וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק באולטימטום לערפאת: 48 שעות להרגעת השטח או קריסת תהליך השלום

8.10.2000 / 5:55

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס אמר ראש הממשלה: אם לא נראה שינוי, נורה לצה"ל ולכוחות הביטחון לפעול בכל האמצעים; לדבריו מי שישתמש בכוח יקבל תגובה בכוח ומיד נהיה מאוחדים; על המצב הפוליטי אמר "ממשלה רחבה ככל האפשר היא התשובה הנכונה למצב הזה"

ראש הממשלה אהוד ברק קבע אמש אולטימטום ליו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, כי במידה שלא ירגיע את הרוחות וימנע הסלמה בפעילות בשטחים, תשתנה עמדת ישראל ולמעשה יוכרז על מצב חדש שיביא לקריסתו של תהליך אוסלו.

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בתל אביב, על רקע האירועים החמורים בצפון ובשטחים דיבר ראש הממשלה על אפשרות לממשלת חירום לאומית. לדבריו, "ממשלה רחבה ככל האפשר היא התשובה הנכונה למצב הזה".

"ישראל לא תנהל מו"מ במקביל לעימות. באותה נחרצות שנאבקנו על חירוף הדרך לשלום אנחנו נדע להאבק באלימות". אמר ראש הממשלה. על העומד לבוא רמז ברק: "עד עכשיו הורתי להתאפק, לא לפעול אלא רק להגיב. אם לא נראה שינוי נראה בזאת את הפסקת המו"מ המדיני על ידי ערפאת באחריותו וביוזמתו ונורה לצה"ל ולכוחות הביטחון לפעול בכל האמצעים. זהו מאבק מהחשובים בתולדות ארץ ישראל על עצם זכותנו לחיות פה כבני חורין. המאבק לא יהיה קל יהיו עליות וירידות ויהיו בו כמו היום גם רגעים קשים. אם נתמקד בו ננצח".

לדברי ברק, על פי המצב היום אין פרטנר לשלום, "אנחנו מבצעים ניסיון נחרץ של שלוש או ארבע ממשלות רצופות בישראל להגיע להסדר שלום עם שכנינו הפלסטינים על הבסיס ההנחה שיש פרטנר לשלום. היום אין פרטנר לשלום, האמת הזאת היא אמת כואבת אבל זו האמת ועלינו להתייצב בפניה בעיניים פקוחות. אנחנו עם קטן אבל חזק, מי שישתמש בכוח יקבל תגובה בכוח ומיד נהיה מאוחדים".

לדבריו, "ידינו נקיות, אכן הפכנו כל אבן והיינו מוכנים לדון כמעט בכל רעיון אפשרי כדי לבחון האם יש בצד השני נכונות ללכת לדרך השלום. אבל הצד השני בבחירה הזאת שאיננה קלה גם לו, בין הליכה להסכם לבין בחירה באלימות בחר כנראה באלימות והוא יישא בתוצאות הבחירה".

ברק, שעל פי ההערכות ולפי דבריו יפנה במידה שלא יהיה שינוי לממשלת חירום לאומית אמר " אני מבין לליבם של חברי במחנה השלום שנאלצים יחד להתבונן בשותף שקיוונו לראות בו יותר נכונות לשלום ממה שיש בו באמת. אני מבין לליבם שזה הזמן להערך להתמודדות, לנוע ביחד".

הוא גם פנה לערבי ישראל וקרא להם להרגיע את הרוחות: "לערבים, אזרחי ישראל אני אומר בנינו יחד חברה דמוקרטית המכירה בקיומם יחדיו של עדות, בנינו יחד רקמת חיים המבוססת על ההכרה, בהיותנו חיים ביחד במדינה דמוקרטית. אני פונה אליכם פעם נוספת, להמשיך בדפוס הפעולה של רוב רובו המוחלט של הציבור הערבי בישראל שפועל בימים האלו בצורה אחראית בוגרת לא נגררת אחרי קיצונים ומסיתים. אני פונה אל כולנו לחדש את המאמץ לגבות את עמדות החוק. שום מדניה לא תוכל להרשות לעצמה חזרה על המראות של ישובים וצירים סגורים".

על החיילים החטופים אמר ברק כי הוא רואה בממשלת סוריה ולבנון את האחראיות לשלומם של החיילים הוא פנה למשפחותיהם ואמר: "למשפחות החיילים אני אומר לא נחסוך שום מאמץ".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully