וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה ביוגוסלביה

6.10.2000 / 7:30

מאות אלפי מפגינים השתלטו אתמול בערב על בניין הפרלמנט בבלגרד; בטלוויזיה הממלכתית כונה מועמד האופוזיציה, ווצאלב קוסטוניצה, "נשיאה הנבחר של יוגוסלביה"; המונים חוגגים ברחובות; ארה"ב ורוסיה מברכות; שר החוץ הרוסי בדרכו לבלגרד, ונמסר כי ייפגש עם מילושביץ'

האופוזיציה ביוגוסלביה הצליחה להביא לידי נפילת משטרו של הנשיא סלובודן מילושביץ', לאחר שמאות אלפי מפגינים גדשו את רחובות הבירה בלגרד, והשתלטו על בניין הפרלמנט והטלוויזיה.

סוכנות הידיעות היוגוסלבית "טניוג" והטלוויזיה הממלכתית כינו את מועמד האופוזיציה, ווצאלב קושטוניצה "נשיאה הנבחר של יוגוסלביה".

קושטוניצה נשא נאום ניצחון בכיכר הפרלמנט, ואמר למאות אלפי המפגינים שהמתינו למוצא פיו: "יוגוסלביה עלתה על הדרך לדמוקרטיה. אין יותר מקום בה לאנשים כמו מילוסוביץ'".

לא ידוע היכן נמצא הנשיא המודח מילושוביץ'. שגריר יוגוסלביה ברוסיה, בוריסלב מילוסביץ, אמר היום כי הנשיא מילושביץ' עדיין נמצא בבלגרד וכי הוא אף ייפגש עם שר החוץ הרוסי, איגור איוואנוב, בשעות הקרובות.

קודם לכן דווח כי מילושביץ' נימלט לעיר בור במיזרח המדינה. מילושביץ' הואשם על ידי בית הדין הבינלאומי של האו"ם בפשעי מלחמה, להם היה אחראי בקוסובו. דווח על שלושה מטוסים צבאיים מדגם "אנטונוב" שעזבו בחטף את שדה התעופה הצבאי בטאיניצה הסמוך לבלגרד, ליעד לא ידוע, ואפשר כי מילושביץ' היה על אחד מהם.

ההפגנה הגדולה ביותר

הפגנות הענק בבלגרד אתמול היו הגדולות ביותר שאירגנה האופוזיציה מאז הבחירות, בקריאה למילושביץ' להכיר בתבוסתו בבחירות.

ההפגנות נערכו בתגובה להחלטתו משלשום של בית הדין לענייני חוקה של יוגוסלביה, על פיה הבחירות שהתקיימו ב-24 בספטמבר פסולות "בחלקן", וכי מילושביץ' ימשיך לכהן עד חודש יוני.

ההמונים השליחו חפצים, הבעירו חלקים מבניין הפרלמנט, והניפו את דגלי יוגוסלביה. לאחר מכן עמדו מספר מפגינים על מרפסת הבניין והניפו את דגל האומה לאות ניצחון.

כלי רכב משטרתיים שהיו במקום הועלו באש, ונראה היה שהמשטרה, שהשתמשה בגז מדמיע על מנת להרגיע את ההסתערות, עומדת חסרת אונים. קצינים בכירים הודיעו כי כוחות הצבא לא יצאו לרחובות ולא ימנעו את הפגנות ההמונים, שהפכו לחגיגות.

השידורים בבניין הטלוויזיה המקומי הופסקו לאחר שהבניין הועלה באש. שידורי הערוץ הנוסף במדינה שובשו.

ארצות הברית תומכת

הנשיא קלינטון, חיזק את העם היוגוסלבי במאבקו לשימור הדימוקרטיה, "ארצות הברית עומדת לצד האנשים שנלחמים על חירותם, האנשים שמנסים להחזיר את ארצם למצבה הקודם. אנו תומכים בדמוקרטיה והרצון של העם ביוגוסלביה". להודעת התמיכה של הנשיא קלינטון הצטרף גם שר החוץ של גרמניה ג'זקה פישר, שקרא לצבא ביוגוסלביה להגן על המפגינים.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר בתגובה על האירועים בבלגרד, כי הוא מצפה שמעתה תחדל יוגוסלביה להיות מבודדת בזירה הבינלאומית ותהפוך במהרה למדינה דמוקרטית. הוא הוסיף ואמר שארצו מוכנה לסייע ליוגוסלביה בכל דרך.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully