וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריימריז: חשיבותה של פלורידה

יעקב אחימאיר

29.1.2012 / 8:53

פלורידה היא, למעשה, זירת ההתמודדות הראשונה במאבק על הבית הלבן, עשרה חודשים לפני ההצבעה שתכריע את גורל הנשיאות. פלורידה אינה רק עוד מדינה כאיווה, ניו המפשייר או דרום קרוליינה, שבהן התמודדו ניוט גינגריץ' ומיט רומני על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. פלורידה היא עצמה פוליטית, חורצת גורלות. יותר ויותר מציג השיח הפוליטי בארה"ב את השאלה "מה תאמר פלורידה?", ולא "מה תאמר קליפורניה?", למשל. זו לא רק זירה להצבעה מחרתיים כי בפלורידה, בעצם הימים האלה, כבר מתמודד הנשיא אובאמה באמצעות תשדירי תעמולה ושליחיו הפוליטיקאים, בכירי המפלגה הדמוקרטית, כדי שינצח את המועמד הרפובליקני ביום המכריע, 6 בנובמבר.

מדינת השמש אינה עוד מדינה בארה"ב. חשיבותה הפוליטית הרקיעה מאוד מאז הכריעה את גורל הנשיאות בשנת 2000. אז, לאחר ספירה חוזרת של הקולות והכרעת בית המשפט העליון, העניקה פלורידה את הנשיאות לג'ורג' בוש ולא לאל גור.

וככל שחשיבות פלורידה עולה, כן מתעצם משקל קולו של המצביע היהודי בה. הרפובליקנים בקרב הציבור היהודי בפלורידה מעטים. רובם דמוקרטים.

לפיכך, שני המתמודדים, גינגריץ' ורומני, מקווים להפחית בכמה אחוזים את תמיכתם המסורתית של המצביעים היהודים במפלגה הדמוקרטית, כ-78 אחוזים, ולהעתיק את חלקם, בכל ארה"ב, למחנה הרפובליקני.

מי תומך יותר בישראל?

גינגריץ' ורומני משתדלים לשכנע את המצביעים היהודים תומכי מפלגתם, רבים מהם גמלאים שהדרימו אל מדינת השמש, כמעט בנוסח אחיד: "אני תומך בישראל יותר מן המתחרה" (ואגב כך, יבקרו את מדיניותו של אובאמה כלפי ישראל).
אם גינגריץ' ינצח את רומני, תהיה לכך השפעה מתגלגלת על המדינות הבאות שיקיימו בחירות פנים רפובליקניות. בל נטעה: לא רק ישראל מעניינת את הבוחר היהודי. הוא מתעניין, לא פחות, גם באיכות חייו, לאחר עשרות שנות עמל. תנאי ביטוח הבריאות מעניינים אותו לא פחות מאשר הצהרות על הסכסוך הישראלי-פלשתיני המרוחק.

פלורידה היא גם מעין מדגם של האוכלוסייה הכללית בארה"ב. האמריקנים ההיספאנים יבקשו לדלות מפי המועמדים את מדיניותם כלפי קובה, האי השכן: האם ירפו את החרם על האי, או שמא ימשיכו במסורת החרם, מסורת שבין כה וכה נסדקת במהירות?

יהודים אמנם מהווים רק כארבעה אחוזים מקרב אוכלוסיית פלורידה, אבל שיעורי מעורבותם הפוליטית והשתתפותם בהצבעה עצמה גבוהים ביותר. זהו ציבור מעורב מאוד. המועמדים עצמם, ובעיקר שליחיהם, מטריחים עצמם לבתי אבות.

אשר על כן פעילות ופעילים עמלנים של המפלגה הרפובליקנית יאיצו בדיירים להצביע מחרתיים.

ומה אם ההתמודדות, ביום הדין עצמו, בין ברק אובאמה לבין מתחרהו הרפובליקני, יהיה אשר יהיה, תהיה מאוד מאוד צמודה? מה אז? ובכן, ייתכן שקולות הגמלאים היהודים בפלורידה הם שיכריעו את גורל הנשיאות עצמה בנובמבר של השנה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully