של פסקי דין הוכר מוסד זה כרע הכרחי אשר בצידו אינטרס ציבורי. המוסד של עד מדינה לא זכה לאהדה יתרה בבית המשפט, אך הוא נתקבל כרע במיעוטו, אשר יש בו לסייע למלחמה בפשיעה. באותם מקרים שאין די ראיות בידי התביעה להעמיד לדין שותפים לעבירה, וכתוצאה מכך היו אלה יוצאים כולם ללא עונש, קיים אינטרס ציבורי ליתן הבטחה לאחד השותפים שלא יועמד לדין, ובלבד שיעיד נגד השותפים האחרים, מה שעשוי להביא להרשעתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully