וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצחת וגם ירשת? בהחלט יכול להיות שכן

עו"ד דיקלה טוטיאן

15.1.2012 / 19:48

אדם דואג לצוואה לכל מקרה שלא יקרה, כשלרוב מוזכרים בה בני המשפחה הקרובה. אך מה קורה כשמדובר ברצח בתוך המשפחה? עו"ד דיקלה טוטיאן מסבירה מדוע יש לשנות את חוק הירושה

חוק הירושה קובע כי אדם הזכאי לירושה יהיה פסול מלרשת אותה אם הורשע בכך שגרם במתכוון למות המוריש. השאלה שעולה מהחוק היא מה יהיה דינו של יורש אשר גרם למות המוריש, אולם לא הורשע בביצוע המעשה או ביצע זאת ללא כוונה, והיא הגיעה לאחרונה לבחינה בבית המשפט בכפר סבא. אדם אשר לקה בנפשו ביקש לרשת את אמו המנוחה, בעוד אחיו טען כי הוא היורש היחידי וכי אחיו פסול מלרשת, מאחר והרג את אמם המנוחה ב-66 דקירות סכין. נשמע בדיוני? האח טען כי לא הורשע ומשכך מעמדו כיורש לא נשלל, היות ונמצא בלתי כשיר למעשיו בעת הרצח, מחמת מצבו הנפשי.

בית המשפט קבע כי הבן ההורג אינו זכאי לרשת את אמו המנוחה, אותה הרג באכזריות במו ידיו. חוק הירושה מבקש אמנם למנוע את את הישנות המקרה של "הרצחת וגם ירשת", אולם לא יכול היה לצפות את מגוון המצבים הנוספים אשר חוק זה אינו נותן להם מענה. כך למשל בעניין בו בעל הורשע בהריגת אשתו והודה שהתכוון להרוג אותה, נקבע כי הוא פסול מלרשת אותה למרות שלא הורשע בעבירת הרצח.

ומה יהיה על הירושה אם נגד החשוד רק החל ההליך המשפטי? לכאורה, בהיעדר הרשעה, על פי החוק אין לשלול את החשוד ברצח מזכויותיו כיורש, ועשויות לחלוף שנים ארוכות בטרם יסתיימו ההליכים המשפטיים אשר יובילו להרשעה.

יש צורך בשינוי החקיקה

מקרה רצח של הורים על ידי בנם זכור ממקרה הרצח של בני הזוג מעוז ז"ל, לאחריו נעצר בנם, דניאל, בחשד לרציחתם. עוד בטרם הרשעתו, טען הבן החשוד ברצח כי אין לנשלו מן הירושה היות וטרם הורשע.

החוק משתמש במונח "כוונה", למשל במקרה של אם אשר המיתה את תינוקה על ידי השלכתו אל מותו מחלון ביתה, ובית המשפט העליון קבע כי עקב מצבה הנפשי הקשה היא לא עשתה זאת בכוונה להרוג. עם זאת, נקבע כי היא הבינה את הפסול במעשה ולכן הורשעה בהריגתו של בנה, ובמסגרת המשפט הפלילי הורשעה ברצח בבית המשפט המחוזי, ובית המשפט העליון שינה את ההרשעה לסעיף "הריגה".

יתרה מכך, הכלל הפוסל מלרשת חל על ירושה בלבד, וכדי להשיג את המטרה של הכלל המונע מרוצח לרשת, יש להחילו על כלל נכסי הנרצח לרבות אלה שאינם נכללים בעיזבונו, כמו למשל קופות גמל ותשלומים לפי ביטוחי חיים וביטוחים אחרים, בהם הרוצח מצוין כמוטב. שוויים של נכסים אלה לעיתים מהווה את רובו המכריע של נכסי הנרצח ומאמיר למאות אלפי שקלים. כמו כן, יש להחיל את הכלל על חשבונות בנק משותפים של חשוד ברצח כדי לא לאפשר לרוצח למשוך את כל הכספים ולממן את הגנתו המשפטית מכסף זה.

כיום משתיתים בתי המשפט את החלטותיהם על עקרונות יסוד, כשעקרונות של יושר, צדק ומוסר מבוססים על ההנחה שחוטא לא ייצא נשכר ממעשיו, אך בכל זאת אין בכך די. המצב המשפטי הנוכחי מלמדנו כי הנפגעים הם שצריכים לפעול מידית ולנקוט בפעולות אשר ימנעו כל שימוש בכספי הנרצחים, ומעיד על הצורך בשינוי החקיקה באופן המונע מהרוצח מלרשת או לזכות בנכסי הנרצח.

הכותבת היא מומחית בתביעות נפגעי עבירה ויו"ר ומנכ"ל משותף מרכז נגה - המרכז לזכויות נפגעי עבירה וקידום זכויות הנפגעים ולשינוי חוק הירושה

עוד בנושא:
חשד: איש צד"ל היכה למוות את אשתו לעיני בנם בצפת
חשד: הסתבך בהימורים ורצח את הוריו בשביל הירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully