וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל טוען: בסיירת מטכ"ל קראו לי "אתיופי מסריח"

25.1.2012 / 9:00

חייל שעבר טירונות קרבית, נמלט מהבסיס ונכלא, הועבר לתפקיד אבטחה. בתביעה שהגיש, הוא טוען שנפל קרבן לגזענות חמורה, ניסה להתאבד ולקה בהזיות. "המפקדים התעלמו"

האם האפליה העדתית הגיעה גם ליחידות המובחרות ביותר בצבא? חייל צה"ל, בן לעדה האתיופית, ששימש כמאבטח בבסיס סיירת מטכ"ל, תובע את משרד הביטחון בגין גזענות שחש, וטוען כי נפל קורבן לאפליה, וכונה "אתיופי מסריח ומלוכלך". החייל תובע מאגף השיקום של משרד הביטחון לממן לו את טיפוליו הרפואיים בגין מצבו הנפש, שהדרדר במהלך שירותו הצבאי.

יניב (שם בדוי) התגייס לצה"ל לפני כשנתיים, ושובץ לטירונות לוחמים בחטיבת כפיר, במהלכה השתתף באימונים קשים שכללו מסעות, אימוני ירי וקרב מגע. בתחילת הטירונות סבל מקשיי הסתגלות ומבעיות שינה, מאחר, שאביו החולה נזקק לטיפולים רפואיים ומצבה הכלכלי של משפחתו הדרדר. לאחר שריצה עונש מאסר בפועל, בגין ניסיון בריחה מבסיס האימונים של החטיבה, הוחלט לסייע לו ולשבצו כמאבטח מתקנים בבסיס של סיירת מטכ"ל.

אימוני הסתיו של חטיבת הצנחנים. אסי מידן, דובר צה"ל
החייל טוען כי החל לסבול מבעיות כבר עם גיוסו, שהחמירו אחרי הגזענות שחש/דובר צה"ל, אסי מידן

"ההתאקלמות ביחידה לא הייתה קלה, מאחר והייתי האתיופי היחיד, והחיילים סביבי היו מקניטים אותי", סיפר יניב בכתב התביעה. "החיילים התייחסו אליי בצורה גזענית, תוך שהם קוראים לי 'אתיופי מסריח'. הייתי מנותק חברתית", תיאר יניב את שירותו בכתב התביעה. בין היתר, סיפר כי חיילים מיחידת האבטחה סירבו לחלוק עמו את חדרם, בטענה כי הוא "אתיופי מלוכלך".

"מצבי הנפשי הידרדר וחשתי הזיות"

החייל פנה אל המפקדים ותיאר את היחס שקיבל מחבריו ליחידה, אך לטענתו, הם הגיבו באטימות. כאשר ביקש להיפגש עם קב"ן, המשיכו המפקדים להתעלם ממנו, עד שלדבריו, "נשבר לו", ואז "ברח לביתו". לאחר חודש ימים ביקר אותו בביתו קצין מהיחידה וביקש שישוב לשירות הצבאי.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עורך הדין אלי סבן, טוען החייל: "המצב הנפשי שלי הדרדר כתוצאה מלחץ, שנבע מהאפשרות שיענישו אותי, ובסוף החליטה משפחתי שאני זקוק לטיפול נפשי כי התחלתי להזות דברים". בני משפחתו סיפרו לגורמי רפואה כי הוא אף איים להתאבד באמצעות שתיית רעל עכברים – וגם איים לפגוע בהם.

עוד נטען בכתב התביעה, על בסיס חוות דעת רפואיות, כי המצב הרפואי אליו הדרדר החייל נגרם כתוצאה משירותו הצבאי והוחמר עקב אטימות מפקדיו, לאחר שלא הקשיבו לתלונותיו ובמקום לנסות ולסייע לו - הענישו אותו ובכך החמירו את היחס אליו.

נתניהו: אין מקום בישראל לגזענות נגד אתיופים
נהג אגד גידף נוסעת אתיופית וישלם אלפי שקלים


לפנייה לכתב: bohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully