וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה משותפת לקלינטון ברק וא-שרע אתמול בלילה

10.1.2000 / 8:25

דיווחים סותרים בנוגע לסיכומים במסמך האמריקני

אתמול נערכה ארוחת ערב משותפת לקלינטון ברק וא-שרע, לראשונה מאז שהחלו השיחות. בפגישה לקחו חלק גם השר אמנון ליפקין שחק ואלוף במיל' אורי שגיא. בשפרדסאון ישארו היום צוותי המשלחות, שיסכמו את הפרטים הטכניים וינסו לקבוע מועד להמשך הדיונים ומתכונתם. ברק עצמו ייצא לישראל היום בלילה. ארוחת הערב אמש התקיימה על רקע הפירסום בעיתון אל-חיאת שחשף, על פי הטענה, את מתכונת 'מסמך שפרדסטאון' ובעיקר, כך על פי הפרסום, את נכונותה של ישראל לנסיגה מהגולן.
ברק מיהר להכחיש את הדברים ולפרסם הודעה לפיה "הפרסום הוא חלקי ולא מדוייק ועוד נכון מאבק קשה ומורכב בנוגע לקו הגבול."
מקורות ישראלים ציינו כי קו הגבול הסופי ייקבע רק לאחר שתובהר עמדת סוריה בנושאי הביטחון, הנורמליזציה והמים. מאוחר יותר גם פירסם דובר הבית הלבן, ג'יימס רובין, כי הפרסום אינו נכון. בדיווח באל-חיאת נכתב בין היתר, כי בין העמדות הישראליות במסמך, מופיעה הדרישה להקים שגרירויות מייד עם תחילת הנסיגה מהגולן, הסגת הכוחות הסורים ממזרח לדמשק, חתימה על הסכמים כלכליים משותפים וכן שינוי תכניות הלימוד הסוריות המציגות את ישראל בצורה שלילית. הסורים מתנגדים במסמך לתחנת התראה מאויישת בישראלים ברמת הגולן, בנוסף הם דורשים כי הגולן ימסר לסורים תוך שישה חודשים מחתימת ההסכם כאשר כל סימני הכיבוש (הישובים) ימחקו, וכי בכוונת סוריה להחזיר לרמת הגולן חצי מליון מאזרחיה שלטענתה גורשו משם על ידי ישראל. כמו כן תדרוש סוריה לקבל גם היא מידע מודיעיני מלוויני ארה"ב ותדרוש הצבת תחנות התראה משלה בגולן.
במקביל לפרסומיים בעיתון הסורי, אומרים היום גורמים אמריקאים כי הסורים הבינו שהם חייבים "שלום לפחות כמו עם המצרים" ועל כן הם מוכנים לגבולות פתוחים וליחסי מסחר. גם שר החוץ דוד לוי אמר אתמול "כי הסורים הם אמנם עקשנים ידועים אבל א-שרע בהחלט יתרכך". לוי עצמו עזב אמש את ארה"ב בחזרה לישראל מאחר והוא יוצא לביקור במרוקו ביום ראשון. לא ברור בנתיים כיצד יימשכו השיחות בין המדינות ובאיזה מקום, אך האמרקיאים הבהירו כי אין ספק שהמו"מ ימשך, ייתכן שתוך מספר שובועות. שתי המשלחות הביעו שביעות רצון ממהלך השיחות עד כה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully