וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים נדרשים לבדיקות דם: "מפרות הפרטיות"

11.1.2012 / 13:13

המפכ"ל דנינו הורה לערוך בדיקות דם לכ-22 אלף שוטרים המשרתים בתפקידים מבצעיים. רבים מהם מפחדים שתוצאות הבדיקות ישמשו להעבירם לתפקידי מטה – ואף להוציאם לפרישה מוקדמת

החוקרים הופכים לנחקרים? שוטרים רבים טוענים כי תקנות חדשות שנכפו עליהם מפרות את פרטיותם ונועדו לאסוף עליהם פרטים שיוכלו לפגוע בעתידם המקצועי. בין היתר, נמסר לשוטרים בתפקידים מבצעיים לבצע בדיקות למדידת רמת הגלוקוז בדם וניטור פרופיל השומנים שלהם.

לאחרונה פורסמה הוראה חדשה במשטרה, לפיה כלל השוטרים צריכים לבצע בדיקות דם בקופות החולים ולהעביר את תוצאותיהן לרופאים המחוזיים שלהם. במשטרת משרתים כיום כ-22 אלף שוטרים בתפקידים שאינם נחשבים תפקידי מטה, בהם שוטרי סיור, בלשים, אנשי יס"מ, שוטרי תנועה וחוקרים. בשבועות האחרונים, קיבלו שוטרים אלה מכתב המנמק את הבקשה בדברי המפכ"ל יוחנן דנינו, לפיהם הוא הורה לעקוב אחרי בריאותם של השוטרים וכשירותם.

על פי ההנחיה, מי שעבר בדיקת דם בשנה האחרונה לא צריך לעשות בדיקה חדשה, אך לא ניתן לסרב להעביר את התוצאות, גם אם הן אינן עדכניות לחלוטין. "לא מדובר בבקשה", אומר שוטר אחד לוואלה! חדשות. "זה לא מקום עבודה רגיל. כאן, לא כל אחד עושה מה שהוא רוצה".

משרד המשפטים בתל אביב. אורי לנץ
חוששים להגיע לשם. משרדי המחלקה לחקירות שוטרים בת"א/אורי לנץ

שוטר נוסף, בשנות ה-50 לחייו, הביע חשש מתגובת מפקדיו לתוצאות אפשריות של הבדיקה שיעשה. "חשוב לעקוב אחרי הבריאות, זה גם אינטרס שלי", אבל מצד שני, אני קרוב לגיל פרישה. מה יהיה אם הבדיקות יראו שאני לא בכושר?", שאל. הוא חושש כי תוצאות שאינן מחמיאות יאיצו את צאתו לגמלאות או יביאו להעברתו לתפקיד שאינו מבצעי.

מומחה: זו דרישה שלא עומדת בבחינת בית המשפט

לדברי עורך הדין משה אלון, המתמחה בטיפול בשוטרים, "אין מקור חוקי שמסמיך את המשטרה לבצע בדיקות כאלה, בלי שום הבחנה בין השוטרים השונים שמקבלים את הפקודה". הוא אמר כי אמנם מתבצעות בדיקות מלר"ת (בדיקות רפואיות שגרתיות) שהשוטרים נדרשים לבצע, אך אלה אינן כוללות בדיקות פולשניות.

"אם הדבר היה נעשה בצורה וולונטרית, ניתן היה להתייחס לכך כאל יוזמה ברוכה, אך הדבר נעשה בכפיה. בפסיקות בעבר של בית הדין לעבודה ושל בתי המשפט, הוחלו מגבלות רבות על כל נושא פגיעה בפרטיותם של העובדים - ובוודאי שבמקרים רפואיים. אין שום בסיס לדרישה כזאת משוטרים, והדבר לא יעמוד בבחינת בית המשפט, אם יידרש לכך".

במטה הארצי של המשטרה אמרו כי על כל שוטר המבצע תפקיד שטח להיות בכושר ובבריאות תקינה. "המטרה העיקרית של תכנית הבריאות לשוטרים היא רווחתית, מתוך רצון לתרום לשיפור בריאותם, וכפועל יוצא מכך, גם של המעגל המשפחתי", נמסר. "לצורך כך, גובשה תכנית יישומים לקידום בריאות וכושרו הגופני של השוטר, המושתתת על מדדי בריאות וכושר. אחד המדדים שנקבע לבניית בסיס הנתונים הוא ביצוע בדיקות דם לכלל השוטרים.

"בדיקות הדם נעשות במסגרת קופות החולים, בצירוף מכתב הפנייה, ותשובות הבדיקות מועברות למרפאות המשטרתיות היחידתיות. ההחלטה על ביצוע הדם במסגרת הקופות נגזרת גם מזכאות כל אזרח לקבל שירות זה מקופות החולים. לכל שוטר תקבע תכנית התערבות אישית ופרטנית".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully