וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכיאור מציע: נישואים אזרחיים ופתיחת בתי עינוגים בשבת

17.9.2000 / 15:33

בהצעת תיקון "יהודי-חברתי-דמוקרטי" מציע השר לבטל את סעיף הלאום מתעודת הזהות ולהפוך את יום ראשון ליום "תרבות הפנאי"; טוען לתמיכה מקיר לקיר; הכנסת אישרה שתי הצעות חוק יסוד חדשות: זכויות משפט וחופש ביטוי


מאת לירון מרוז

הפיכת יום ראשון ליום מנוחה, איסור מוחלט על מסחר בשבת ופתיחתם של אתרי נופש ובילויים, תחבורה ציבורית בשבת במקומות מוגבלים, מחיקת סעיף הלאום והדת מתעודת הזהות ומתן אפשרות לכל מי שרוצה להתחתן, אלו הם הסעיפים העיקריים במסמך שניסח השר מיכאל מלכיאור תחת הכותרת "תיקון יהודי-חברתי-דמוקרטי".

במסיבת עיתונאים שערך היום השר לענייני תפוצות הוא הסביר כי החברה הישראלית נמצאת במשבר עמוק. הוא חשף סקר שנערך לאחרונה, בו טענו 83 אחוז מהמשיבים כי השסע בין הדתיים לחילוניים מהווה סכנה קיומית למדינת ישראל.

מלכיאור מציע מספר תיקונים, שלדבריו, אם ייעשו מתוך הבנה יכולים להביא לשיפור היחסים במדינה. עם זאת, במהלך מסיבת העיתונאים הוא חזר מספר פעמים על כך שהמסמך בנוי מאיזונים, במסגרתם כל "צד" צריך לוותר קצת. לכן, קבלה חלקית שלו תעקר את ייחודו.




62 אחוז מהעולים השנה - אינם יהודים

במסמך מופיעים שינויים במגוון תחומים:

בנושא החברתי מוצע לקצר את שבוע העבודה לחמישה ימים, משני עד שישי, כשבימים אלו יוארך משך העבודה והלימודים בבתי הספר והגנים. כך ניתן יהיה להגדיר את יום השבת כ"יום מנוחה" ואת יום ראשון כיום שיוקדש ל"תרבות הפנאי". על רקע זה מציע השר שבשבת תתאפשר פעילות תרבות, נופש ובילוי, שיכללו בהכרח את פתיחתם של בתי העינוגים. לצד זה תיאסר כל פעילות יצרנית, עסקית ומסחרית אחרת. מלכיאור ציין כי מתן היתר לעבודה בשבת עלול לגרום לקרע בחברה, שכן היחידים שיעבדו ביום הזה יהיו בני השכבות החלשות, הזקוקים נואשות לכסף. תחבורה ציבורית תתאפשר במקומות בהם אופי האוכלוסיה באזור מצדיק את קיומה.

ליום ראשון, מציע מלכיאור, תועבר כל הפעילות הספורטיבית התחרותית הממוסדת. השר הביא לדוגמא את בנו, שבהיותו בן 12 היה אלוף הארץ בג'ודו, אולם כעבור כמה שנים נמנעה ממנו ההשתתפות בתחרות מכיוון שנערכה בשבת.

בנוגע לזהות היהודית, מוצע למחוק את סעיף הדת והלאום מתעודת הזהות. מלכיאור ציין כי השינוי יפתור את הוויכוח שיש עם הרפורמים והקונסרבטיבים, אך מציע שתעודת הגיור תצורף למסמכים במשרד הפנים.

שינוי נוסף נוגע לתיקון חוק השבות. השר סיפר כי במחקר שנערך לאחרונה נמצא שבשנת 99', 50 אחוז מהעולים לארץ היו לא יהודים. בשנה הנוכחית, עד עתה, 62 אחוז מהעולים אינם יהודים. לכן מוצע לתקן את "סעיף הנכד" בחוק, שמשמעותו שמי שסבו היה יהודי אינו יכול לעלות לארץ מתוקף חוק השבות. כמובן שהכוונה היא רק במקרה שהסב אינו מבקש גם הוא לעלות ארצה.

בנושא הנישואים הרגיש מוצע לאפשר לכל מי שרוצה להתחתן מסגרת זוגיות חלופית למסלול דין תורה.

תמיכה מקיר לקיר


לשאלות עיתונאים נמנע השר מלמתוח ביקורת על הצהרות המהפכה האזרחית של ראש הממשלה, אהוד ברק. הוא סיפר כי העביר את התיקון לברק, שאמר לו שאם יהיו לו השגות הוא ישוב אליו. מכיוון שראש הממשלה לא חזר אליו מעריך מלכיאור כי הן מקובלות עליו. עם זאת הוא ציין במפורש כי להפריט בימים אלו את אל על ולאפשר לה לטוס בשבת תהיה טעות שמקורה ב"סתם התרסה".

מלכיאור אמר כי כבר דיבר עם נציגים של מפלגות רבות, ביניהן מרצ, הליכוד, ישראל בעליה וישראל ביתנו, שאמרו כי הצעה זו מהווה בסיס טוב לדיון בנושא. כשנשאל האם לדעתו הממשלה הנוכחית, עם כל בעיותיה הקואליציוניות, תצליח להעביר את התיקון, הוא ענה: "מי אמר שרק הממשלה הזאת תתעסק בזה"?

בתוך כך אישרה היום ועדת השרים לעניני חקיקה שתי הצעות חוק יסוד: זכויות משפט וחופש הביטוי. ההצעות יונחו בקרוב על שולחן הכנסת. שר הפנים חיים רמון הורה היום בתקנה מיוחדת לבטל את סעיף הלאום בתעודת הזהות. התקנה טעונה עדיין את אישור ועדת החוקה של הכנסת. על פי התקנה, הלאום לא יצויין בתעודת הזהות עצמה, אך יוסיף ויצויין במרשם האוכלוסין הכללי.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully