וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מקווה שסין תפסיק לרכוש נפט מאירן"

טל שלו

25.1.2012 / 4:51

לאחר הסנקציות האירופיות, מכוון ראש הממשלה למזרח - בטקס לציון 20 שנות יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסין, אמר ראש הממשלה כי הוא "מאמין שניתן למצוא תחליף לנפט האירני"

על רקע המאמץ הישראלי והבינלאומי להטלת סנקציות על תעשיית הנפט והכלכלה האירנית, אמר אמש (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "שמחתי לשמוע שאירופה החלה לצמצם את רכישת הנפט מאירן". באירוע חגיגי לציון 20 שנות יחסים דיפלומטיים בין ישראל וסין אמר ראש הממשלה כי "אני מאמין שישראל וסין יכולות לפעול יחדיו להבטחת השלום במזרח התיכון. אני מעריך את הצורך של סין להבטיח אספקה סדירה של מקורות אנרגיה לצורך פיתוחה המרשים", אך הדגיש כי הוא מאמין "שניתן למצוא תחליף לנפט האירני ואני מקווה שההנהגה הסינית תצטרף למדינות אירופה ותפעל במהירות להפסיק כליל את רכישת הנפט האירני".

שגרירת סין בישראל, גאו יאן פינג, אמרה באירוע, בו השתתפו בין היתר גם שרי ממשלה רבים בעבר ובהווה וכן איש העסקים נוחי דנקנר, כי "ההתפתחות הנוספת של יחסי סין וישראל אינה רק חיונית לשתי המדינות ולשני העמים, אלא הכרחית לביטחון אזורי, שלום עולמי, ושגשוג גלובלי. יחסי סין וישראל נמצאים היום בנקודה היסטורית. עלינו להמשיך לקדם את שיתוף הפעולה, להמשיך לעבוד יחד ולהצליח בשנים הבאות".

סין - שוק הייצוא השלישי בגודלו

האירוע הערב הוא הראשון בסדרת אירועים בתחומי התרבות, הכלכלה והמדע, שיערכו בישראל ובסין, לציון שני עשורים של יחסים דיפלומטיים. המדינות נהנות בשנים האחרונות מהתקרבות מתמדת ביחסים, במיוחד בכל הנוגע להיקפי הסחר. סין מהווה כיום את שוק הייצוא השלישי בגודלו של ישראל, בנוסף לקשרים ביטחוניים ותרבותיים ענפים. בחודש שעבר, בשיחה עם הסגל הדיפלומטי של משרד החוץ, הגדיר נתניהו את סין כ"יעד לאומי ראשון במעלה", שיש לרכז בו מאמצים דיפלומטיים וכלכליים להגדלת היקפי הסחר. בהתאם, גם משרד החוץ משקיע מאמצים רבים בהמשך קידום היחסים בין המדינות. ראש הממשלה סיפר הערב בדבריו כי הורה לאשר באופן גורף כל הזמנה רשמית של שרים לביקורים בסין.

בשבוע שעבר שיגר ראש הממשלה ברכת שנה טובה לסינים, אותה פתח והשלים בשני משפטים בסינית מנדרינית. הסרטון שודר במהדורת החדשות המרכזית בסין וזכה לצפייה של כ-300 מיליון סינים ועוד קרוב ל-50 מיליון צפיות בסרטון ביו טיוב. לקראת הסרטון עבר נתניהו הדרכה מיוחדת של איש אגף צפון מזרח אסיה במשרד החוץ, גיא קיבץ, שלימד את ראש הממשלה את ההגייה הנכונה לברכותיו. גם אתמול הפגין נתניהו את ניסיונו בסינית ואיחל למאות האורחים בטקס שנת דרקון טובה בשפת המקור: "יונג לנג קווא לה", אמר נתניהו.

פרס: האמברגו לא פותר את כל הבעיות

בתוך כך, ביום שאחרי אמברגו הנפט האירופי אירן, בישראל ממשיכים לברך על הצעדים האירופיים, אך בו בזמן מדגישים כי יש מקום להחרפה נוספת של הסנקציות על המשטר בטהרן. נשיא המדינה, שמעון פרס, שנפגש בבית הנשיא עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון הביע את הערכתו על הטלת האמברגו, אך הוסיף כי "אין הוא פותר את כל הבעיות". גם שר הביטחון, אהוד ברק, הדגיש בפני אשטון את הצורך בצעדים נוספים, כמו הידוק הלחץ על הבנק המרכזי של אירן, "כדי להכריח את האירנים במהירות להגיע לנקודת ההחלטה - האם הם מוכנים להפסיק את תוכנית הגרעין הצבאית או להתייצב בפני המשמעויות של אי הפסקה".

במקביל, שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, קרא היום למועצת הביטחון לקבל הצעת החלטה חריפה נגד משטר הגרעין האירני. "מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני מציבים את האיום החמור ביותר לשלום וביטחון בעולם", אמר פרושאור בדיון חודשי בנושא המזרח התיכון, והזהיר כי "שתיקת מועצת הביטחון תגבה מחיר יקר. עליכם לפעול היום. מחר יהיה מאוחר. עצם המחשבה על איראן המצוידת בנשק גרעיני, צריכה להדיר שינה מעיניהן של המדינות החברות במועצת הביטחון".

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully