וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "פתרון שתי המדינות יגיע עם מעט סבלנות"

טל שלו

26.1.2012 / 18:26

הנשיא השתתף בדיון בוועידת דאבוס בו נטל חלק גם ראש הממשלה הפלסטיני וטען כי "לישראל מחויבות היסטורית לשלום עם הפלסטינים". פיאד: "עלינו להבין בדיוק את כוונת נתניהו"

על רקע איומי הפלסטינים לפוצץ את המגעים להנעת שיחות השלום עם ישראל, אמר היום (חמישי) נשיא המדינה שמעון פרס כי "הפתרון הוא שתי מדינות, אבל זה יגיע עם מעט סבלנות". בדיון בנושא הסיכוי להשגת שלום במזרח התיכון בוועידה הכלכלית-עולמית בדאבוס, שבו השתתף גם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, אמר פרס כי לישראל יש "מחויבות היסטורית לעשות שלום עם הפלסטינים, בהתאם למסורת היהודית שלא מאפשרת לנו לשלוט על אחרים". עוד אמר הנשיא כי "אנשים לחוצים קצת בגלל הקוורטט, שמציב לוח זמנים, בזמן שאני חושש שתחת הלחץ נעשה טעויות".

דבריו של פרס נאמרו על רקע הפגישה החמישית שנערכה אתמול בירדן בין הנציג הישראלי עו"ד יצחק מולכו והנציג הפלסטיני ד"ר סאיב עריקאת, בניסיון להניע את המגעים בין הצדדים. בסיום הפגישה לא נקבע מועד לדיון נוסף בין הצדדים. הפלסטינים מצדם רואים את היום, 26 בינואר, כמועד לסיום השלב שהתווה הקוורטט, לפיו שני הצדדים היו צריכים להגיש הצעות עקרוניות בנושאי גבולות וביטחון.

יו"ר הרשות הפסלטינית אבו מאזן אף הכריז אתמול כי השיחות עם ישראל הסתיימו ללא תוצאות. בירושלים, לעומת זאת, מתנגדים להגדרת לוח הזמנים הפלסטינית ומבהירים כי ישראל מעוניינת להמשיך בשיחות עד סוף מרץ, ואז יוגשו ההצעות העקרוניות בנושא גבולות וביטחון. לפי דיווחים שונים, חברות הקוורטט מנהלות מאמץ דיפלומטי של הרגע האחרון כדי למנוע את פיצוץ השיחות, הכולל הפעלת לחץ למחוות ישראליות כלפי הפלסטינים.

"אי אפשר לפתור את הבעיות בלילה אחד, הבעיות מורכבות מאוד", אמר הנשיא פרס בדאבוס והדגיש כי ממשלת נתניהו קיבלה את עקרון שתי המדינות לשני עמים, למרות היותה ממשלת ימין. לדברי פרס, "הבה נשמור על תחושת פרופורציה ונסתכל בעיניים פתוחות על מה כבר השגנו ולא נסתכל רק על מה שעוד לא השגנו". ראש הממשלה הפלסטיני פיאד קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להבהיר מה כוונתו כשהוא מדבר על קבלה של עקרון שתי המדינות. "אם מסתכלים קדימה", אמר פיאד, "מה שאנחנו צריכים זה אישור לכך שתוקם אנחנו מדינה פלסטינית עצמאית ברת קיימא בשטחי 1967. עלינו להבין בדיוק מה כוונתו של נתניהו, עליו להגדיר בספציפיות מה הכוונה בשתי מדינות ולא רק להתחייב לעקרון".

בהתייחס לעימות עם אירן, אמר פרס כי המהלכים הבינלאומיים נגד טהרן "נותנת תקווה אמתית לעם האירני שהוא יכול להפיל את משטר האייתולות. הנשיא גם קרא לקהילה הבינלאומית לשים סוף להתערבות האירנית במזרח התיכון, "הצעדים שננקטו על ידי אירופה ואמריקה הם מעודדים אך לא מספיקים", אמר.

נתניהו למרקל: "מוכנים לצעדים בוני אמון"

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, על רקע מאמץ אחרון של חברות הקוורטט למנוע את קריסת המגעים בין ישראל והרשות לחידוש המשא ומתן. אבו מאזן הצהיר אתמול כי השיחות שהתקיימו בחודש האחרון בירדן בין הנציגים עורך הדין יצחק מולכו והנציג הפלסטיני סאיב עריקאת הסתיימו ללא תוצאות. מרקל הביעה בפני נתניהו את חששה מפיצוץ השיחות, וקראה לראש הממשלה "לעשות ככל שביכולתו כדי שהתהליך הנוכחי ימשיך".

לפי דיווחים שונים, חברות הקוורטט מפעילות לחץ על ישראל לבצע מחוות כלפי הפלסטינים כדי שימשיכו בשיחות מעבר להיום, ה-26 בינואר, התאריך עליו הצהירו בו יפוג פרק הזמן שהקצו לשיחות. מרקל עדכנה את נתניהו בפגישה שקיימה עם אבו מאזן בשבוע שעבר בברלין, וסיפרה כי גם עליו לחצה להמשיך בשיחות. נתניהו עצמו השיב למרקל כי ממשלת ישראל מוכנה לתרום בצעדים בוני אמון כך שהשיחות יימשכו, ומרקל הבטיחה כי תעדכן את אבו מאזן ברוח הדברים.

בהודעה שפירסמה שגרירות גרמניה בישראל לאחר השיחה נמסר כי הקנצלרית ונתניהו קיימו היום שיחת טלפון "מקיפה", שהתמקדה בנושאים האזוריים, כמו גם במאבק בגרעין האירני. "ראש הממשלה נתניהו בירך על הסנקציות הכלכליות רחבות ההיקף עליהן החליט האיחוד האירופי", נמסר בהודעה, "והודה לממשלת גרמניה על הסיוע שלה בהעברת הסנקציות". הקנצלרית ונתניהו הסכימו כי על ההנהגה האירנית להבין את תמונת המצב, "ולקבל את היד שמושיטה הקהילה הבינלאומית לקיום שיחות על תוכנית הגרעין".

המשא ומתן המדיני - כותרות אחרונות:
אבו מאזן: המו"מ בעמאן מול ישראל הסתיים בלי תוצאות
במהלך השיחות: מולכו הציג את ההסתה של הרשות
הפלסטינים מנמיכים ציפיות: "לא הוצג דבר חדש"


לפניות לכתבת:
tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully