וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתולים ומים: למה הם לא שותים מספיק, ומה הפתרון?

כרמי צדוק

30.1.2012 / 10:01

חתולים לא שותים מספיק מים, ולרוב יעדיפו מי ברז מאשר אלה שבקערה שלהם. כמה מים הם באמת צריכים לשתות ביום? מה הסיכון בחוסר שתייה ואילו מתקני מים יעודדו אותם לשתות?

כל מי שמגדל חתולים מוצא אותם מלקקים מים מטפטפים מברזים, מרצפת האמבטיה ומהאסלה, בשעה שהם יכולים פשוט לשתות מקערית המים הפרטית שלהם. הסיבה לכך היא שחתולים מעדיפים לשתות מים זורמים מאשר מים עומדים, ללא קשר למידת הטריות שלהם.

"יש לנו כלי, שגם הכלב וגם החתולה שותים ממנו", מספרת אורה גורביץ', מושבניקית ובעליה של אפצ'י, חתולה פרסית בת 15. "לפעמים לא נשאר לה, ואז היא מתיישבת על הכיור ומבקשת מים, או שהיא פשוט שותה מהאסלה. אבל בכלל, היא הכי אוהבת לשתות מהברז. נושא המים מפתח את התקשורת בינינו, כמו שהיא מבקשת חום וליטופים, היא גם מבקשת אוכל ושתייה".

מים לחתולים

חתול ג'ינג'י שותה מים מברז. J. Helgason, ShutterStock
חתולים מעדיפים לשתות מים זורמים מאשר מים עומדים, ללא קשר למידת טריותם/ShutterStock, J. Helgason

חיבתם הרבה של חתולי הבית למים זורמים גורמת לכך שהם נמנעים מלשתות מקערית המים שלהם, ובסופו של דבר לא שותים מספיק מים, דבר אשר מוביל פעמים רבות לבעיות רפואיות הפוגעות משמעותית באיכות חייהם ומסכנת אותם.

"חתולים במקור הם חיות מדבריות הניזונות מציד ולא רגילות להביא את עצמן למצב של שתייה", מסבירה ד"ר ענת מילנר-רוטרמן, וטרינרית ב"הקליניקה", מרכז וטרינרי בתל אביב. "ברגע שבייתנו אותם והענקנו להם מזון יבש, יצרנו מצב בו הם כל הזמן נמצאים במחסור של נוזלים, המוביל למיני בעיות בריאותיות. יש שתי מחלות הנובעות באופן ישיר כתוצאה ממחסור בשתייה, ווטרינרים נתקלים בהן המון.

"אחת המחלות הנפוצות בקרב חתולים מבוגרים היא מחלת כליה. ממש כמו אצל בני אדם, בשלביה הראשונים בעיה זו כלל לא מורגשת, אך בהמשך מתפתחת למצב מסוכן בו החתול זקוק לדיאליזה או להשתלת כליה, אחרת ימות. בעיה נפוצה נוספת היא דלקת בדרכי השתן, השכיחה יותר אצל זכרים, ובעקבותיה - אבנים. לזכרים יש צינור שתן צר, ולכן הם סובלים יותר מבעיה זו. גם לנקבות יש אבנים, אך אצלן האבנים פשוט יוצאות עם השתן".

כך מחשבים כמה מים צריך חתול לשתות

אילוסטרציה. ShutterStock
חתולים הם במקור חיות מדבריות ורגילים להיות ניזונים מציד ולקבל ממנו את המים להם הם זקוקים/ShutterStock

"חתול צריך לשתות 22-32 מ"ל לקילוגרם ליום. חתול ממוצע שוקל 4-5 ק"ג, מכאן שהוא צריך לשתות כ-120 מ"מ (כ-3/4 כוס) מים ביום. חשוב לשים לב כמה מים מילאתם בכלי, ולמדוד אותם כעבור חצי יום, וכך לחשב את ההפרש.

ד"ר מילנר-רוטרמן מסבירה שכדי למנוע בעיות העלולות להתפתח כתוצאה ממחסור בנוזלים, יש לתת חשיבות עליונה לנושא השתייה של חתולכם:

רק מים: חתולים צריכים לשתות אך ורק מים, לא חלב הגורם לרגישויות ולכאבים, ובטח שלא משקאות המיועדים לבני אדם. יש וטרינרים הטוענים כי רצוי לספק לחתול מים מינרליים, אך אין החלטה גורפת בנושא. חשוב להקפיד להחליף את המים מדי יום, רצוי פעמיים ביום, ולבדוק שאין בהם שאריות אוכל, לכלוך, חרקים ועוד.

כלי המים: על קערית המים להיות חזקה ויציבה כדי שהחתול לא יוכל להפוך אותה. מומלץ לרחוץ היטב את הקערה פעם בשבוע-שבועיים. בימי קיץ חמים כדאי לספק לחתול מים קרים או להניח קוביות קרח בתוך כלי המים. כדאי גם לפזר כמה שיותר כלי מים ברחבי הבית.

ברז מים: מים זורמים מדליקים משהו אצל החתול, הוא מנסה לשתות אותם, והם גם מעניקים לו משהו משחקי, שגורם לו לסקרנות רבה. לכן יש כלי נהדר, מזרקה, העונה בדיוק על צרכים אלה, וגם יוצרים תחלופה תדירה של מים. חתולים אוהבים מים חדשים וטריים. אפשר להשאיר ברז ממנו מטפטף זרזיף מים דק. זו לא עצה כל כך טובה למדינת ישראל, אך בהחלט מעודדת שתייה.

מזון כמעודד שתייה: מזון יבש לחתולים יוצר תחושת חמצמצות קלה המגבירה את צמאונם, ובכך מעודדת אותם לצרוך יותר מים. אפשר לקחת מזון יבש ולהפוך אותו למזון מותפח על ידי הוספת מים. אבל אין להשאיר את האוכל זמן רב במצב זה, כי הוא מאבד מטריותו. לחתולים המפונקים יותר ניתן להוסיף למים שמן טונה או מרק, וכך לפתותם לשתות יותר.

מזון רטוב: פעם סברו שמזון רטוב מזיק לחתולים כי הוא גורם לאבן שן. היום ידוע שדווקא מזון רטוב זו הדרך הכי פיזיולוגית לתת לחתול שתייה. הוא יקר יותר, אבל בריא יותר. חברות רבות מייצרות מזון רפואי המיועד לחתולים הסובלים מדלקות בדרכי השתן. הוא יעיל, מכיל המון מלח וגורם לשתייה מרובה. פעמים רבות רק באמצעות שתייה מרובה נפתרת הבעיה.

קופסת טונה. ShutterStock
מעט שמן טונה מעורבב במים יעודד את החתול לשתות/ShutterStock

יכול להיות מצב הפוך, של עודף שתייה?

"עודף שתייה תמיד יבוא על רקע פתולוגי, סימן לאיזושהי בעיה או מחלה אצל החתול. כנ"ל אם החתול הולך הרבה לארגז שלו. אין בעיה עם חתול שאוהב לשתות הרבה מים באופן כללי, אבל אם החתול מתחיל פתאום לשתות הרבה, זה צריך להדליק נורה אדומה. בכל מקרה, אם מבחינים בשינויים קיצוניים בהרגלי השתייה של החתול, למשל חתול שכלל אינו שותה, או לחלופין שותה יותר מדי, יש להתייעץ עם וטרינר".

השתלת כליה חתולית

חתול בזרועות וטרינר / וטרינרית. ShutterStock
לוקחים כליה מחתול עזוב ומשתילים אותה בחתול חולה. הבעלים של החתול החולה מתחייב לאמץ את החתול ה"תורם"/ShutterStock

ברוב המקרים הפשוטים, למשל כשהחתול לא שותה בעקבות לחצים, מבצעים שינוי תזונתי והחתול שותה יותר, ניתן לטפל. במקרה שיש אבנים, צריך לנתח ולהסיר.

לעומת זאת, כשל כליות אינו הפיך. ברגע שמגלים את הכשל, מנסים להאט את ההידרדרות. לגבי השתלות ודיאליזה, בארץ לא קיימות עדיין השתלות לחתולים (בבית החולים הווטרינרי פתחו בשנה שעברה מחלקת דיאליזה במטרה לטפל בעיקר בכלבים שעברו הרעלה, כך שחתולים הסובלים מבעיה כרונית לא ימצאו שם מענה מתאים - כ.צ). באוניברסיטת דיוויס בארצות הברית מתקיימות השתלות, אך גם הן מיועדות לכשלים אקוטיים (מצב פתאומי בו הכליה נהרסה כתוצאה מהרעלה או מגידול), לא לבעיות כרוניות.

במקרה של כשל כרוני בדרך כלל קיימת פגיעה בשתי הכליות. במקרה כזה לוקחים כליה מחתול שנמצא באחת העמותות, מוציאים ממנו כליה שתושתל בחתול החולה. הבעלים של החתול החולה מתחייב מצדו לאמץ את החתול "תורם" הכליה. וכך, החתול החולה יחלים והחתול מהמקלט יזכה לבית חם.

מזרקות זה לא רק לנוי

בשוק קיימים פתרונות רבים לבעיית חוסר השתייה האידאליים לחתולים שאינם שותים מים עומדים ולבעלי חתולים שאינם נמצאים בבית מרבית היום, ורוצים להבטיח מים זמינים וטריים עבור החתול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מזרקה-מפל מים לחתולים, "פט ביי", 340 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מזרקה-מפל מים לחתולים, "פט ביי", 340 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מפל מים לחתולים, "פט ביי", 340 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מתקן מים לחתולים, "פט ביי", 32 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מתקן שתייה אוטומטי לחתולים, "אינטרפט", 249 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מזרקת "קט איט" לחתולים, "אינטרפט", 240-330 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מתקן שתייה לחתולים, "אינטרפט", 80 שקל/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully