וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמא אמרה לי 'אתה לא נוסע'"

צחי בירן ויאיר חסון

3.6.2002 / 0:12

המלצת משרד החוץ שלא לטוס להודו גרמה לניר אבגי לבחור יעד חלופי; למרות אלפי הפניות, במשרד החוץ לא מתכננים רכבת אווירית; בחברות הנסיעות לא ממהרים לבטל; כתבת וידאו מצורפת

בחנויות הטיולים ומשרדי הנסיעות באזור תל אביב לא נרשמה אתמול התרגשות יוצאת דופן מהודעת משרד החוץ הממליצה לישראלים להימנע מביקור בהודו. חלק מהמתכננים לטוס לתת היבשת החלו לבדוק אפשרויות להחלפת יעד, אך עיקר הבהלה והשאלות הופנו למשרד החוץ. המשרד פרסם שלשום את ההמלצה, עקב חשש מהסלמה בעימות בין הודו לפקיסטן שעלול להוביל למלחמה גרעינית.

בהודעה התבקשו גם אלפי הישראלים השוהים במדינה - בעיקר מטיילים ותרמילאים צעירים - להקדים את צאתם מהמדינה ולהירשם באחת מהנציגויות הישראליות - בניו-דלהי או בבומביי. בני משפחותיהם של המטיילים, הנמצאים בישראל, התבקשו ליצור קשר עם קרוביהם וליידע אותם על ההחלטה.

האחראית על ישראלים במצוקה במשרד החוץ, אורית שני, מסרה כי בעקבות זרם של אלפי פניות טלפוניות שהגיעו לחדר המצב של משרד החוץ, עד השעות הקטנות של הלילה שלשום, והחל מאתמול הבוקר, הוחלט לפתוח את הקונסוליות השונות בהודו כבר אתמול, ולא היום כמתוכנן.

הודעת משרד החוץ הועברה גם לכל ריכוזי המטיילים הישראלים בתת היבשת, בהם בתי הארחה, מסעדות ומקומות אחרים המועדפים על ידי המטיילים. במשרד החוץ מעריכים כי בהודו ישנם כמה אלפי מטיילים בעונה זו ועוד כמה עשרות אנשי עסקים.

במשרד החוץ מדגישים כי כרגע אין "רכבת אווירית" או היערכות מיוחדת של טיסות, אך ייתכן שבהמשך, אם יהיה ביקוש גדול ליציאה מהודו, תהיה היערכות בהתאם. משרד החוץ מבקש להדגיש כי הקריאה אינה מעודדת חזרה לארץ, אלא יציאה מהודו.

"פחד הוא חלק מה -FUN "

ניר אבגי, צעיר שתכנן לטוס להודו בקרוב, הגיע אתמול בבוקר לסוכנות הנסיעות "איסתא" בתל אביב כדי לשנות את יעד הטיסה לתאילנד. "שמעתי בערב את אזהרת משרד החוץ. אמא אמרה לי 'אתה לא נוסע'" ניר מדגיש כי "כרגע לא אסע להודו, אבל אם הייתי כבר שם - לא הייתי זז משם". נראה כי ישראלים רבים השוהים בהודו חושבים כמוהו, שכן אתמול, עד לשעות הצהריים, לא נרשמה תנועה ערה בקונסוליות הישראליות. אבגי מוסיף בצער כי "בינתיים החלום הלך - עד שהפקיסטנים ישתו איזה 'רגיעון'".

גם יערה גלידאי תיכננה לטוס להודו בזמן הקרוב אבל החליטה "לחכות שבוע-שבועיים כדי לראות מה קורה. זה חלום גדול אני לא רוצה לוותר עליו - פחד הוא חלק מהפאן".

מורן, עובדת בחנות "למטייל" סיפרה כי אתמול בבוקר הגיעו כבר כמה אנשים שמשנים את יעד הטיסה - אבל חלקם לא מתכוונים לשנות. "ממה ששמעתי, חברות הנסיעות לא מתכוונות לעזור להם עם שינוי היעד - כי זה עולה כסף". לדבריה, חלק מהאנשים ידבקו בתוכנית כי כבר קבעו לפגוש בהודו חברים.

"אין תחליף להודו"

בחברות המציעות לישראלים טיולים מאורגנים מדגישים כי עונת הטיולים העיקרית להודו מתחילה בתקופת החגים, בחודשים ספטמבר-אוקטובר. על פי הערכת חברת איסתא ליינס, כ-15,000 ישראלים יוצאים מדי שנה להודו, מרביתם תרמילאים, וכיום נמצאים שם כ-8,000 מטיילים ישראלים.

מנכ"ל השיווק של חברת איסתא ליינס, רונן קרסו, העריך כי ה"נהירה החוצה מהודו תהיה איטית. הודו זה עולם אחר, ישראלים נמצאים במקדשים מנותקים ומצלצלים הביתה כל שלושה שבועות. אין תחליף להודו, כמו שאין תחליף ראוי לסיני", אמר קרסו. "טיול תרמילאים במזרח ללא הודו הוא גזירה קשה עבור הישראלים".

אריה אללוף, מנכ"ל חברת "רואים עולם", טיולי החוץ של החברה להגנת הטבע, מסר כי "לו היו לי עכשיו טיולים בהודו הייתי מחזיר אותם לארץ", אמר. לעומתו, מסרה מנהלת השיווק של "החברה הגיאוגרפית", עדינה כספי, כי כרגע אין שינויים בטיולי החברה המתוכננים להודו. "אנחנו בקשר עם אנשי משרד החוץ ולא עושים שום דבר שסותר את הוראותיהם". מנהלת יחסי הציבור בחברת "נתור", אילנה פלד, מסרה אף היא כי החברה תמתין להתפתחויות עד עונת הטיולים, "ותנהג משנה זהירות".

חברת "אל על" נערכת לאפשרות שתצטרך להטיס ישראלים מהודו לישראל. דובר החברה, רני רהב, מסר כי "אל על תעשה הכל להביא את כל אזרחי ישראל הביתה, במידה ונידרש - אולם עדיין לא נדרשנו לכך". מנכ"ל חברת "אופן-סקיי", המייצגת בישראל את חברת "אייר אינדיה", יצחק פוזמנטיר, מסר כי "במידה ויהיה צורך, נעשה את מה שביכולתנו לעזור למי שנמצא בהודו לצאת ממנה".

ארה"ב לוחצת להרגעת הרוחות

כתבי "הארץ", יוסי מלמן ונתן גוטמן, מוסיפים:

ישראל מצטרפת לארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות שהורו לאזרחיהם לעזוב את תת-היבשת ההודית. שלשום הורה האו"ם למאות אנשיו בפקיסטן ובהודו לשלוח את משפחותיהם הביתה.

ארה"ב הגבירה בסוף השבוע את הלחץ הדיפלומטי על הודו ופקיסטן להרגיע את הרוחות ולמנוע התלקחות. שר ההגנה האמריקאי, דונלד ראמספלד, ייצא לאזור בהמשך השבוע וייפגש עם מנהיגי שתי המדינות. תת-מזכיר המדינה, ריצ'רד ארמיטאז', מסיים סיבוב שיחות באזור ומזכיר המדינה קולין פאוול מקיים שיחות טלפון עם ראשי הודו ופקיסטן. הפנטגון העריך בסוף השבוע כי אם אכן יתפרץ עימות גרעיני בין הודו לפקיסטן, ייהרגו בו כ-12 מיליון בני אדם בשני הצדדים, וכשישה מיליון ייפצעו.

ימים אחרונים

הזדמנות אחרונה למבצע מאי בתמי4: חודשיים ראשונים חינם

לכתבה המלאה

טלפונים חיוניים

מספר הטלפון בחדר המצב של משרד החוץ בירושלים: 5303155-02.

הקונסוליה הישראלית בבומבי: 0091-22281993/4/5/6
הקונסוליה הישראלית בניו דלהי: 0091-113013238

אל על פתחה היום (יום ראשון) באופן חריג את משרדיה בבומבי, ומעתה הם יופעלו מדי יום בין 9:00 ל-20:00. מספרי הטלפון של המשרדים: 2153256/7-22-91 או 2154701/2-22-91.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully