וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשביל החיות זה לא קרקס

תמר נהרי ויאיר חסון

19.6.2002 / 13:08

מכות חשמל, הצלפות והרעבה הם רק חלק מהייסורים שעוברות חיות בר במסע המפרך אל במת בקרקס; למרות התנגדות הממשלה, אישרה הכנסת בקריאה טרומית הצעה לאסור שימוש בחיות מאולפות לבידור

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאת טרומית הצעת חוק האוסרת לערוך מופעים בהשתתפות חיות בר מאולפות, כדוגמת קרקסים ומופעי קוסמות. ההצעה חלה גם על שידורם של מופעים מסוג זה בטלוויזיה ובקולנוע בישראל. מדובר בתיקון לחוק צער בעלי חיים, שיזמה ח"כ זהבה גלאון (מרצ), ועליו חתומים חמישה ח"כים נוספים. אם יאושר התיקון תצטרף ישראל למדינות סקנדינביה ולערים רבות באנגליה ובאוסטרליה, בהן חל איסור מוחלט על שימוש בחיות במופעים.

ההצעה עברה למרות התנגדות הממשלה, בתמיכת 20 חברי כנסת לעומת 17 מתנגדים. כעת תעבור ההצעה לדיון בוועדת החינוך של הכנסת, כדי להכינה להצבעה בקריאה ראשונה.

שר החקלאות, שלום שמחון, אמר בדיון, כי הנושא צריך למצוא את פתרונו במסגרת תקנות צער בעלי חיים, שחלקן פורסמו לפני כשנה וחלקן נמצאות עדיין בהליכי חקיקה. תקנות אלה מחייבות מארגני מופעים לקבל היתר מהרשויות. בארגוני בעלי החיים טוענים, לעומת זאת, כי דרוש חוק בנושא, שכן את התקנות ניתן לעקוף.

על פי הצעתה של גלאון, תיאסר העלאתו של מופע, "אם יש יסוד סביר לחשד שעריכתו, ההכנות או האימונים לקראתו או תנאי החזקתם של בעלי החיים המשתתפים בו כרוכים בגרימת סבל פיזי או נפשי לבעל החיים". ההצעה אוסרת גם על העלאתו של מופע "הכולל התנהגויות, כשירויות או ביצועים שאינם טבעיים לחיות".

הסעיף האחרון בהצעה חל על אחזקתן של חיות בר בשבי. ההצעה מבקשת להבטיח, כי "החיה תוחזק בתנאים המתאימים לצרכיה ההתנהגותיים, החברתיים והביולוגיים, ובאופן המאפשר את קיום התנהגותה הטבעית".

בדברי ההסבר לחוק מצוטט שופט בית המשפט העליון, מישאל חשין, שפסק במשפט שניהלה עמותת "תנו לחיות לחיות" נגד מופעי התנינים בחמת גדר: "אינני מוצא כל הצדק לגרום סבל וצער לבעל חיים מחוסר הגנה ומחוסר הישע, רק כדי לבדר קהל צופים. המעשה הוא בפשטות מעשה בלתי מוסרי, וחלילה לנו מלהתירו. החיה היא יצור חסר ישע, וכמוה כקטין חסר ישע. גם החיה גם הקטין לא יוכלו להגן על עצמם, ולא יוכלו לתבוע את עלבונם ולהשיב את כבודם. גם המתאכזר לבעלי חיים חסרי הגנה [...] סופו שיתאכזר גם לבני אדם".

מההיפודרום הרומאי לקרקס מדראנו

הצעת החוק היא תולדה של מאבק מתוקשר שניהלו ארגוני זכויות בעלי חיים נגד העלאתו של קרקס מדראנו בארץ לפני כשנתיים. במהלך שהותו של הקרקס בארץ נחשפו תנאי האחזקה הקשים של החיות בקרקס, שעברו למעשה התעללות ממושכת. באגודת "נח", התאחדות הארגונים למען בעלי החיים בישראל, הגיבו בסיפוק על ההצעה. דוברת ההתאחדות, ענת רפואה, מסרה לוואלה! חדשות כי "הצעת החוק הזו היא חשובה ביותר. חוק צער בעלי חיים חייב להגן ככל הניתן על בעלי החיים המנוצלים לצרכי בידור".

בארכיוני עיתונות והאגודות למען בעלי החיים ברחבי העולם, הצטבר מידע רב על אודות הסבל הקשה שנגרם לבעלי חיים באילופם ואחזקתם לצורך הופעותיהם בקרקסים. על פי רוב מדובר בחיות בר גדולות, כמו נמרים, אריות, דובים ופילים, הנלכדים ועוברים מסע ייסורים מפרך, בכלובים קטנים, אל הקרקסים הרוכשים אותם. תהליך האילוף כולל על פי רוב מכות במוטות ובדוקרנים והצלפות שוט. הדרכים המקובלות בקרקסים לאילופו של דוב לרקוד, למשל, כוללות את העמדתו על גבי פח לוהט או גחלים לוהטות. שיטות האילוף כוללות גם מכות חשמל, כוויות, סימום והרעבה.

נוסף על העינויים הכרוכים באילוף עצמו, מבלות חיות הקרקס את כל חייהן בכלובים זעירים, שלעתים אינם מאפשרים להן חופש תנועה מינימלי. במקרים רבים מדובר בכלובים חשוכים ולא מאווררים, בהם מבלים בעלי החיים בבידוד חברתי משך כל חייהם. המעבר ממדינה למדינה בהן מופיעים הקרקסים כולל תנאי תעבורה קשים מנשוא.

הטיעון המרכזי שמעלים תומכי הקרקסים נגד הפסקת המופעים האלה, הוא המשכה של מסורת ארוכת שנים. ארגוני זכויות בעלי החיים נוהגים להזכיר מנגד, כי מקורה של המסורת הזאת אינו אלא ההיפודרום הרומאי, שהעלה מופעים של טבח עבדים ובעלי חיים לעיני המון צוהל. בתחילת המאה ה-20 עדיין נמשכה המסורת "המפוארת" של הצגתם של בני אדם בעלי נכויות קשות, כדוגמת גמדים, תאומים סיאמיים כדי לבדר את הקהל הרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully