וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתולים בצמרת: העולם שמאחורי תערוכות החתולים

12.1.2012 / 1:31

הצצה אל מאחורי הקלעים של תערוכת החתולים הבינלאומית "קרנבל חתולים 2012" בחולון חושפת משוגעים לדבר, שמלבד האהבה לחתולים היפהפיים, מוכנים להשקיע גם הרבה מאוד זמן וכסף

"לפני כל תחרות גוזזים לחתול את הציפורניים, מנקים לו את האוזניים, חופפים אותו בשמפו ועושים לו פן", מפרטת מרינה לבדב, מגדלת חתולים מגזע סקוטי שמוט אוזניים (סקוטיש פולד). "במקרה של חתולים פרסיים למשל, שהם בעלי שיער ארוך, חופפים את החתול בשלושה סוגי שמפו שונים, אחד מסיר שומן, השני נותן ברק והשלישי הוא לנפח. לאחר מכן עושים פן ומסרקים את הפרווה על מנת שתהיה נוצצת ונקייה משומן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמפו ופן לפני כל תחרות. סקוטיש פולד עם בעליו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שבת, 14 בינואר 2012, תתקיים תערוכת החתולים "קרנבל חתולים 2012" במרכז הספורט "שרת" בחולון בחסות עמותת "רויאל". בתערוכה יוצגו כ-120 חתולים גזעיים מגזעים שונים שיתחרו ביניהם על תארים שונים: חתול הבית הכי יפה, גור החתולים הכי יפה וזוכה התחרות הגדול - מלך היופי של החתולים. באי התערוכה יוכלו לפגוש מגדלי חתולים מכל רחבי הארץ, ישמעו הרצאות על סוגי החתולים וכמובן יראו את החתולים המשתתפים בתערוכה, ביניהם חתולים מגזע בריטי, פרסי, אקזוטי, מיין קון, סקוטי, ספינקס ועוד. במסגרת האירוע יתקיים גם יום אימוץ של עמותת "בית הצלת חתולים בחדרה", שתציע לאימוץ חתולים, רק במחירים עממיים הרבה יותר.

חתול סימטרי והרמוני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משתתף נונשלנטי בתחרות. חתול ענק מזן מיין קון עם אלונה קוליק/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרהיב, אדיש ומפונק. מיין קון ענק עם אלונה קוליק/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעולם קיימות כמה אגודות הלוקחות תחת חסותן תערוכות חתולים גזעיים, כאשר לכל אחת מהן קריטריונים שונים לשיפוט החתול בנוסף לקריטריונים אחידים הנהוגים בכולן. אלה נבדקים במהלך התחרות על ידי שופטים בינלאומיים.

"החתול מגיע לתערוכה לאחר שנרשם בעמותה והראה תעודת יוחסין", מסבירה מריה סבארסוב, יו"ר עמותת "רויאל" השייכת לאיגוד החתולים העולמי (WCF - World Cat Federation) ושופטת בינלאומית, "כשביום התערוכה וטרינר בודק את מצבו הרפואי, כולל בדיקת חיסונים, גזירת ציפורניים וניקיון. לאחר מכן מתחיל תהליך השיפוט והחתול נבחן בהתאם לגזע שלו, כאשר לכל גזע קריטריונים משלו. אנחנו בודקים את מבנה העצמות, את גודל האף, העיניים, הזנב, הסנטר והאוזניים, כמו גם את צורתם ואת המיקום שלהם. חשוב שצבע הפרווה למשל יתאים לצבע העיניים ושגודל האוזניים יתאים לגודל הראש. חוץ מהקריטריונים האלה חשוב שהחתול יהיה סימטרי, הרמוני ורגוע. אם חתול מגיע ל-97% עמידה בסטנדרטים, זה נחשב מצוין. לעולם לא תהיה התאמה של 100%", היא אומרת.

תערוכת חתולים. דייב שחר
"חשוב שצבע הפרווה למשל יתאים לצבע העיניים ושגודל האוזניים יתאים לגודל הראש". מועמד ממתין לשופטים/דייב שחר

סיפור אהבה שהחל בסנטרל פארק

בישראל יש כיום יותר ממאה בתי גידול ועוד מאות מגדלים פרטיים של חתולים מגזעים שונים. על מנת להפוך לבית גידול ולזווג בין חתולים, נדרשים המגדלים לאישור העמותה, הנקרא "הפניה להרבעה", הבודק את תעודת היוחסין של החתול על מנת שלא יתקיים ריבוי תוך גזעי שעלול לפגוע באיכות הגזע.

אביטל דרור, בעל בית גידול לחתול מזן אביסיני שהגיע מצפון אפריקה, מספר על חוקי ההרבעה העולמיים של חתולים גזעיים: "ישנה הגבלה בכל הקשור להרבעת חתולים גזעיים. אם נניח אתה מרביע כמה דורות של חתולים, אתה יכול לאבד במקרה של זן האביסיני, את הפרווה הקצרה המיוחדת שלהם. במקרה שלי, בכל כמה דורות אני צריך להרביע את החתולה שלי עם חתול מזן סומאלי, שהוא בעצם אותו חתול רק עם שיער ארוך. כך אני שומר על איכות הגזע של הגורים שייוולדו ועל אורך ואיכות חייהם", הוא מסביר. "אצל כלבים, בתוך שני דורות אתה יכול לפתח את המראה הרצוי, אבל אצל חתולים זה לוקח עשרות שנים להגיע לתוצאה הרצויה, כי הגנטיקה פחות גמישה".

חתול אבסיני (חבשי). en, ShutterStock
המתמטיקה של חוקי ההרבעה. חתול אביסיני/ShutterStock, en

סיפור האהבה של אביטל עם זן האבסיני החל בטיול בסנטרל פארק בניו יורק, שם הוא פגש זוג שטייל עם החתול שלו. כעבור כמה שנים הוא התחיל לגדל אותו בארץ. כיום יש לו שתי נקבות אותן הוא מרביע באירופה, אף על פי שלדבריו, מאוד קשה למצוא זכר טוב. אחת מהנקבות, פאצ'ט, נחשבת לאימת המתחרים, וזוכה כבר כמה שנים במקומות הראשונים בתחרויות בארץ.

חתולה איכותית כמו פאצ'ט תמליט בממוצע כ-4 גורים, כשכל אחד מהם נמכר ב-6,000 שקל. השנה מאיים לגזול את תשומת הלב בתערוכה חתול מזן בומביי החדש יחסית, בעל פרווה קצרה שחורה ומבריקה, ממנו קיים רק חתול אחד בארץ. הבומביי נוצר בהכלאה באמצע שנות ה-50 בארצות הברית, כשהמטרה היתה ליצור זן הדומה לפנתר שחור. כעבור כמה שנים והכלאות בין חתול שחור קצר שיער וחתול בורמזי, הצליחו ליצור את הבומביי, ורק שני עשורים לאחר מכן הוא הוכר באופן רשמי.

לקנות חתול ב-6,000 שקל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החתול במגפיים כלב לידו. מתמודד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עלויות הטיפול בחתולים גזעיים וההשתתפות בתחרויות - אלה הכרחיות לצבירת תארים ולאישור הרבעה - מגיעות לסכומים לא מבוטלים בכל חודש. אלונה קוליק, שבבעלותה עשרה חתולי מיין קון, שזכו בעשרות פרסים בארץ, לא יכולה לנקוב בסכומים מדויקים, אבל מסכימה שהוא מאוד גבוה: "אני קונה בכל חודש 40 ק"ג מזון יבש ו-75 ק"ג חול חתולים. בחודש של תחרות העלויות גדלות, וכוללות דמי הרשמה לתחרות, בדיקות וטרינרים וחידוש חיסונים. אני זו שחופפת ומסדרת את החתולים לפני התחרות, כך שלפחות בזה אני חוסכת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בכל חודש 40 ק"ג מזון יבש ו-75 ק"ג חול". סקוטיש פולד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הרוגע זה בגנטיקה שלהם"

רבים ירימו גבה אל מול המספרים האלה, אך קוליק טוענת שהבחירה בגידול החתולים הגזעיים אינה נובעת רק מהמראה המצודד שלהם, אלא גם מאופיים: "חתולים באופן כללי נוחים לגידול, אבל חתולים גזעיים ביתיים יותר ופחות אגרסיביים מחתולי רחוב, זה בגנטיקה שלהם", היא אומרת. מרינה, המגדלת שבעה חתולי סקוטיש פולד, מסכימה: "אנחנו אוהבים מאוד בעלי חיים, אבל גידול חתולים גזעיים הוא משהו שגדלנו איתו בבית, והוא מאוד נפוץ ברוסיה ובאירופה. גידלנו בבית המון חתולי רחוב, אבל אם תיקחי שני גורים, אחד גזעי ואחד מעורב, ההתנהגות שלהם תהיה שונה. של הגזעיים רגועה יותר וצפויה, הם לעולם לא יהיו אגרסיביים, פשוט כי אין להם אינסטינקטים של חתולי רחוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חתולים גזעיים רגועים וצפויים, הם לעולם לא יהיו אגרסיביים". סיאמי רגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

תערוכת החתולים "קרנבל חתולים 2012" תתקיים בשבת, 14 בינואר 2012 בין השעות 10:00-18:00 במרכז הספורט "שרת", רחוב גבעת התחמושת 27, חולון.
מחיר הכניסה לתערוכה:
ילד - 20 שקלים, מבוגר: 40 שקלים.
לכרטיסים ומידע נוסף: 04-9514279, 04-9553428, 054-8103088, 054-9190260.

לבחירתכם: גזע החתול הכי חמוד
לבחירתכם: חתול הרחוב הכי מלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully