וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדת קרן מפסיקה להגיש כבד אווז

תמר נהרי

22.5.2002 / 20:21

השף חיים כהן, שמנחה גם את התכנית "שום פלפל ושמן זית", אמר כי הוא מבין שהגשת כבד אווז פוגעת בהרבה אנשים; כהן הדגיש: "באופן אישי אני לא מתכוון להפסיק לאכול את זה"

השף חיים כהן, ממסעדת העילית "קרן" בתל אביב, החליט להפסיק להגיש כבד אווז. כהן מבצע את המהלך בעקבות הקמפיין הרחב שנערך נגד פיטום האווזים שכוון גם נגד המסעדה שלו. למרות המהלך, השף אומר כי הוא לא מתכוון להפסיק לאכול כבד אווז.

כהן אמר כי החליט לעשות זאת לאחר שהבין כי הגשת כבד אווז פוגעת בהרבה אנשים. "החלטתי לכבד את זה", מדגיש כהן, "אבל אני לא רוצה להיות נושא הדגל של המאבק, ולא קורא למסעדנים אחרים להימנע מהגשת המנה. כל אחד צריך לעשות את חשבון הנפש שלו". כהן מצטרף בכך לשני שפים ידועים נוספים: ארז קומורובסקי, בעל רשת המסעדות "לחם ארז", ואייל שני - שהצהירו לאחרונה על התנגדות גורפת יותר מזו של כהן להגשת המאכל.

עם זאת במקביל להודעה החגיגית אמר: "באופן אישי אני לא מתכוון להפסיק לאכול את זה". כהן הסביר את עמדתו המורכבת בנושא: "בתור טבח זו תהיה צביעות מאוד גדולה מצדי אם פתאום אני אכנס למאבק הזה. בתור אדם שמתעסק ומתפרנס מזה יש לי בעיה מאד גדולה עם זה. זוהי סוגיה מאד קשה לאנשים שעיסוקם במטבח. עוד יום יומיים זה יגיע גם לתרנגולות. אני לא יכול להיות גם צבוע וגם יפה נפש. אין דרך אמצע בדברים האלה. מאכל כמו עגל חלב, למשל, הוא לא פחות בעייתי. מדובר בעגלים שנכלאים משך שלושה חודשים בתאי בידוד צרים".

לפני שנה: בישל כבד אווז מול המצלמה

המאבק נגד פיטום אווזים, המנוהל על ידי עמותת "אנונימוס" וארגון "נח" לזכויות בעלי חיים, צבר בשנה האחרונה תאוצה. כהן סומן בתחילה כמטרה מרכזית לחיצי המפגינים: לפני כשנה השתתף כהן בכתבה ששודרה בתוכנית "יומן" של הערוץ הראשון בנושא פיטום האווזים. בכתבה התייצב השף לצד המפטמים, כשבישל לעיני המצלמות "פואה גרא" (כבד אווז).

התגובות לא איחרו לבוא: אנשי אנונימוס התייצבו בהפגנה רעשנית מול מסעדת קרן, תוך קריאה לציבור להחרים אותה. בין היתר הונפו שם שלטים בסגנון "חיים כהן, אוכלוסיית האווזים לא שוכחת ולא סולחת".

לדברי כהן, לא ההפגנות נגדו הן ששינו את דעתו כי אם ידידו ארז קומורובסקי, שנרתם באופן פעיל למאבק. "אני רואה הרבה סטיקרים ברחוב", מספר כהן, "ואני מרגיש שהמאבק מתרחב וצובר הד ציבורי. פנה אלי חברי הטוב ארז קומורובסקי, וביקש ממני כ'סלבריטי-שף' להצטרף. האווזים הפכו לסמל המאבק, משום שסבלם מומחש היטב באופן ויזואלי. אני לא חושב שמישהו יכול למדוד את סבל החיות האחרות, ולטעון שהאווזים סובלים יותר מהתרנגולות או מהפרות, למשל. אם אני אחליט מה להגיש ומה לא על פי מדד הסבל, אני חושש שלא יישאר לנו שום דבר להגיש".

כהן מדגיש, כי יירתם בשמחה למאבקים אחרים. "כשאני אקרא לקהל להירתם למאבק כלשהו, זה יהיה בדברים שאני מוצא אותם יותר חשובים. אני מצטרף עכשיו, למשל, לפרויקט שבו אבשל בפנימיות בהן חוסים ילדים ממשפחות הרוסות. אני אבשל בעשר פנימיות כאלה יחד עם הטבחים שם, במטרה להעלות את איכות האוכל של הילדים האלה, להעניק להם משהו. בעיני, זה חשוב יותר מאווזים".

700 אלף אווזים מפוטמים בשנה

פיטום האווזים הוצא אל מחוץ לחוק ב-13 מדינות השייכות לאיחוד האירופי, בעקבות מאבקים דומים לזה שמתנהל עתה בארץ. בישראל, הנחשבת למעצמה עולה בענף, מפוטמים מדי שנה כ-700 אלף אווזים. בזמן הפיטום מוחדר לוושט האווז חמש פעמים ביום צינור מתכת, דרכו נדחסת בכוח תערובת הפיטום המגיע לשליש ממשקלו של האווז. הפיטום גורם להתנפחות של כבד האווז עד פי עשרה מגודלו הטבעי, לפציעת הוושט, לקרעים במעיים ובכבד, לקרעים במערכת העיכול ועוד. אחד מתוך שמונה אווזים מת במהלך הפיטום, שנועד להפיק מעדן, המכיל אחוזים גבוהים מאד של שומן.

לפני כחודש נערך בבג"ץ הדיון הראשון בעתירה שהגישו ארגוני זכויות בעלי החיים, בדרישה לאסור כליל פיטום אווזים בארץ. העותרים טוענים כי הפיטום מנוגד לחוק צער בעלי חיים. הדיון הוכתר כהישג משמעותי של הארגונים, לאחר שבג"ץ הוציא צו על תנאי המורה למשרד החקלאות להשיב מדוע לא יוצא הענף אל מחוץ לחוק, והביע עמדה אוהדת כלפי טענות העותרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully