וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולילנד: פרשה סבוכה ומעציבה

אביעד הכהן

10.1.2012 / 9:17

"אני מביט מהחלון וזה עושה לי די עצוב", נאמר בשיר, ואכן, כשאני מביט מהחלון הירושלמי שלי זה עושה לי די עצוב מפני שמול עיניי מזדקרים, כמו אלות בייסבול אלימות, או כמו סמלים פאליים ופגאניים, מגדלי הולילנד.

בירושלים נוהגים להתלוצץ שהנוף הנשקף מהמגדלים הוא הנוף היפה ביותר בירושלים. לא רק בשל השקיעות הקסומות שממערב, או המראה המדהים של עיר הקודש וסביבותיה ברדיוס של 360 מעלות, אלא מפני שכאשר אתה ניצב בראשם, זהו המקום היחיד בעיר שממנו אינך יכול לראות את מגדלי הולילנד.

הגשת כתבי האישום בפרשה היא רק תחילתו של מסע ארוך ומפרך. בשלב הנוכחי יש לשוב ולהדגיש כי כל הנאשמים עדיין נהנים מחזקת החפות. הפרקליטות תצטרך להזיע קשה, והרבה, כדי להוכיח את אשמתם. למרות הררי הנייר, המסמכים, ספחי הצ'קים, ההעברות הבנקאיות, הקבלות והעדויות, גיבוש כתב אישום בעבירת שוחד, בייחוד בנסיבות שבהן מדובר, אינו משימה פשוטה כלל ועיקר.

היסוד העובדתי של עבירת השוחד מורכב משלושה רכיבים: ראשית, נדרש כי נוטל השוחד יהיה עובד ציבור; שנית, כי ניתן לעובד הציבור "מתת", טובת הנאה כלשהי; ושלישית - ובמקרה דנן - בשל הדרך העקיפה והפתלתלה שבה הגיעו הכספים, אם בכלל, לייעודם, יהיה קושי להוכיח, לפחות לגבי חלק מהנאשמים, כי נטילת המתת נעשתה בעד פעולה הקשורה בתפקידו של עובד הציבור. גם היסוד הנפשי אינו קל להוכחה, בדורשו הוכחה ש"מעל לכל ספק סביר" בדבר מודעות המעורבים לטיב הפעולה כמעשה של שוחד.

הרבה ידיים בחשו בקדירת הולילנד

השוחד תואר פעם על ידי ביהמ"ש כעבירת "שלח לחמך על פני המים". מהמידע שנכלל בכתב האישום עולה כי לפחות לדעת הפרקליטות לא מדובר בלחם בודד, אלא במשאית שלמה של לחמים, חלות, פיתות ולחמניות. מעט הולי, והרבה לנד.

לפי הודעת הפרקליטות, הרבה ידיים בחשו בקדירת הולילנד. הקושי העיקרי שיעמוד בפני התביעה יהיה בהוכחת טיב הקשרים של כל החוליות בשרשרת המזון של השוחד, שכוללת אנשים רבים שהקשר הסיבתי ביניהם אינו תמיד ברור.

בוודאי לא כאשר חלק מהתיק נסמך עד עדותו של עד מדינה, שקיבל כנראה הון רב עבור עדותו. פרקליטי הנאשמים מבטיחים לנו, ויש לשער שיעמדו בהבטחתם, כי יעשו הכל כדי להוכיח את אי אמינותו וינסו לרסקה על דוכן העדים. בדומה למשפטו הנוכחי של אולמרט, יש להניח שגם הליך זה, אם ימוצה עד תומו, יארך זמן רב.

אבל אפילו לא תוכח אשמתם של כל המעורבים בהליך הפלילי, פרשת הולילנד צריכה לעורר דאגה בלב כל מי שעתידה של ירושלים ויופייה יקרים בעיניו. גם בשנים שבהן ניצחו סוחרי הנדל"ן את חסידי השימור נשמרה מידה מסוימת של איפוק בקו הבנייה הירושלמי. חוצפתם המזדקרת לעין של מגדלי הולילנד שברה את כל השיאים. ואם עשרה קבין של עכירות וחוצפה ירדו לעולם - מגדלי הולילנד בוודאי נטלו תשעה מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully