וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק האזרחות: מידתי, מוסרי והגיוני

אלי חזן

15.1.2012 / 9:29

יש רגעים בחייה של אומה דמוקרטית שבהם בית המשפט העליון מקבל הכרעות היסטוריות שמעצבות בפועל את חיי החברה. כך היה למשל בארצות הברית, כשבשלהי המאה ה-19אישר בית המשפט העליון את דוקטרינת "נפרד אך שווה", שיצרה אפליה בחסות החוק כלפי המיעוט השחור. אותו בית משפט, עם הרכב אנושי שונה, תיקן עיוות היסטורי זה ופסק ב-1954 במה שייזכר כפסק דין בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה, כי הדוקטרינה הזאת פסולה. אפשר לומר באותו הקשר כי ההחלטה שקיבל בית המשפט העליון בשבוע שחלף בדבר חוק האזרחות היא החלטה היסטורית רבת משמעות למדינת ישראל. ההחלטה קבעה דה יורה, אך גם דה פקטו, כי מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי והכריעה במחלוקת ארוכת השנים בנושא.

כמה צפויה היתה תגובתם של מבקרי החלטת שופטי בית המשפט העליון בנושא החוק המדובר. ואולם, נשאלת השאלה אם בית המשפט קיבל החלטה לא מידתית ולא סבירה. ההחלטה מידתית ואף הגיונית, שכן לו החוק היה נפסל הוא היה פותח פתח לאיחוד אלפי משפחות שאינן יהודיות וכך היה מבטל בפועל את חוק השבות, שאמנם אינו חוק יסוד, אבל מעמדו, כפי גם שהדבר בא לידי ביטוי בפסיקה הנ"ל, הוא מעמד של חוק יסוד. בית המשפט העליון עצר בהחלטתו את המדרון החלקלק שהיה מוביל לביטול מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

"הפגיעה מידתית ועומדת בתנאי חוק היסוד"

אמת, מדינת ישראל מעניקה זכות חוקתית לקיום חיי משפחה. אבל חיי משפחה אפשר לקיים גם במקומות אחרים בעולם, בייחוד במקומות שמהם מגיעים אזרחים שאינם יהודים.

בהחלטת השופטים נכתב כי אמנם "ישנה פגיעה בזכויות חוקתיות, בהן הזכות לשוויון, אך הפגיעה היא מידתית ועומדת בתנאים של חוק היסוד". ובצדק. הקביעה של ארגון "עדאלה" כי "בג"ץ נכשל במילוי תפקידו העיקרי כמגן זכויות המיעוט, במצב שבו הרוב בכנסת משתמש בכוחו הפוליטי כדי לפגוע בדמוקרטיה, ובמיוחד במיעוט הערבי" היא קביעה מופרכת.

האמת היא שבית המשפט העליון מהווה דוגמה לאומות העולם כמגן זכויות המיעוט בישראל. בג"ץ קעדאן הוא מקרה בוחן מדויק לעניין זה.

מדינת ישראל עמדה בשנים האחרונות על קו פרשת מים לא רק בנושא איחוד משפחות, אלא גם בנושא כניסת עשרות אלפי המסתננים לישראל.

החלטת הממשלה להיאבק בתופעת המסתננים הלא חוקיים לישראל, יחד עם החלטת בג"ץ בנושא חוק האזרחות, קבעו מחדש את מה שכבר נקבע במגילת העצמאות: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות, אך גם תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין".

ובקיצור: מדינה יהודית ודמוקרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully