וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק מטוסים מבסיס רמת דוד זיהם מאגר מים בצפון

קובי דוד

18.1.2012 / 8:15

דליפת דלק סילוני מבסיס חיל האוויר פגעה באופן קשה במאגר מי הגשמים של כפר ברוך, וזיהמה מעל ל-150 אלף קוב מים. הסיבה לכך טרם הובהרה וביישוב מקוננים: "זו צרה צרורה"

דליפת דלק חמורה מבסיס חיל האוויר ברמת דוד גרמה שלשום (שני) לזיהום מאגר המים הגדול של כפר ברוך בעמק יזרעאל, המכיל כ-150 אלף קוב מים. ברמת דוד עדיין לא יודעים מה גרם לדליפה, אולם על פי הערכת הוועד ביישוב, תעלת ניקוז הנשפכת אל מאגר המים סחפה איתה גם כמות גדולה של דלק סילוני, המשמש לתדלוק מטוסים, לאחר שאירעה תקלה בצינור הדלק בתוך הבסיס.

מאגר המים שנמצא בסמוך לכפר ברוך משמש כמאגר השקיה עיקרי ומרכזי עבור האדמות החקלאיות באזור עמק יזרעאל, והתוואי שלו מתחבר ביחד עם תעלת המים של בסיס חיל האוויר וזורם אל מאגר מים תפעולי קטן יותר (המכיל כ-5,000 קוב מים) – שזוהם גם הוא – ומשם אל נחל הקישון, שבעצמו זוהם לפני ימים אחדים בעקבות הגשמים, משפכים, שמנים ודלקים מבתי הזיקוק ומכון השפכים שבאזור.

המחדל התגלה שלשום כשיצחק פרקש, חבר הוועד וחקלאי ותיק האחראי על מאגר המים, הגיע בשעות הערב אל המאגר והבחין בכמות גדולה של דלק שצפה על המים. "כשהגעתי למקום הרחתי ריח חריף של דלק, ומיד הבנתי שמדובר בזיהום שהגיע מבסיס חיל האוויר שמתעסק עם כמויות גדולות של דלק. במהרה פניתי אל הנהלת הבסיס והגורמים במשרד לאיכות הסביבה", סיפר.

לדבריו, "זו צרה צרורה שעלולה לחרב את מאגר המים של הכפר. אני מקווה שעוד נוכל להציל את כמויות המים שזוהמו. כרגע אנחנו תקועים עם כמות המים שנמצאת במאגר התפעולי (ממנו המים זורמים אל הקישון, ק.ד.). ככל שירדו הגשמים למאגר הקטן יותר - אנחנו נפסיד כמויות גדולות של מים". עמרי עתריה, השמאי החקלאי של כפר ברוך, הוסיף כי "קיים חשש כבד לזיהום כולל של כל מאגר המים הגדול. כתוצאה מכך השטחים החקלאיים שאנו משקים בחודשי הקיץ ייפגעו".

"חשש כבד לזיהום כולל"

בעקבות דרישת רשות ניקוז ונחלים של הקישון, נחסמה זרימת המאגר המזוהם אל נחל הקישון, מחשש לזיהום הנחל לכל אורכו. "כעת עוד לא ניתן להעריך את גודל הנזק", סיפר לוואלה! חדשות מנהל הרשות, חיים חמי. לדבריו, "משעות הבוקר המוקדמות החל צוות עובדים לשאוב את כמות הדלק האדירה שנשפכה אל מאגר המים במטרה להציל את כמויות המים שזוהמו. לאחר מכן יישלחו דגימות מים כדי לבדוק האם יהיה ניתן להשתמש בהם בעתיד".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בעקבות דיווח שהתקבל מרשות ניקוז ונחלים קישון על נזילת סולר למאגר מים בכפר ברוך, כעת מתבצעת בדיקה על ידי הגורמים הרלוונטיים בבסיס רמת דוד בשיתוף המשרד להגנת הסביבה לבדיקת מקור הדליפה. על פי הבדיקה יינקטו הצעדים באם יידרשו".

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה כי "ביום ראשון בשעות אחר הצהריים התקבלה במשרד להגנת הסביבה פנייה מרשות ניקוז נחל קישון על זיהום מסיבי של דלק בנחל צבי שמקורו בבסיס רמת דוד. המשרד יצר קשר באופן מיידי עם נציגי צה"ל, ולאחר מכאן החלה פעילות לעצירת ההזרמה ולריקון המיכלים החשודים בדליפה. יש לציין, כי הזיהום התפשט בנחל צבי ובמאגר ניקוז מי גשמים בקרבת כפר ברוך ונעצר במאגר זה. בנוסף, הנחה המשרד את רשות הניקוז לטפל בזיהום, בשלב ראשון - באופן שימנע התפשטות מן המאגר לנחל קישון, ולאחר מכן לשיקום המאגר, קטע הנחל שזוהם והקרקע המזוהמת בבסיס. עבודות אלו יבוצעו על ידי יחידת הבינוי של הבסיס".

עוד נמסר כי "בשלב זה, מפקחי המשרד להגנת הסביבה פועלים במקום כדי לחקור את נסיבות האירוע ולהבטיח כי יטופל על פי דרישות המשרד. יש לציין, כי אין מדובר באירוע זיהום ראשון באזור זה. המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה את אירוע זיהום הנחל ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו מול הגורמים האחראים לו".

לקריאה נוספת
ביום שישי: בעקבות הגשמים - שפכים זרמו אל נחל הקישון
תלונה: מפעל נייר הזרים מי ביוב לנחל חדרה
לפני שנה: דליפת דלק נוספת בנחל צין - "רשלנות פושעת"

לפניות לכתב: davidkobi@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully