וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל מקרקעי ישראל תובע לפנות את חוות הבודדים

רמי שני

17.1.2012 / 5:43

המנהל תובע לפנות את חוות פיליפ, 62 שנים לאחר שהאדמה עליה הוקמה נמסרה לבני משפחת הירשברג. במקביל החליט בית המשפט להקפיא הליכים בתביעה דומה נגד חוות דרך היין

מנהל מקרקעי ישראל פתח בחזית נגד חוות הבודדים בנגב? בתחילת השבוע הגיש המנהל תביעה באמצעות פרקליטות מחוז דרום לפנות את חוות פיליפ שבחבל לכיש, בטענה שבעלי החווה פועלים בניגוד להיתרי שימוש בקרקע שניתנו להם וכי תוקף החוזה עמם פג. בד בבד, הקפיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע תביעה נוספת של המנהל לפנות את חוות בודדים שבדרך היין באזור רמת הנגב.

מכתב התביעה שהוגש נגד חוות פיליפ עולה, כי הקרקע נמסרה לבני משפחת הירשברג, בעלי החווה, לצורך עיבוד חקלאי ומרעה. לטענת המנהל, פעלו בני המשפחה להקים על השטח מבנים שונים לאחסון, מסחר ומגורים בניגוד לתנאים שבהם נמסרה להם חלקת האדמה, ששטחה 3,700 דונם. "בשנים האחרונות החליטו הנתבעים לעשות דין לעצמם ובנו במקרקעין מבני מגורים ומבנים מסחריים. הנתבעים עוסקים בפעילות מסחרית ואף הרחיבו שימושים חקלאיים, והכל בניגוד להסכמים ושלא כדין, תוך התעלמות בוטה מבקשות התובע להסרת השימושים שאינם מוסדרים, ללא תשלום דמי שימוש ראויים לתובע ותוך הפקת רווחים ועשיית עושר שלא כדין", נכתב בכתב התביעה לפינוי. עוד נכתב כי "בין לבין פג גם תוקפם של מרבית החוזים החקלאיים, וחזקתם של הנתבעים בחלק הארי של המקרקעין כיום הינה שלא כדין וללא חוזה תקף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוות בודדים בדרך היין/מערכת וואלה!, צילום מסך

יוחאי הרשברג, מבעלי החווה, דחה את הטענות של מנהל מקרקעי ישראל ואמר בתגובה, כי בתום הליכי הבירור המשפטי, תמשיך החווה לעמוד על תילה: "חוות פיליפ הוקמה למטרות לאומיות לפני 62 שנים. גם כיום היא עוסקת בהגשמתן באמצעות חקלאות, תיירות ושמירת קרקעות הלאום" הוא אמר והוסיף, "צר לנו, שפרקליטות מחוז הדרום, בוחרת לנהל את הדיון על פני גלי האתר עוד לפני שהוא הובא בפני בית המשפט, המקום הראוי לו. 'חוות פיליפ' סמוכה ובטוחה שכאשר יתבררו מסכת ההחלטות השלטוניות אשר ניתנו לה במהלך השנים, הן הצדק והן והאמת יצאו לאור".

במקביל להגשת התביעה לפינוי חוות פיליפ, הוחלט בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כי בעניינה של חוות בודדים אחרת, החווה שבדרך היין, דווקא יוקפאו ההליכים. חוות הבודדים בדרך היין הוקמו כחלק מפרויקט תיירותי, התיישבותי וחקלאי, שמנהל מקרקעי ישראל היה שותף מלא ליוזמה שלו. היוזמה, שהחלה בראשית שנות התשעים, נועדה בין היתר לשמור על קרקעות הלאום. במסגרת זו, הוקמו 23 חוות במקומות שונים בנגב.

לפני 4 שנים, חזרה בה המדינה, שהייתה שותפה ליוזמה וביקשה לסלק את התושבים מהחוות. באמצעות פרקליטות מחוז הדרום הוגשה בעניין תביעה לבית משפט השלום בבאר שבע. בית המשפט הורה לדחות את התביעה ולמחוק אותה. במקביל, הוחל בהליך הסדרת קבע לחוות, באמצעות וועדה בין משרדית. המנהל ערער על ההחלטה בפני בית המשפט המחוזי שקבע בראשית השבוע, כי יש להקפיא את תביעת המנהל עד למיצוי ההליכים המנהליים להסדרת ההתיישבות בחוות, בהתאם לחוק הרשות לפיתוח הנגב.

עוד על חוות הבודדים

אושרה הקמת 30 חוות בודדים בנגב
נדחו ההתנגדויות להקמת חוות בודדים בנגב
אליעד שרגא קיבל אישור להקים חוות בודדים בשטחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully