וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור הליכוד בהר הבית: 25 שוטרי מג"ב נפצעו

28.9.2000 / 11:46

עשרות פלסטינים זועמים יידו אבנים בשוטרים שאיבטחו את חברי הכנסת; יו"ר הליכוד, שהוביל את חברי סיעתו ברחבי הר הבית: "באנו במסר של שלום"; שרון על חברי הכנסת הערבים: "חבורה של מסיתים"

25 שוטרי מג"ב נפצעו קל במהלך ביקורם של יו"ר הליכוד אריאל שרון וחברי הכנסת של הסיעה בהר הבית. השוטרים נפצעו מאבנים ובקבוקים שהושלכו לעברם על ידי המון פלסטיני זועם. הפלסטינים דיווחו כי ארבעה צעירים נפגעו מירי כדורי גומי ואחרים הוכו על ידי השוטרים.

ביקורו של שרון וחברי כנסת רבים מהליכוד התקיים למרות מחאת הפלסטינים, ואזהרות של כוחות הביטחון. במהלך הביקור שמעו חברי הכנסת של הליכוד הסברים של נציגי רשות העתיקות על פעולות הוואקף בעתיקות הר הבית. בתום ביקורו הכריז שרון: "הר הבית בידינו". לדבריו "באנו לביקור של שלום. אני מאמין בחיים משותפים בין ערבים ליהודים, מאמין ביכולת לפתח ביחד ולבנות ביחד. זו בדיוק הסיבה לבואנו לכאן היום".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יהודה וילק, אמר כי למשטרה היה ברור שהביקור חייב להתקיים, גם במחיר העסקתם של אלפי שוטרים, כדי להוכיח שהר הבית פתוח לכולם: מוסלמים, נוצרים ויהודים. "זה לא היה טיול בוקר בטיילת של ת"א. חבל שנפגעו שוטרים, זה מיותר אבל זה חלק מעבודת השוטר".

אנשי הוואקף שהיו במקום פעלו להרגעת הרוחות, אבל ידויי האבנים נמשכו. כוחות המשטרה נשארו שם במקום עד שמאות הפלסטינים עזבו את רחבת הר הבית. מאוחר יותר נעצרו שני פלסטינים שיידו אבנים על מכוניות ישראליות. רחבת הר הבית נסגרה לזמן קצר ונפתחה שוב בשעה 12:30 לתפילת הצהריים.

באתר נכחו גם מספר חברי כנסת ערבים, וכן מחזיק תיק ירושלים ברשות הפלסטינית, פייסל חוסייני. הם טענו כי ביקורו של שרון בהר הבית מהווה פרובוקציה, אולם הוא דחה את טענותיהם ואמר כי הם הפרובוקטורים: "מדובר בקבוצה שונאת ישראל, עויינת ומסיתה", אמר שרון על חברי הכנסת הערבים.

בתשובה לשאלה האם הביקור היה שווה, על רקע כמות השוטרים שנדרשו כדי לאבטח אותו והעובדה שעשרות שוטרים נפצעו, אמר שרון: "אני כמובן מצר על המקרים ומאחל להם החלמה מהירה, אבל זכותו של יהודי בישראל לבקר בהר הבית ולא יכול להיות מצב שיהודי לא יוכל לבקר במקום המקודש ביותר לעם היהודי". לקבוצה של נאמני הר הבית שעמדו בסמוך הבטיח שרון כי זה לא הביקור האחרון שלו במקום וכי אם ייבחר לראשות הממשלה יפעל לחיזוק הריבונות היהודית בהר".

הפלסטינים אומרים כי ביקורו של שרון בהר הבית היה מיותר וכי היה מיועד להשגת רווח פוליטי. הם טענו כי כאשר ניסו אנשי הדת למנוע משרון ואנשיו את המעבר לתוך המסגדים היכו אותם השוטרים. במהלך המהומות האלימות נפגעו חברי הכנסת אחמד טיבי ועבד אל מלכ דהאמשה וכן מפקד המודיעין הכללי בגדה.

עזמי בשארה סייע לפנות את אחד הנפגעים וכשחולצתו מגואלת בדם אמר ל"קול ישראל" כי הוא זועם על שרון שבחר היום להצטרף לימין הקיצוני בישראל. "מי שאמור להיות מועמד לראשות הממשלה מתנהג כמו אחרון הסהרורים מחוגי נאמני הר הבית. מה שהוא עשה היום הוא מפנה והתדרדרות בפוליטיקה הישראלית".

לאחר צאתם של אנשי הליכוד מהמתחם החל עימות קשה וקראו "בדם ואש נפדה את אל אקצה". המשטרה הגיבה בירי כדורי גומי ממנו נפצעו ארבעה פלסטינים.

הרשות הפלסטינית: "שרון צמא דם"

כתבנו שי שריג מוסיף: לפני הביקור הזהירו ברשות מפני התלקחות המצב ופריצת מהומות. בהודעה רשמית נאמר כי הרשות הפלסטינית מטילה על ממשלת ישראל את מלוא האחריות להשלכות הביקור ולעימותים שעלולים לפרוץ בשטח.

כוננות עליונה הוכרזה בקרב כל מנגנוני הביטחון הפלסטינים "כדי להתמודד עם השלכות הביקור והאפשרות שיפרצו עימותים בין ישראל לפלסטינים", כפי שהגדיר זאת גורם ביטחוני פלסטיני.

האחראי על מנגנון הביטחון המסכל בגדה המערבית, ג'יבריל רג'וב, הזהיר, כי "אם שרון יחצה את הקווים האדומים, הדבר יביא בוודאות לעימות שיתפרץ בכל שטחי פלסטין, ואף מחוץ לגבולות פלסטין". רג'וב הדגיש כי "הימין בישראל דוחף את הפלסטינים לקראת עימות, בדומה לאירועי המנהרה בספטמבר 96'. שרון צמא לדם, וביקורו מהווה פרובוקציה קיצונית ביותר, הן מבחינת עיתוי הביקור והן מבחינת היעד שנבחר - המקום הקדוש ביותר למוסלמים. אני חושב שהם דוחפים אותנו לקראת עימות".

המועצה המחוקקת הפלסטינית ומשרד ההסברה הפלסטיני פירסמו אתמול הודעות המגנות את הביקור המתוכנן וקראו לממשלת ישראל לפעול לביטול הביקור ו"למניעת טבח נוסף נגד האזרחים הפלסטינים באזור אל-אקצה". שרון תואר כ"טרוריסט שחותר לעשות פרובוקציות ולפגוע במוסלמים". הציבור הפלסטיני נקרא להגיע לאזור מסגד אל-אקצה ולהגן עליו "אם הטרוריסט שרון והכנופיה שלו יפגעו בקדושת המקום". גם תנועת החמאס פירסמה אמש הודעה הקוראת לכל הפלסטינים באשר הם להגיע לאזור מסגד אל-אקצה ולמנוע את כניסת שרון ואנשיו למקום.

ח"כ רן כהן: הביקור - התגרות

יו"ר מרצ, ח"כ יוסי שריד, תקף את שרון בעקבות ביקורו בהר הבית ואמר: "הארועים בהר הבית הם רק התוצאה הראשונה של ההתמודדות בין שרון לנתניהו על ראשות הליכוד. מי יודע אילו פורענויות ביטחוניות ומדיניות צפויות לנו בחודשים הקרובים לקראת הפריימריס בליכוד. שרון כבר הוכיח יותר מפעם אחת שהוא מוכן להקריב חיים של אחרים על מזבח השאיפות והגחמות האישיות שלו".

גם ח"כ רן כהן (מרצ) תקף את הליכוד ואמר כי "שרון והליכוד רוצים להדליק את ירושלים". הוא כינה את הביקור "התגרות".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully