וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מבהירה: רצח המדען לא יפגע בתכנית הגרעין

ניר יהב

11.1.2012 / 13:03

אחרי הפיצוץ המסתורי הבוקר בטהרן, שגבה את חיי מדען הגרעין הבכיר, פרופ' רושאן, מבהיר סגן נשיא אירן: "המדענים נחושים להתקדם יותר מאי פעם". ישראל הוכתרה כאחראית לרצח

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, אמנם מסייר בימים אלה בדרום אמריקה, אך בטהרן לא ממתינים זמן רב כדי לצאת בהצהרות לוחמניות, לפיהן מותו של מדען הגרעין הבוקר (רביעי) בשכונות הצפוניות של הבירה לא ישיג את מטרת המתנקשים, ומטילים על ישראל את האחריות על רציחתו. סגן נשיא אירן, מוחמד רזה רחימי, אמר כי תכנית הגרעין של ארצו לא תיפגע מחיסולו של פרופ' מוסטפא אחמדי רושאן, ואומר כי טהרן תמשיך להתקדם בה במלוא הכוחות. רחימי, שצוטט בטלוויזיה הממלכתית, הוסיף כי "מי שחושבים שהם נלחמים בטרור, חייבים לדעת כי אותם מדעני גרעין נחושים יותר מאי פעם להמשיך קדימה ולהתקדם בזירה המדעית".

רחימי אף ניצל את ההזדמנות כדי לשלוח רמז לקהילה הבינלאומית, ואמר כי הריגתו של רושאן, בן ה-32 במותו, שהיה מנהל במתקן להעשרת אורניום בעיר נתנז במחוז איספהאן, מהווה "ראייה למעשה טרור במימון ממשלות זרות". מוקדם יותר, סגן מושל טהרן, ספר עלי ברטלו, אמר כי המתנקשים השתמשו ב"פצצה מגנטית" כדי להרוג את המדען, וכי הם פעלו בדרך דומה לאלה שרצחו בעבר מדעני גרעין אחרים. "זו פעולה של הציונים", פסק.

במקביל, פרסמה גם סוכנות הגרעין הלאומית האירנית הודעה, שאמנם לא התייחסה ישירות לחיסול, אך הבהירה כי "חרף הלחץ הבינלאומי", תמשיך בדרכה. "נמשיך בדרכנו ללא כל ספק", נאמר בהודעה. "אין חזרה מהדרך בה אנו הולכים".

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד עם סגנו, מוחמד רזה רחימי, דצמבר 2009. Vahid Salemi, AP
"ראייה למעשה טרור במימון ממשלות זרות". סגן הנשיא רחימי, מימין/AP, Vahid Salemi

ממרבית הדיווחים שהגיעו מאירן, עולה כי הפיצוץ אירע בשעות הבוקר ברכבו של פרופ' רושאן, שככל הנראה חנה באוניברסיטה הטכנית בצפון טהרן. סגן המושל ברטלו אמר כי שני רוכבי אופנוע הצמידו את המטען לרכב, ולאחר מכן אירע הפיצוץ. עוד נמסר כי באירוע נהרג הולך רגל וכי אדם נוסף שישב ברכב נפצע פצעים אנושים. כתב של סוכנות הידיעות פארס ראיין את סעיד עבאס מוסאווי, עמיתו של רושאן, שסיפר כי המדען שחוסל היה מהנדס כימיה, בוגר אוניברסיטת שריף לטכנולוגיה. לדבריו, השניים עבדו בעבר על פרויקט משותף של ייצור ממברנות של פולימר מסוים, עבור תעשיית הגז.

שורה של מדעני גרעין שנרצחו באופן מסתורי

פרופ' רושאן אינו מדען הגרעין האירני הראשון שנהרג בנסיבות מסתוריות. לפני שנתיים בדיוק, בחודש ינואר 2010, נהרג מסעוד עלי מוחמדי, פרופסור לפיזיקה גרעינית ומרצה באוניברסיטת טהרן, בפיצוץ מטען שהוצמד לאופנועו בטהרן, ושהופעל בשלט רחוק. כעבור שנה הודיע מיניסטריון המודיעין האירני כי חשף "רשת של המוסד" שעמדה מאחורי ההתנקשות.

בחודש נובמבר באותה השנה, בשתי פעולות התנקשות שאירעו במקביל בטהרן, נורה למוות מדען גרעין אחד, מג'יד עלי שהרייארי, ואילו מדען אחר, ד"ר פריידון עבאסי, מומחה להפרדת איזוטונים, שרד את ההתנקשות וכעבור כמה חודשים מונה לראש הוועדה הלאומית לאנרגיה גרעינית, במקומו של עלי אכבר סאלחי שהתקדם לתפקיד שר החוץ.

בחודש יולי האחרון נורה למוות גם הפרופסור לפיזיקה דריוש רזא'אי בביתו בטהרן. ואולם, בהמשך פרסמו כמה כלי תקשורת באירן כי הנרצח היה למעשה דריוש רזא'אינג'ד, סטודנט לאלקטרוניקה, וכי הבלבול נגרם בגלל דמיון בין שמותיהם. בהמשך, דבקו כמה פרסומים בחזרה בגרסה המקורית, ועד עתה לא ברור מי באמת נרצח. חודש לפני כן, דווח בעיתון "הארץ" כי בהתרסקות מטוס נוסעים בצפון רוסיה, שבה נהרגו 44 בני אדם, מתו חמישה מומחים מתעשיית הגרעין הרוסית, שסייעו בבניית הכור הגרעיני האירני ליד בושהר. בהמשך קבעה החקירה כי ההתרסקות "נגרמה בגלל נווט שיכור".

לקריאה נוספת
פיצוץ מסתורי באירן: מדען גרעין בכיר חוסל בטהרן
מי מתנכל לאירנים? שרשרת של אירועים מסתוריים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully