וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן נויבך קיבלה את אות זכויות האדם בישראל

ענת שלו

23.1.2012 / 6:00

קרן נויבך, ארגון "כוח לעובדים" ועו"ד תמר פלג שריק הם הזוכים השנה באות זכויות האדם. הישגיהם בולטים על רקע מדיניות חקיקה שמצרה את חופש העיתונות ופוגעת בזכויות אדם

העיתונאית קרן נויבך, ארגון העובדים "כוח לעובדים" ועורכת הדין תמר פלג שריק מהמוקד להגנת הפרט הם מקבלי אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג לשנת 2011, כפי שפורסם היום (שני). האות מוענק מדי שנה מאז שנת 1981 והוא ניתן לאדם או ארגון אשר תרמו תרומה יוצאת דופן למען זכויות האדם בישראל. קרן נויבך העיתונאית פוטרה מעבודתה בערוץ הראשון בתור מנחת התוכנית "מבט שני". הפיטורין גררו מחאה של עיתונאים בכירים שראו במהלך השתלטות ופגיעה של אנשי השלטון ובעלי ההון בעיתונאים ובתקשורת. ארגון "כוח לעובדים" מאגד אלפי עובדים בישראל, בהם עובדי קבלן, ונאבק על זכויותיהם. עו"ד פלג שריק היא אשת משפט וחינוך אשר עוסקת מספר עשורים במאבק למען זכויות אדם של הפלסטינים, בעיקר במקרים של מעצרים מנהליים.

"אנחנו בתקופה קשה בישראל, אנחנו קשים עם זולתנו"

עו"ד תמר פלג שריק בת ה-85 עובדת במוקד להגנת הפרט. בעשרים וחמש השנים האחרונות היא מקדישה את זמנה לייצוג פלסטינים בהם עצירים מנהליים, קטינים, עצורים בחקירות שב"כ ובהפגנות בבילעין ועוד. בשיחה עם וואלה! חדשות, היא מספרת על שמחתה על קבלת האות והקשיים בעבודתה, הגדולים כעת יותר מקודם לכן: "בעבודתי כעורכת דין בשטחים, בימים טרופים שכאלה, הדבר הזה גורם לי שמחה, למרות שעכשיו העבודה הרבה יותר קשה ומניבה פחות פירות. אף פעם זאת לא הייתה 'חגיגה' לעבוד בשטחים אבל משתדלים לתקן דברים נקודתיים, לא לעשות מהפכות. בעבר הרגשתי שפה ושם עוד ניתן היה לזכות בקשב, בקרב אנשי הצבא בעיקר, אבל הדברים האלה הולכים ונעלמים".

פלג שריק מסבירה כי מה שגרם לה להיכנס לעולם המאבקים למען זכויות אדם היא האכפתיות שלה כלפי הזולת: "תמיד מרכז תשומת הלב שלי היה ממוקד מחוץ לאגו ולחיים הפרטיים שלי. הייתי חברת המפלגה הקומוניסטית בין השנים 1953-4 וב-1965 אבל אחרי כן חיפשתי דרך אחרת לשנות את המציאות. זכויות האזרח זה בפירוש דרך פוליטית לשנות את המציאות כי אין דרך אחרת, ברגע שרוצים לשנות מציאות – זאת פוליטיקה, גם אם מנסים להפוך את זה למילה גסה. זכויות אדם זו דרך פוליטית".

"מדינת ישראל פוגעת יום-יום בזכויות העובדים"

זוכה נוסף באות הוא ארגון "כוח לעובדים". הארגון מאגד אלפי עובדים בעיסוקים שונים ומגזרים שונים, בין היתר עובדי קבלן המועסקים על ידי עמותות, או קבלנים פרטיים המספקים שירותים ציבוריים שהופרטו בידי המדינה. חבר השופטים, אשר כלל את פרופ' רות הלפרין קדרי, פרופ' מיכאיל קרייני ופרופ' יוסי יונה, נימק את מתן האות לארגון בכך שהוא "שינה את תפיסת קהילת העובדים, את תחושת ההעצמה של קבוצות עובדים ואת התודעה של המדינה, המעסיקים והציבור הרחב לגבי המשמעות העמוקה של התארגנות עובדים".

שי כהן, ממייסדי וראשי הארגון, אמר בתגובה על הזכייה באות: "אנחנו מאוד שמחים ומודים על ההכרה בחשיבות המאבק שלנו. זכות ההתארגנות וזכויות העבודה הן בלב זכויות האדם. ארגוני עובדים דמוקרטיים הם ממאפייני מדינה המבטיחה להגן על זכויות אדם ולספק רווחה וכלכלה מתקדמת לכלל אזרחיה. לכן הקשר הוא טבעי ואנו מעריכים את ההכרה של הוועדה בנושא המרכזי של זכויות חברתיות וזכות ההתאגדות. זה מקום שבו כל אזרח ישראלי יכול וצריך להתחבר למאבק על הזכויות שלו".

על עיסוקיו הנוכחיים של הארגון, סיפר כהן: "בתקופה האחרונה אנו נאבקים על זכויות עובדים מקצועיים העוסקים בחינוך ורווחה, כמו מורי רשת היל"ה (מורים ברשת חינוך לנוער שפרש ממסגרות בית ספריות אחרות המוחים על תנאי העסקה לא הוגנים – ע.ש), שהם עובדי קבלן. המאבק להתאגד ולעמוד על הזכויות שלנו הוא דחוף וחיוני במציאות בה העסקת עובדי קבלן כובשת לה מקום גם בתחומים הדורשים השכלה ומקצועיות. מדינת ישראל, דרך העסקת עובדי קבלן בחינוך ורווחה, פוגעת יום יום בזכויות העובדים והיכולת שלהם להתארגן באופן דמוקרטי. המאבק על הזכויות, זו אולי התקווה לחברה צודקת יותר שכולנו, כך נדמה, מעוניינים בה – כמו לפחות שהעידו ההפגנות של הקיץ האחרון".

"מציבה במרכז השיח את הבעיות החברתיות בישראל"

קרן נויבך, מבכירות העיתונאים בישראל, תקבל אף היא את האות. פיטוריה של נויבך מהנחיית התוכנית "מבט שני" בערוץ הראשון בטענה שהיא "לא עוברת מסך" עוררה הדים, משום שפיטוריה נערכו על רקע האג'נדה החברתית הבלתי מתפשרת שלה וחוסר מוכנותה "ליישר קו" עם השפעות בעלי הון ופוליטיקאים על התקשורת. הוועדה נימקה את זכייתה של נויבך: "בעבודתה היא יוצרת סדר יום חדש: היא מציבה מדי יום במרכז השיח התקשורתי את הבעיות החברתיות בישראל ומעלה סוגיות חברתיות-כלכליות המשפיעות על כלל אזרחי המדינה, כמו גם על קבוצות שוליים שקולן אינן נשמע במקומות אחרים. על רקע התקפות מצד הכנסת על חופש הביטוי וחופש העיתונות, ועל רקע רוחות ההשתקה המנשבות במסדרונות כלי התקשורת, בולטים במיוחד לטובה קולה הייחודי של נויבך כעיתונאית וכאישה, והתעקשותה לעסוק בנושאים חברתיים".

זוכים אחרים באות בעבר הם פרופ' יצחק זמיר, פרופ' אליס שלוי, ארגון "קו לעובד", ארגון "קולך", ניר כץ ז"ל מהרוגי הבר- נוער ושולמית אלוני, שרת החינוך לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully