וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצה להידברות בין חילונים ודתיים תגבש אמנה חברתית חדשה

12.9.2000 / 7:08

תורכב מאנשי רוח בכירים, מכל הזרמים, ותטפל בבעיות שהכנסת אינה מצליחה לפתור ועוברות כיום לבג"ץ; לא יהיו לה סמכויות פורמליות אך הממשלה תתחשב בהצעותיה; גם השר מלכיאור מציע להפוך את יום ראשון ליום מנוחה רשמי

מועצה משותפת לדתיים וחילונים תוקם בקרוב. המועצה, שתיקרא יח"ד - יחסי דתיים חילונים, תפעל בחסות בית הנשיא. היא תנסה לגבש אמנה חברתית חדשה בין דתיים וחילונים ולפתור מחלוקות בנושא דת ומדינה.

העיתונאי שחר אילן כותב הבוקר ב"הארץ" כי השר לענייני חברה ותפוצות מיכאל מלכיאור הוא שאחראי על הקמת המועצה. במשך שנה עבד על התוכנית עד שהצליח לגבש את הרעיון ולהעביר אותו כהחלטת ממשלה. הנשיא משה קצב והרב הספרדי הראשי סמכו עליה את ידם.

חברי המועצה יהיו אנשי רוח בכירים. הכוונה היא להקים גוף לא פוליטי שינסה לפתור בעיות הנוגעות ליחסי דתיים וחילונים, בכל אותם תחומים בהם הכנסת אינה מצליחה לעשות כן, ובכך להחליף את בג"ץ המשמש היום כפוסק בעניינים אלה, ואגב כך הופך לשנוי במחלוקת. כדי שלא ליפול שוב למלכודת הפילוגים והחרמות של החברה הישראלית הוחלט שכל חבר במועצה ייצג אך ורק את עצמו.

ארבעה חילונים, שני דתיים ושני חרדים

רעיון המועצה הועלה לראשונה בתקופת מהומות השבת בכביש בר אילן בירושלים. ועדת צמרת, שבדקה את הנושא המליצה על הקמתה במטרה לגבש סטטוס קוו חדש. לאחר הפגנת החרדים מול בית המשפט העליון, הכריז ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו על הקמת המועצה, אולם לא נעשו צעדים מעשיים לשם כך. "מימד" הגדירה את הקמת המועצה כאחת מהעניינים המרכזים על סדר היום שלה כאשר הצטרפה לקואליציה. המודלים העולמיים למועצה כזו הם בית הלורדים הבריטי, או באופן מובהק יותר ה"מועצה לכלכלה וחברה" בצרפת, גוף נטול סמכויות פורמליות אך בעל יוקרה ציבורית רבה.

לפני כחודש אישרה הממשלה את הקמת המועצה. היא תכלול 16 חברים. מתוכם יבחרו הנשיא, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת נשיאות בת שמונה חברים מתוכם ארבעה חילונים, שני דתיים ושני חרדים. בשלב שני תמנה המועצה עצמה עוד 10 חברים כך שבסך הכל יהיו בה 26 אנשים. ככל הנראה יהיו למועצה שני יושבי ראש, דתי וחילוני, כאשר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, מוזכר כמי שסיכוייו גבוהים להיתמנות כיו"ר המועצה.

עוד בנושא המהפכה האזרחית - השר מלכיאור מתכוון להעלות הצעה לפיה יום ראשון יהיה יום מנוחה רשמי נוסף. שר הפנים לשעבר נתן שרנסקי כבר העלה את הרעיון לפני מספר חודשים, ונימק אותו בשיקולים משקיים ובצורך להשתלב בכלכלה העולמית. השר מלכיאור יציג את ההצעה כחלק מתוכנית ל"מהפכה אזרחית יהודית" משלו, אותה יציג בשבוע הבא.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully