וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה חיילי צה"ל נחטפו על ידי החיזבאללה

7.10.2000 / 16:25

ישראל מציבה אולטימטום: שיחרור החטופים או שביירות תופצץ; ממשלת לבנון: "איומי ישראל לא יועילו"; החיזבאללה: נפציץ את הצפון

מאת כתבי וואלה! חדשות

שלושה חיילים נחטפו היום בשעות הצהריים מאזור הר דוב על ידי ארגון החיזבאללה. הודעה נמסרה למשפחותיהם. השלושה נחטפו במהלך התקפה על מוצבי הר דוב בגבול הצפון. על פי דיווחי החיזבאללה, חייל רביעי הצליח להימלט. אנשי החיזבאללה הציבו מארב והצליחו להשתלט על בט"שית של צה"ל סמוך לגבול, בחוות שבעא שבדרום-מערב החרמון.

מדובר צה"ל נמסר כי צה"ל עושה הכל כדי להשיב את החיילים הביתה. ישראל העבירה איום לארגון החיזבאללה כי אם החטופים לא ישוחררו תוך 3 שעות, ביירות תופצץ. החיזבאללה איים כי יתקוף את ישראל בקטיושות אם תופצץ ביירות. בעקבות האירועים כוננות רבה בישובי גבול הצפון והמקלטים פתוחים, אך לפי שעה נשמר השקט לאורך הגבול.

ממשלת לבנון מסרה כי "איומי ישראל לא יועילו". היא הזהירה את ישראל לבל תתקוף את ביירות. בנוסף הודיעה הממשלה כי היא דורשת את שחרורם של 15 אסירים לבנונים המוחזקים בישראל, ביניהם גם מוסטאפה דיראני והשייח' עובייד. סוריה הודיעה כי היא מתייצבת לצד החיזבאללה והיא רואה בחטיפה פעולה לגיטימית.

סגן שר הביטחון, אפרים סנה, אמר כי "ישראל רואה בסוריה אחראית למה שקורה בלבנון". לדבריו ישראל תשמור על השקט, אך אם תתוקף תגיב בחריפות. נציג של מזכ"ל האו"ם בלבנון שוחח הערב בביירות עם ראש ממשלת לבנון וקרא לממשלתו ולממשלת ישראל לשחרר את השבויים שבידיהן.

ערוץ הטלוויזיה של ארגון החיזבאללה דיווח כי הארגון מחזיק בידיו חיילים ישראלים. "אנו מחזיקים בחיילים, הם במקום מסתור בטוח", דיווח הקריין בהתרגשות. לדברי החיזבאללה, החיילים יישארו בידיו עד לשחרור כל העצורים הלבנונים. רשת סי.אן.אן דיווחה שהחיילים נלקחו לאיזור מרוחק מאיזור הקרבות, כנראה לביירות. מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, אמר כי "החיילים נמצאים במקום מסתור ולא ניתן להגיע אליהם".

השתתפו בהכנת הכתבה: אסף לוי, שי שריג, תולי שרגאי, הלית לוי

המחבלים כפתו את ידי החיילים ונמלטו במכונית

החיזבאללה ביצע פעולת הסחה בהר דוב שעה קלה לפני שחטף את החיילים. החוליה, שמנתה שישה לוחמים, הגיעה לגדר במכונית ואחרי מכת האש והפעלת מטען צד, השתלטו על החיילים, הכניסו אותם לכלי הרכב, כפתו אותם ונמלטו לעומק שטח לבנון. הארגון נעזר בתצפיות כדי לעקוב אחר סיורי צה"ל בגיזרה.

לאורך הגזרה התנהלו עד שעות הערב חילופי אש. מסוקי צה"ל ירו לעבר כל מכונית שניסתה לצאת מאזור חוות שבעא מחשש שהחיזבאללה ינסה להבריח את החטופים לביירות. הטלוויזיה הלבנונית דיווחה כי בחילפי האש באיזור נפצעו 20 אזרחים לבנונים.

זו פעם ראשונה שצה"ל פועל בלבנון מאז נסוג מרצועת הביטחון בחודש מאי. ראש הממשלה, אהוד ברק, מכנס בשעה זו את ראשי מערכת הביטחון בקריה בתל-אביב לדיון דחוף בנושא המצב בלבנון.

מ"מ שר החוץ, שלמה בן עמי, שוחח עם היועץ לביטחון לאומי סנדי ברגר, עם מזכירת המדינה מדליין אולברייט, ועם שגריר ארה"ב באו"ם ריצ'רד הולברול. בן עמי דרש שארה"ב תעביר מסרים חדים לממשלות לבנון וסוריה על הצורך לשמור על השקט בגבול הצפון. בקשר להודעות כי האו"ם מאיים לגנות את ישראל, אמר בן עמי כי כעת נוצר מצב חדש לחלוטין, ההופך את הדיון לעניין המנותק מן המציאות. לדבריו, על האו"ם להעביר לערפאת ולמדינות ערב מסרים חדים על הצורך להרגיע את האיזור.

לראשונה מאז הנסיגה: חילופי אש ופינוי מטיילים

אחר הצהריים ירה הארגון פצצות מרגמה לעבר מוצבי הר דוב והחרמון. מוצב אסטרא הופגז וכן חמישה מוצבים נוספים בגיזרה. 3 חיילים נפגעו באורח קל והם מאושפזים בבית החלוים "זיו" בצפת. צה"ל הורה מיד על פינוי המטיילים והעובדים מאתר החרמון. לאורך ישובי אצבע הגליל הוכרזה כוננות ספיגה ובמטולה וקרית שמונה נכנסים התושבים למקלטים.

צה"ל השיב לעבר מקורות הירי באש טנקים, וחיזבאללה השיב בירי טילים נגד טנקים. מטוסים ומסוקי תקיפה של חיל האוויר משתתפים בחילופי האש הכבדים בין הצדדים. עדי ראיה סיפרו כי למעלה מ-50 פגזים נורו לאורך הגדר באצבע הגליל. מספר פגזי מרגמה נחתו לאורך גדר המערכת בגליל המערבי, לפי שעה אין דיווחים על נפגעים. שמורות הטבע תל דן, בניאס וקלעת נמרוד נסגרו לכניסת מטיילים וצה"ל מבקש מהמטיילים שלא להגיע לאיזור. גם קטעים מכביש הצפון, בין מנרה ליפתח, נסגרו על ידי הצבא.

פגזים נוספים נורו לעבר חוות שבעא, אזור במורדותיו המערביים של החרמון הנמצא בשליטת ישראל, אך החיזבאללה טוען כי הוא שייך ללבנון. האש באה בתגובה על מהומות שפרצו בשעות הבוקר בגבול ישראל לבנון, סמוך לישוב זרעית. שני מפגינים פלסטינים נהרגו ועוד עשרות נפצעו.

במבזק מיוחד ששודר בערוץ הטלווזיה של חיזבאללה נאמר: "ברגעים אלה מתנהלים קרבות בין לוחמי ההתנגדות הלבנונית לבין צבא הכיבוש באיזור חוות שבעא, זאת לאחר שצבא הכבוש הפגיז ישובים לבנונים בעשרות פגזים מחשש שהלבנונים יפרצו לתוך חוות שבעא".

המהומות פרצו ליד הישוב זרעית בגליל המערבי הבוקר. כ-500 פלסטינים ואנשי חיזבאללה ניסו לפרוץ את גדר המערכת והשליכו אבנים ובקבוקי תבערה. חיילי צה"ל השיבו בכדורי גומי ובגז מדמיע. לפחות שני לבנונים נהרגו וכמה עשרות נפצעו. המהומות נמשכות. ההרוגים הם היאב אפיפי וחסם חסניאן מהכפר רמיה הסמוך. צה"ל מקיף את האיזור ומונע את כניסת המפגינים לתחומי ישראל.

המפגינים, פלסטינים המתגוררים בלבנון, קראו סיסמאות בגנות הציונות ובדבר תמיכה באחיהם בישראל. הם מחו כנגד ההרג של "חפים מפשע" לטענתם במהלך אירועי הדמים האחרונים בישראל. בלבנון כ-350 אלף פליטים פלסטינים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully