וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: להתיר הצבת מצלמות נסתרות בבתי חשודים

פנחס וולף

10.1.2012 / 10:50

על פי ההצעה בית המשפט יהיה מוסמך להתיר האזנה לשיחה חסויה עם חבר כנסת, עורך דין, רופא או כהן דת גם בעבירות הלבנת הון, סחר בבני אדם וכדומה, זאת לצד התקנת ציוד לתיעוד חזותי

הצעת חוק חדשה שעלתה אתמול (שני) לדיון ראשון בוועדת החוקה של הכנסת מבקשת לקבוע כי בית המשפט יהיה מוסמך להתיר האזנת סתר לשיחה חסויה כמו שיחה עם חבר כנסת, עורך דין, רופא או כהן דת, גם בחשד לעבירות מסוג הלבנת הון, מאבק בארגוני פשיעה, סחר בבני אדם לעיסוק בזנות ובעבירת שוחד. כיום ניתן להגיש בקשה דומה רק בעבירות חמורות כגון רצח. בנוסף, ההצעה מבקשת להתיר למשטרה להעביר את תמלילי ההאזנות לרשויות חוקרות אחרות, כגון המוסד, הרשות להגנת עדים, מחלקת חקירות שוטרים וכן הרשות להגבלים עסקיים ורשות המסים. ובנוסף מבקשת ההצעה לקבוע כי בית המשפט יהיה מוסמך גם לבקש התקנת ציוד לצורך תיעוד חזותי של מושא ההאזנה.

”לעיתים, צרכי החקירה מחייבים התקנת ציוד לתיעוד חזותי שמשולב בציוד המתעד את האזנת הסתר. חלק מבתי המשפט סבורים כי במסגרת סמכותם לאשר את ההאזנה, רשאים הם גם לאשר את התקנת הציוד לצורך התיעוד החזותי. ואילו חלק מהם, מסרבים לאשר או לדחות בקשה כזו, בשל חוסר סמכות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "מוצע להבהיר, כי במסגרת סמכויות העזר הנדרשות לביצוע האזנת סתר, יכול בית המשפט וכל מי שמוסמך להתיר האזנת סתר, להתיר גם התקנת ציוד לצורך תיעוד חזותי ברשות היחיד. אם שוכנע, כי למטרות שלשמן נדרשת האזנת הסתר, נדרש גם תיעוד כזה”.

"אינפלציה קיצונית בשימוש בהאזנות"

מנתונים שנמסרו לוועדה בנושא האזנות סתר עולה כי בשנת 2010 המשטרה הגישה לבתי המשפט 2,283 בקשות להיתר ביצוע האזנות סתר, ומתוכן רק שבע בקשות סורבו. באופן דומה, בשנת 2009 המשטרה ביקשה 2,220 צווי האזנה, גם אז סורבו רק שבע בקשות.

יו”ר ועדת החוקה ח”כ דוד רותם (ישראל ביתנו) פתח את הדיון בשאלה לנציגי משרד המשפטים: ”אם אני אהיה חשוד בהלבנת הון, איפה תתקינו את המצלמה, בחדר השינה שלי או בסלון? אם אין לכם תשובה, אני נועל את הדיון ושולח אתכם הביתה”. רותם ביקש מנציגי משרד המשפטים להכין הצעת חוק נפרדת לנושא, "אני לא מוכן שהתיעוד החזותי יכנס לחוק ההאזנות”, הסביר.

ח”כ דב חנין (חד"ש) אמר בדיון כי ”התמונה שהתגלתה בזמנו חייבת להדאיג את כולנו. אני בעד חקירה יעילה והכלי של האזנות, חשוב וחיוני. אולם, המציאות היא שקיימת אינפלציה קיצונית בשימוש בהאזנות". לדבריו, "הנתונים שהתגלו מבחינה מספרית ומתכונת ההליך, אינם מתיישבים עם מדינה ששומרת על זכויות אזרחיה. כל פעם שמעלים טענה בנושא, אתם עונים לי כי קיים חשש לחיי אדם”. נציג הסנגוריה הציבורית עורך הדין גיל שפירא אמר כי נדרש פיקוח ובקרה על ביצוע האזנות סתר. לצד זאת, נתונים מהעולם מראים כי בכל האזנת סתר מאזינים בממוצע לכמאה בני אדם. להמשך הדיונים בנושא, הוועדה החליטה לבקש ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת לבדוק מה קובע החוק בנושא צילומי סתר במדינות אחרות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully