וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים על כל החופה

חגי אוזן

20.1.2012 / 6:00

בתקופה האחרונה תופס תאוצה טרנד מפתיע - זמרי חופות. ארקדי דוכין, מוש בן ארי, עידן רייכל וקובי אפללו הם רק חלק מהשמות הגדולים שתוכלו להזמין ליום המאושר בחייכם.

החלום נשאר תמיד אותו חלום: משהו גרנדיוזי שהאורחים יזכרו תמיד. לחלום הזה נכנסים, מן הסתם, אינספור רעיונות מקוריים, שעם השנים הפכו חלק בלתי נפרד מכל חתונה או בר מצווה; בכל פעם שנדמה שכבר ראינו הכל, תמיד צץ משהו חדש. בשנים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה, זה "זמר חופות": האיש ששירו אמור ללוות את בני הזוג המאושרים כשהם פוסעים אל החופה. אבל לא סתם זמר - אלא מישהו שכולם מכירים. מישהו מהשורה הראשונה של זמרי ישראל.
עבור הזמרים, מתברר, זה עסק לא רע. הופעה בחתונה עם שיר אחד בלבד מאפשרת להם לגזור קופון שמן ועדיין לחמוק מההגדרה הלא מחמיאה "זמרי חתונות". קשה להאמין אילו שמות מככבים היום בקונספט הזה: ארקדי דוכין, עידן רייכל, מוש בן ארי, וכמובן חיים משה, עם שיר החופות הקלאסי "נשבע", שבעצם פרץ את הדרך בתחום. התמורה יכולה להגיע גם לכמה עשרות אלפי שקלים - הכל עבור חמש דקות של הופעה. שיר אחד, והביתה.

אחד המפיקים בתעשייה מספר שחיים משה עשה מהשירים בהופעות "ארגזים של כסף". אדיר שלום, מנהלו של חיים משה, לא מכחיש: "הופעות בחופות הן מה שחיים הכי אוהב. הוא מעדיף הופעת חופה על פני הופעה שלמה, מבחינתו הוא מוכן לעשות רק את זה. הוא בא, שר את 'נשבע' חמש דקות וחוזר הביתה, בלי יותר מדי כאב ראש. הוא עשה את זה ראשון, כבר לפני 20 שנה, כשיצא השיר. היום זה כבר משהו שכולם רוצים לעשות".

חיים משה דורש ומקבל 1,700 דולר עבור התענוג. הכסף קל בדיוק כמו שזה נשמע. עידן רייכל, למשל, קיבל באחת החתונות 40 אלף שקלים כדי לשיר את "ממעמקים". במקרים מסוימים הוא מגיע בליווי אחת הזמרות בפרויקט שלו, מאיה אברהם, שמופיעה בחופות גם ללא רייכל. "זה כבוד גדול בשבילי להופיע בחופות", היא אומרת. "אני באה לרגע מרגש מאוד של הזוג, יש משהו מיוחד בזה שאנחנו חלק מהחופה. כשהם מסתכלים עלי, זאת תחושה שקשה לתאר".

מה תדירות ההופעות שלכם בחופות?

"תלוי אם זאת הופעה שלי לבד או עם עידן. הפעם האחרונה שהופעתי בחופה לבד היתה לפני ארבעה חודשים. פנו אלי בהססנות, כי לא ידעו אם זה יהיה נכון לפנות אלי בבקשה כזאת, אבל שמחתי מאוד לעשות את זה. עם עידן זה קורה לעיתים רחוקות יותר.
"בהופעה בחופה אנחנו מגיעים בהרכב הרבה יותר מצומצם. אני יכולה לשיר עם פלייבק או עם נגן אחד. עידן מגיע בדרך כלל עם פסנתר ועוד נגן אחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עידן מגיע בדרך כלל להופעה בחתונה עם פסנתר ועוד נגן אחד". רייכל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אין לך חשש שתהפכי לזמרת חתונות?

"יש הבדל בין זמר חתונות להופעה בחופה. זה לא בדיוק אותו הדבר כשאתה מגיע עם שיר שלך, שביקשו אותו במיוחד. כשזה שיר אחד, ברור שלא מדובר בהופעה של חתונה. היום יש יותר הבנה להופעה מהסוג הזה. אם פעם זה היה רק בז'אנר המזרחי, היום זה פתוח לגמרי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לא חתונות, חופות

למרות דבריה של אברהם, לא מעט זמרים מעדיפים להסתיר את העובדה שהם מופיעים בחופות. עידן רייכל העדיף שלא להתראיין לכתבה, וכך גם מוש בן ארי, ש"שיר למעלות" בביצועו הפך לאחד הפסקולים הכי שכיחים בחופות. בן ארי מספק ללקוחות כמה אפשרויות להופעה בחופה: הראשונה היא הופעה שלו נטו, עם גיטרה בלבד ושיר אחד; השנייה היא בליווי נגן מפוחית; והשלישית - עם הרכב מלא ואפילו שופרות, ככה בשביל האווירה. המחירים: בין 12 ל?20 אלף שקלים. "יש למוש כמה שירים שמתאימים מאוד לחופה", אומר רוני חוס, מנהלו האישי. "במשך הזמן התחלנו לקבל יותר ויותר פניות להופיע בחופות. בהתחלה זה באמת היה בשביל הכיף, לאחר מכן זה כבר עבר מחברים למעגל גדול יותר, ובהמשך כבר בנינו תבנית מיוחדת להופעה בחופות".

"מוש מבוקש מאוד בחופות ואין לו יותר מדי זמן, כי לוח הזמנים שלו עמוס", מספרת רונית ארבל, אשת יחסי הציבור של בן ארי. "לכן, כשיש לו אפשרות הוא שמח מאוד ונעתר לבקשות. הוא גם מבין שבשירים כמו 'שיר למעלות' יש משהו מיוחד למעמד כזה. בדרך כלל זה לא מסתכם בשיר אחד בלבד, הוא נותן עוד שניים?שלושה שירים, אבל לא הופעה מלאה. הוא לא עושה חתונות. בלי קשר, צריך להבין שכל הנושא של חתונות יצא מגבולות הז'אנר הים?תיכוני ועבר גם לאמנים מסגנונות אחרים. היום כמעט כל האמנים מופיעים בחתונות. חלקם בחתונות יוקרתיות בלבד, כי זה עניין יקר מאוד שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. אפשר גם להזמין את מוש לשואו מלא, אבל הופעת חופה זה רק לחופה".

לעומת רייכל ובן ארי, ארקדי דוכין דווקא לא מנסה להסתיר את העובדה שהוא הפך להיות זמר חופות עסוק במיוחד. דוכין, שמופיע לאחרונה בפרסומת של מפעל הפיס שבה הוא מגשים חלום לכלה כשהוא מופיע בחתונתה, עושה זאת על בסיס קבוע גם במציאות. "אני עושה הופעות כאלו בצורה אינטנסיבית", הוא אומר. "אני לא רוצה שיחשבו שאני מצטרף עכשיו למשהו טרנדי. אני מופיע לפחות שלוש?ארבע פעמים בחודש בחופות, ועושה את זה בהמון אהבה. אני מתחבר לזה בקלות. יש הרבה זמרים שמופיעים בחופות ולא ממש רוצים שזה ייצא החוצה. זה בסדר, אני יכול להבין אותם, אבל אני לא רואה בזה שום בושה. בכל העולם זה קיים, ואין סיבה שזה לא יהיה ככה גם אצלנו. הרגע המיוחד הזה, שבו גבר נושא אישה לכל החיים, הוא מקסים וגדול בעיניי, זיכרון לכל החיים, ואם אני יכול להיות חלק ממנו, זה כבוד גדול".

אתה רוצה להגיד לי שאתה מתחבר רגשית לבני הזוג עם הופעה של שיר אחד?

"אני מיומן בזה, זה משהו מאוד נקודתי. זה לא פוגע באינטימיות. לפעמים אני נשאר לשלושה שירים, בונוס".

מעבר לחופות, יש אירועים אחרים שבהם אתה שר רק שיר אחד?

"לפעמים גם בר מצווה או ימי נישואים. 'מי אוהב אותך יותר ממני' מתאים גם לבר מצווה, כשהנער רוקד עם אמא שלו".

אילו שירים מבקשים ממך?

"בדרך כלל את 'היא לא דומה', 'בגללך', וכמובן 'מי אוהב אותך יותר ממני'".

יש שירים שאתה יודע שיהפכו להמנוני חופות? אתה מכוון לשם?

"חס וחלילה, אני ממש לא מכוון לשם. זה פשוט מתגלגל ככה. לא כיוונתי ש'בגללך' יהפוך לשיר חתונות. אני כותב ככה גם היום. אם זה יוצא מתאים לחופה - מעולה".

יש מצב שתיתן הופעה מלאה בחתונה?

"אם אתה מדבר על הופעה אחרי המנה העיקרית, לא נראה לי. לא משום שאני מסתייג מזה. אני פשוט לא חושב שאני מתאים לשואו כזה, אלא אם יזמינו אותי עם להקת הדאנס שלי".

"יש בזה שליחות"

גם קובי אפללו גאה בהופעותיו בחופות. "נראה לי שלא מספיק יודעים על זה, וחבל. הייתי רוצה מאוד שזוגות יידעו שהאפשרות הזאת קיימת, ושאני עושה את זה מכל הלב. כשזוג בוחר שיר או זמר מסוים, זה יותר ממחמאה. אני יכול להבין אמנים שלא אוהבים את הפורמט הזה, אבל בסופו של דבר, כל אמן רוצה לחוות רגע מיוחד. אין ספק שחופה היא מעמד חד?פעמי".
אפללו לא מודאג מכך שבשיר אחד קשה לאמן להיכנס לאווירה. "ברוב הפעמים שיוצא לי להופיע בחופות אני מגיע לפני כן, פוגש את הזוג וסופג את ההתרגשות שלהם. אני מנסה להפנים שהם בחרו בי להיות בפסקול של החיים שלהם. אני אדם מאמין, ויש בזה תחושה של שליחות. אני מרגיש שאני ממלא את ייעודי".

איך הגעת לזה בכלל?

"זמן רב לפני שהגעתי לזה, השיר 'מה שהלב בחר' היה מתנגן בחופות מפלייבקים. יום אחד פנו אלי זוג חברים ושאלו אם יש אפשרות שאשיר להם את השיר בחופה. שמחתי, כמובן. מאותה הופעה זה כבר המשיך, והיו גם בקשות לשירים אחרים. היום אני כבר מרגיש מתי שיר יכול להתאים לחופה. למשל, מייד כשיצא 'והיית לי לאישה', ידעתי שהרבה יבקשו אותו לחופה. התגובות שמגיעות מהשטח נותנות לי הרבה פעמים אינדיקציה לגבי מה שהולך בחופות".

אין לך הרגשה של זילות אמנותית?

"אני מסתכל על הדברים לעומק. יש פורמט יותר מרגש מחופה? בסופו של דבר, המטרה היא להביא את האמירה, וזה מה שקורה. השיר הזה מרגש אותם ומשמח, בשבילי זה הכל. אי אפשר באמת להבין את העוצמה של הרגע הזה".

נתת גם הופעות ארוכות יותר?

"כן, עשיתי גם חפלה בעבר, זאת היתה חצי שעה של ריקודים, אבל היום מביאים אותי יותר לשירי חופות".

זה משפיע על היצירה שלך?

"אם אני נמצא באיזשהו שלב בחיים שיש בו משהו דומה, מן הסתם ההשפעה קיימת. אני כותב מהזדהות. אז כששיר מבשיל, אני יודע לאן הוא יכול להגיע".
אפללו אומר שלפעמים יש גם הפתעות. "פעם היתה בקשה של חתן ל'שיר געגועים', ולא הבנתי למה 'שיר געגועים', אם האישה שאתה אוהב נמצאת איתך פה הערב. רק אחר כך הוא הסביר לי שהמילים 'היום ליבי אלייך יאיר' הופכות את השיר למתאים. ככה זה עם שירים, כל אחד לוקח אותם למקום שלו".
ההופעות הקצרות מאפשרות לזמרים להגמיש את לוח הזמנים גם בערבים עמוסים. "כשיש לי הופעה גדולה אני יכול להספיק לפני כן להופיע בחופה", אומר הזמר סגיב כהן, שכתב, הלחין ושר עם גלי עטרי את הלהיט "מהמרחקים". "זה תענוג, ההופעות האלה. לפני שאני מגיע להופעה בזאפה, אני מגיע עם הגיטרה לחתונה ומוביל חתן וכלה לחופה. זאת מצווה גדולה. כל זמן שהלקוח נותן לזמר את המקום שלו לבטא את עצמו, זה בסדר מבחינתי. הזוג המאושר מעוניין באמן, כמו שהאמן מעוניין להופיע. זה תענוג מבחינתי להגשים את החלום של הזוג".

הופעות קצרות כאלה לא יוצרות תחושה של חפיפניקיות?

"זה פועל דווקא הפוך. אני משאיר לקהל טעם של עוד. כמעט בכל ההופעות שקיימתי, האנשים רצו יותר. לפעמים אני נותן עוד שיר או שניים, ולפעמים אני אומר למי שרוצה שעוד מעט מתחילה הופעה שלי סמוך לאולם, והם מוזמנים להגיע. זה מסתדר, כי ההופעות מתחילות מאוחר ואז החתונה כבר בשלבי סיום".

אז אתה זמר חתונות?

"לא, ולא רואים בי זמר חתונות. יש הבדל משמעותי. אני מגיע עם שיר שהוא לגמרי שלי ולא עושה מחרוזות של כל מיני זמרים או מנסה להשתלב בתוך החתונה. הופעה בחופה מאפשרת לזמר לקבל את תשומת הלב וההקשבה שאין בשום שלב אחר בחתונה".

כהן לא מבין את הזמרים שמסתייגים מהופעות בחופה. "אני חושב שאם חתן רוצה לראות את הזמר שהוא אוהב בהופעה חיה, אין סיבה שזה לא יקרה, כל עוד לא מתערבים לזמר באמנות. השירים שהצליחו להיכנס ולהשפיע על אנשים בזוגיות, גם אם הם לא נכתבו למטרה הזאת, הם עדיין בעלי משמעות רומנטית לזוג. קח למשל את 'בדרך אלייך', שבכלל לא נכתב על היחסים שבינו לבינה. זה נכתב על הבמה ועל הדרך של הזמר בדרך אליה. גם בחופה אפשר לראות סוג של מעמד והגשמה עצמית".

המזרחיים חוגגים

מרוויחים גדולים מהטרנד החדש, במיוחד בשל מבנה ההופעה בחופה, הם הזמרים הדתיים. מאחר שבשלב הזה הקהל לא רוקד, וכולם מקשיבים לנעשה בחופה, גם הם יכולים להשתלב בחגיגה. כך הפכו זמרים דוגמת בן סנוף ("אם אשכחך ירושלים") ויניב בן משיח ("להינשא הלילה") לכוכבים שגובים 10,000-7,000 שקלים להופעת חופה. גם מקהלת הילדים "הקינדרלך" מלווה זוגות רבים לחופה בתמורה לסכומים דומים.

ואם כבר חתונות, חובה להזכיר את זמרי המוסיקה המסתלסלת, שבה שירים רבים מכוונים ישירות להופעות בחתונות. מעבר לחיים משה, גם פיני חדד, רובי לוי וכמובן רגב הוד (עם הלהיט "התינשאי לי") מלווים זוגות רבים בחופה, שרים כמה דקות וחוזרים לעיסוקיהם.

מישהו שלקח את ההופעות בחופות הכי רחוק והפך אותן למומחיות של ממש הוא יוסי אזולאי. במקרה שלו מדובר כמעט בטקס בפני עצמו. אזולאי, שאינו עשיר בלהיטי רדיו, וזכור לא מעט בזכות הגעתו לשלבים המתקדמים בעונה השנייה של "מאסטר שף", ממתין לחתן ולכלה ממש מתחת לחופה. שם, כשלצידו ארבע כנריות, הוא פוצח בפיוט "שמע ישראל" מרהיב, עד שהכלה מגיעה לחופה. היומן שלו גדוש בהופעות בחופות, והזוגות מוכנים אפילו להקדים את החתונה בשעתיים כדי שיספיק לאירוע נוסף. לפני כשלושה שבועות הספיק אזולאי לשיר בשתי חופות: הראשונה ב?18:45, והשנייה ב?20:30.
"זה התחיל בשירים קלאסיים כמו 'לתת' ו'ברית עולם', ששרתי בחופות של חברים", מנסה אזולאי להסביר את ההצלחה. "ואז הוזמנתי לאירוע גדול והחלטתי לשיר את 'שיר למעלות', משם נולדו שני אלבומי תפילות. אני לא יכול להגיד שידעתי שיום אחד זאת תהיה המומחיות שלי. לא כיוונתי את זה לשם מעולם, וגם את הפידבקים המדהימים שקיבלתי ייחסתי לאירועים נקודתיים. אבל בסופו של דבר זה הפך לכרטיס הביקור שלי. החופה היא הדובדבן, החלק החשוב ביותר בחתונה, שבו כולם מסתכלים ושמים לב לכל פרט. אי אפשר לטעות. לעשות חפלה אחרי שכולם אכלו זה ממש לא אותו הדבר, אין מה להשוות. הזמרים שבאים להופעות המלאות בחתונה מגיעים כשהקהל כבר מבושל ושתוי, ויותר קל להניע אותו. בשלב המוקדם של הערב, כשכולם דרוכים, זה קשה יותר".

אזולאי מרגיש שהטרנד רק יגבר וילך. "זה יהפוך למשהו שאי אפשר בלעדיו. אני עובד כמעט מדי ערב. היו מצבים ששרתי בחתונה באולם אחד, ובאותו הזמן שמעתי את עצמי באולם אחר מהעבר השני, מתוך דיסק. אני מרגיש שבניתי נישה שלא היתה קודם, וכל הזמן אני מוסיף עוד ועוד אלמנטים. זה כבר מזמן לא רק הופעה של שיר אחד, משהו קטן. אם הגעתי למצב שהקמתי מקהלת ילדים בשביל ההופעות האלה, זה אומר משהו".

מה השיר המבוקש ביותר אצלך?

"בהתחלה זה היה 'שיר למעלות', אבל עם הזמן הוספתי עוד ועוד שירים, בין היתר את 'בואי כלה', שמתנגן לפי מנגינת השיר 'הללויה' של לאונרד כהן. גם הלהיט הגדול שלי, 'אמא', שהקלטתי לפני עשר שנים עם שלומי שבת, עדיין מבוקש מאוד. חשוב לחדש כל הזמן ולא לשחוק יותר מדי שיר מסוים. אני בהחלט יכול להגיד שאני כותב שירים שמכוונים לחופות ולאירועים מהסוג הזה".

יש גבול להשקעה באירועים האלה?

"לא נראה לי. תמיד רוצים עוד. היתה לי הופעה במקסיקו, משהו מאוד מושקע ויוקרתי, וחשבתי שראיתי הכל, עד שלאחר מכן הזמין אותי מישהו להופיע בספינה בנהר בז'נבה, והכל בשביל בר מצווה. התופעה של שיר כניסה מגיעה גם מכיוונם של חתני בר מצווה ובנות מצווה. לא מזמן הופעתי באירוע עם 18 נגנים בחופה של חתן שוויצרי?איטלקי בחוות רונית. זה היה קונצרט שזמרים אחרים יכולים לחלום עליו".

אבי ורונית אזולאי (אין קשר משפחתי), שאותם ליווה יוסי אזולאי בחופה לפני כמה חודשים, מנסים להסביר את התופעה מהצד שלהם. "כבר כשהוא הופיע אצל אחותי ובדיוק התחיל את הקטע הזה של החופות, ידעתי שאני רוצה אותו גם אצלי", אומר אבי. "ראיתי את כל האפשרויות והיינו סגורים עליו. זה מוסיף המון להתרגשות. כששמענו אותו שר בחופה שלנו את 'שיר למעלות', הוא הפך את המעמד לעוד יותר מרגש, מכל השירים של החופות. זה משהו שונה, לא כמו איזה זמר שמגיע באמצע הלילה. הוא ממש מלווה אותך. נכון, שילמנו סכום לא מבוטל, ולא נראה לי שהקהל הביא את זה בחשבון, אבל זאת הוצאה שהשתלמה לי. לו הייתי סומך רק על הצ'קים מהאורחים הייתי נאלץ להתפשר, ולא רציתי להתפשר. זה האירוע של החיים שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully