וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן יירטה מטוס ריגול ללא טייס של הודו

8.6.2002 / 8:43

התקרית אירעה יום לאחר שתת מזכיר המדינה האמריקאי הכריז, לפני שעזב את האזור: המתיחות פוחתת; פקיסטן: המצלמה במטוס היתה ישראלית; 5 הודים נהרגו בתקריות בקשמיר הבוקר והלילה

פקיסטן הפילה הלילה מטוס ריגול הודי, ללא טייס, שחדר לתחומה. כך הודיע לפנות בוקר צבא פקיסטן. בהודעה נמסר כי שברי המטוס נפלו ליד עיר מדרום ללהור, שבחבל פונג'אב. מטוסי קרב של צבא פקיסטן הוזנקו אל מטוס הריגול ויירטו אותו. הודו לא הגיבה על התקרית.

הפלת המטוס מגבירה את המתיחות בין שתי המדינות, זמן קצר לאחר ששליח ארה"ב לאזור, תת מזכיר המדינה ריצ'ארד ארמיטאג', עזב את הודו בהכרזה על הפחתת המתיחות. שר החוץ של פקיסטן קרא להודו לנקוט איפוק, ואמר כי "חדירת מטוס הודי לשטח פקיסטן עלולה להגביר את הסכנה שבנוכחות הכוחות משני צדי הגבול". צבא פקיסטן הודיע, כי הפלת המטוס מבטאת את "נחישות צבא פקיסטן להגן על כל אינץ' מאדמתה ומרחבה האווירי", והביע תקווה ש"הודו תלמד לקח". מקורות ביטחוניים בפקיסטן טוענים, כי המטוס היה מצויד במצלמה מתוצרת ישראל.

חילופי האש בין צבאות הודו ופקיסטן בקשמיר נמשכו גם הלילה והבוקר. צבא הודו מסר, כי הבוקר נהרגו שלושה חיילים הודים בחילופי אש עם לוחמי גרילה, שככל הנראה חדרו לקשמיר ההודית מפקיסטן. לא ברור אם הפקיסטנים נפגעו. שני אזרחים הודים נהרגו לפנות בוקר מאש פקיסטנית. אתמול נהרגו שלושה אזרחים הודים, ועוד כאלף תושבים ברחו מחמישה כפרים באזור הגבול.

יירוט המטוס התרחש בעיצומם של מאמצים אמריקאיים להפיג את המתיחות בין שתי המדינות: תת מזכיר המדינה האמריקאי, ריצ'ארד ארמיטאז', קרא אתמול לראש ממשלת הודו למצוא פתרון של שלום למשבר עם פקיסטן. לאחר פגישה עם ראש הממשלה, אטאל ביהארי ואג'פאי, אמר ארמיטאז' כי נראה שהמתיחות בין המדינות השכנות נרגעת. ארמיטאז' הוסיף, כי שני הצדדים הבטיחו לו כי יעשו הכל כדי להימנע ממלחמה, אך לא פירט מה יהיה הפתרון. הבוקר עזב תת מזכיר המדינה את הודו ויצא לאסטוניה, כדי לעדכן את שר ההגנה האמריקאי, דונלד ראמספלד, המבקר במדינה.

אתמול נפגש ארמיטאז' גם עם שר החוץ של הודו, ג'סוואנט סינג. לאחר הפגישה אמר השר ההודי: "אנו מחויבים מאוד לדרך השלום, משום שאין תחליף לשלום". שלשום נפגש ארמיטאז' עם נשיא פקיסטן, פרבז מושארף. בתום הפגישה אמר השליח האמריקאי, כי מושארף הבהיר נחרצות שהוא אינו מעוניין לפתוח במלחמה וכי הוא שואף לשלום.

רמטכ"ל צבא ארה"ב אמר אתמול, כי כוחותיו הנמצאים באזור יבצעו היערכות מחודשת, במקרה של התלקחות בין המדינות. הגנרל ריצ'ארד מאיירס אמר לכתבים, כי אינו יכול לדון בפרטי התוכנית, אך ציין כי החיילים האמריקאיים לא יצאו מהאזור. כ-7,000 חיילים אמריקאים פועלים באפגניסטן, מספר קטן יותר בפקיסטן עצמה, ובים הערבי מוצבים מלחים ואנשי מארינס. מאיירס הוסיף כי למיטב ידיעתו, אין לארה"ב כוונה להציע שחיילים אמריקאים ייפקחו על קו הגבול בקשמיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully