וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: אסירים יקבלו יותר כסף לבזבוזים

18.1.2012 / 13:10

לאחר שעתירתו של אסיר מכלא שיטה התקבלה, יהיו האסירים זכאים להוציא סכום גדול יותר של כסף בקנטינה של הכלא. במקום 1,500 שקלים הם יורשו כעת להוציא 1,600 שקלים

גם האסירים דורשים צדק חברתי: שרות בתי הסוהר (שב"ס) הודיע לאחרונה כי העלה את הסכום הניתן לאסירים כדי לרכוש מוצרים בקנטינת הכלא. כמו כן התחייב השב"ס לבחון מעת לעת את יוקר המחייה ולעדכן את הסכום בהתאם. נקיטת הצעדים הללו הגיעה בעקבות עתירה שהגיש אסיר מכלא שיטה לבית המשפט בנצרת, בדרישה להעלות את הסכום שניתן להפקיד בחשבון הבנק האישי שלו, לנוכח העלייה שחלה לאחרונה במחירי המוצרים בקנטינה.

בעתירה שהגיש האסיר, המרצה עונש מאסר של שלוש וחצי שנים, באמצעות עורך הדין יקי קהן, נטען כי "כוח הקנייה שלו כאסיר מן המניין קטן במידה רבה בשנים האחרונות בעקבות עליית המחירים במשק, והמדינה אינה מאפשרת להדביק את הפער באמצעות הגדלת הסכום המותר להפקדה בחשבון האישי של האסיר לשם רכישת מוצרים בקנטינה".

אסיר במתקני כליאה של השב"ס היה זכאי עד היום להשתמש בסכום של 1,500 שקלים לרכישה בקנטינה. אסירות זכאיות לתוספת של 200 שקלים לצורך רכישת מוצרי היגיינה. פעמיים בשנה, בתקופות החגים, זכאים האסירים לתוספת של 200 שקלים לסכום הקבוע. את הכסף מפקידים עבורם בני משפחה, וזאת לצד משכורת אותה מקבלים אסירים העובדים בתוך הכלא ומחוץ לו. לצד זאת, מקבלים האסירים מהשב"ס סל מוצרים בסיסיים לשימושם. בקבוק קוקה קולה של 1.5 ליטר עולה בקנטינה 5.8 שקלים. סוכר לבן מתומחר בסכום של 4.84 שקלים ואילו חבילת סיגריות "מרלבורו" – 22 שקלים.

שמירה על הצדק החברתי של האסיר

העותר הוא תושב תל אביב שהורשע בביצוע עבירות תעבורה ואחזקת סמים שלא לצריכה עצמית, וכן בשימוש בסמים מסוכנים וזיוף מסמכים. בעתירתו טען עוד עורך הדין קהן כי "מדיניות זו (של השב"ס - מ.ש) פוגעת במידה רבה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובחופש הבחירה של העותר – המצומצם גם ככה בשל היותו אסיר – לרכוש מוצרים בסיסיים".

העתירה הועברה לעיון נציב שב"ס, רב-גונדר אהרון פרנקו, אשר הורה על הקמת ועדה מיוחדת לבחינת הנושא. "עתירה זו הינה הפעם הראשונה בה מועלית הטענה על ידי מי מטעם האסירים השוהים בבתי הכלא", נכתב בתשובה לעתירה, "בעקבות זאת, קבע הנציב כי תוקם ועדה אשר תבדוק את הטענה. ראשית תבדוק הוועדה האם נכונה טענתו של העותר כי המחירים בקנטינת הכלא עלו והאם הינה תואמת את עליית המחירים בשוק".

בתום בדיקה הודיע שב"ס לבית המשפט כי אכן חלה עליית מחירים של כתשעה אחוזים, סכום הגבוה בשיעור של אחוז וחצי מעליית מדד המחירים לצרכן. "לאור עליית המחירים הוחלט על ידי נציב שב"ס על העלאת סכום הרכישה בקנטינה ל-1,600 שקלים". עוד מסר השב"ס כי "מעת לעת תיערך בדיקה לעניין יוקר המחייה וסכום הקנטינה ייקבע בהתאם". במקביל ממתין האסיר לתשובת בית המשפט בנצרת לעתירתו. ייתכן שבית המשפט יקבל את תשובת השב"ס, או שיורה על צעדים נוספים לשמירה על הצדק החברתי של האסירים.

עוד בנושא

ליקויים בתנאי המאסר: צפיפות וענישה קולקטיבית
מחסור במשאבים לטיפול בהתאבדויות אסירים
שב"ס: "רמת המחיה של אסיר בישראל מהנמוכות בעולם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully