וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטות המדינה: פרשת ויצמן - לבדיקה משטרתית

13.1.2000 / 20:59

היועץ המשפטי לממשלה : אין באפשרותנו למצות את הבדיקה. לא מדובר בחקירה פלילית

במסיבת עיתונאים מיוחדת מסרו הערב היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין ופרקליטת המדינה, עדנה ארבל, כי לאחר התייעצויות שנערכו במשרד היועץ המשפטי לממשלה הוחלט להעביר את הבדיקה בעניינו של הנשיא ויצמן לידי המשטרה.
"אחרי בדיקה שנמשכה ב- 48 השעות האחרונות, הגענו לכלל החלטה כי יש צורך בהמשך בדיקת הדברים. הבדיקה תיערך על ידי צוות משטרתי שילווה על ידי נציג הפרקליטות." רובינשטיין אמר כי הצוות עדיין לא מונה וכי מפכ"ל המשטרה התחייב לטפל בנושא במהירות האפשרית.
רובינשטיין הוסיף כי הוא "מבקש להדגיש שאין במה שאמרנו כדי לקבוע ממצאים ומסקנות כלשהם". רובינשטיין סקר את התגלגלות הפרשה עד לבדיקת הפרקליטות ואמר "בעקבות הפרסומים בתקשורת על העברת כספים מהמיליונר אדוארד סרוסי לחשבונו של נשיא המדינה ויצמן, התבקשו מנכ"ל בית הנשיא והיועצת המשפטית שלו להעביר לפני עשרה ימים מידע וחומר רלבנטי. המידע התקבל על ידי פרקליטות המדינה." רובינשטיין אמר כי עם חזרתו משפרדסטאון עודכן בנושא וכן השתתף בפגישה לא מתוכננת עם פרקליטי הנשיא. לדבריו "תחילה הוחלט לשמוע את עורך הדין חנינא ברנדס שהיה עורך דינו של הנשיא בתקופה האמורה והיה מעורב בניהול חשבון הנאמנות עבור הנשיא". רובינשטיין אמר כי הדבר נעשה בהסכמת הנשיא שנדרשה לשם הסרת החסינות.
"בנוסף קיבלנו מכתבים של עורכי הדין רובין וטלגמן, פרקליטיו של סרוסי ומכתב משלים בחתימתו של סרוסי עצמו. כמו כן התקבל מהמשטרה מידע מחקירתו של החשב אבי פלקסר".
רובינשטיין אמר כי הדברים "נעשו מתוך רגשי כבוד לכבוד הנשיאות תוך מיצוי הכלים העומדים לרשותנו. אבל, החומר מצדיק בירור נוסף שהכלים לעשותו אינם בידינו. מסרנו הודעה למפכ"ל והמשטרה תפעל מהר ככל הניתן."
"יש לזכור" אמר רובינשטיין "כי מדובר באזרח מספר אחת, עתיר זכויות ועתיר יגונות ואנו חייבים בכבודו ומציעים שההתייחסות הציבורית תהיה בהתאם." רובינשטיין הכחיש את הידיעות אודות עסקה שנרקמה ביניהם לפרקליטי הנשיא "בשום שלב לא התנהל משא ומתן על עסקה כלשהי."

פרקליטת המדינה: "לא הצלחנו למצות את הבדיקה"

פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, דיברה במסיבת העיתונאים לאחר שהיועץ המשפטי סיים את דבריו. "ב-48 השעות מאז שהגיע אלינו החומר עשינו מרתון של בדיקות על מנת למצות את הבדיקה אצלנו", אמרה. "לצערי, לא הצלחנו. יש נושאים שאנחנו לא יכולים לעשות את הבדיקה בהם אצלנו, אין לנו את הכלים לכך. שוחחנו עם המפכ"ל והוא אמר שהדברים ייעשו, הוא מקווה, במהירות האפשרית ותוך כמובן התחשבות במעמד הנשיאות וברגישות המתחייבת בבדיקה מסוג כזה. הרגע הזה הוא בוודאי קשה לכולנו. אנחנו מקווים שהדברים באמת ייעשו במהירות כדי שהעננה הזאת שמרחפת מעל כולנו תיבדק עד הסוף ונוכל כולנו לדעת את האמת".
בתשובה לשאלות כתבים ענתה ארבל, כי "הבדיקה הזאת מתייחסת לדברים שעלו מפרסומים לגבי מתנות שקיבל הנשיא שאנחנו חושבים שצריך לברר את מקורן ולברר דברים יותר מדויקים לגביהן". כשנשאלה האם היא והיועץ המשפטי לממשלה דיברו עם הנשיא לפני מסיבת העיתונאים אמרה ארבל "לא, לא דיברנו עם הנשיא הערב. דיברנו עם פרקליטו. הודענו לו את מה שהודענו, כי אנחנו חושבים שזכותו של הנשיא לדעת ראשון מה הוחלט לגביו".
בתגובה לשאלה, מדוע מקפידים להתמש במונח "בדיקה" ולא "חקירה" בקשר לפעילות הצפויה של המשטרה, אמרה ארבל: "המושג בדיקה הוא לא ראשוני למקרה הזה של הנשיא. עשינו בדיקות בעבר והבדיקות אושרו על ידי בית המשפט העליון. כל מקרה ונסיבותיו. לא יעלה על הדעת שמתפרסמת כתבה או דיווחים בעיתונות ולא הועברה אלינו תלונה. שמענו את הדברים כמו כל עם ישראל. לא יעלה על הדעת שבסיטואציה כזו אנחנו נורה למשטרה לחקור. אנחנו מחויבים לחקירה פלילית כאשר יש תשתית לחקירה פלילית. אנחנו קודם חייבים את השלמת הבדיקה". לגבי לוחות הזמנים הוסיפה ארבל: "קשה לקבוע זמנים מראש. שוחחתי עם המפכ"ל הערב. ברור שמוסכם על כולנו שזה ייעשה מהר ושאנחנו ועם ישראל נדע את האמת במהירות האפשרית".
בתשובה לשאלה אם ידרש המיליונר אדוארד סרוסי למסור עדות השיבה ארבל "יכול להיות שתידרש חקירה של אדוארד סרוסי. אבל הידיעות על בדיקות עתידיות עלולות לפגוע בהן. העניין יועבר למפכ"ל ולמשטרה והם יחליטו.

תגובות להודעה

בתגובה להודעת הפרקליטות נמסר הערב מבית הנשיא כי "הנשיא ופרקליטיו מברכים על כל צעד שיש בו כדי להגיע למיצוי האמת. הפרקליטות קיבלה על עצמה לבצע בדיקה, ואם הם חושבים שהמשטרה היא כלי ראוי, הרי זה טבעי וראוי". עוד נמסר כי "הנשיא לא מבקש לעצמו זכות יתר כלשהיא והוא סמוך ובטוח שהבדיקה תוציא את האמת אל האור".
העיתונאי יואב יצחק, חושף הפרשה, אמר כי מדובר בערב עצוב למדינת ישראל. בהתנהגותו הביא הנשיא את הפרקליטות להחלטה הקשה. אם היה הנשיא מודיע על פרישתו ניתן היה להימנע מכך. יצחק אמר כי למרות הודעת הפרקליטות מבחינתו בדיקת המשטרה מהווה חקירה פלילית לכל דבר.
התנועה לאיכות השלטון הודיעה אף היא כי היא מברכת על החלטת הפרקליטות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully