וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מזה עשור: שר חוץ הודי מבקר בארץ

טל שלו

10.1.2012 / 2:49

לאחר שנפגש עם הנשיא פרס, צפוי ס.מ קרישנה לפגוש את ראש הממשלה ושרי החוץ והאוצר ולדון עמם ביחסים הענפים בין המדינות, אך גם בעובדה שהודו רוכשת מאירן 400 אלף חביות נפט מדי שנה

על רקע המאמץ הגובר לחיזוק הקשרים הכלכליים, הביטחוניים והדיפלומטיים, החלו השבוע החגיגות לציון 20 שנות יחסים בין הודו וישראל. שר החוץ ההודי, ס.מ. קרישנה, שהגיע לביקור ראשון של דרג זה בישראל מזה כעשור, פתח אתמול (שני) את הביקור החגיגי, שהוגדר בתקשורת ההודית כ-?בעל חשיבות אסטרטגית?. במהלך היום נפגש קרישנה עם הנשיא, שמעון פרס, ובהמשך צפוי להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושרים נוספים. על הפרק: המשך חיזוק שיתופי הפעולה הכלכליים והביטחוניים הנרחבים בין המדינות, כמו גם שיתוף הפעולה במאבק בטרור והרחבת היחסים בתחומי הסחר, החקלאות, האנרגיה, המים והטכנולוגיה.

במקביל, צפויים הבכירים הישראליים לדון בפגישותיהם גם בנושא הגרעין האירני; הודו הינה קניינית הנפט מאירן השנייה בגודלה בעולם, אחרי סין, ומדי יום היא מייבאת 400 אלף חביות נפט גולמי מהמדינה, המהוות כ-16.5% מהיקף ייבוא הנפט בהודו. על רקע איומי טהרן בסגירת מיצרי הורמוז וההחרפה המשמעותית של הסנקציות האמריקאיות על חברות שסוחרות בנפט האירני, התכנסו בימים האחרונים בכירי הממשל ההודי וראשי תעשיית הנפט במדינה לדיוני חירום, כדי לבחון את המשך ייבוא הנפט מאירן. ארצות הברית, כמו גם ישראל, מנסה להדגיש בפני הממשל ההודי את האפשרויות הכלכליות הטמונות בשיתוף פעולה עם המאבק נגד הגרעין האירני. גורמים מדיניים בישראל העריכו כי הלחץ האמריקאי בהחלט עשוי היה לגרום להודים "לעשות חושבים" בסוגיית המשך הסחר עם אירן.

נשיא המדינה שמעון פרס בפגישה מדינית עם שר החוץ של הודו, ס.מ קרישנה, ינואר 2012. מארק ניימאן, לשכת העיתונות הממשלתית
"מטרת ביקורי הנוכחי בישראל היא גיבוש והעצמת סדר היום המשותף לשתי המדינות בעשורים שיבואו". קרישנה ופרס, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימאן

למרות גילם הצעיר, יחסי ישראל והודו מציגים נתונים מרשימים; היקף הסחר בין ישראל להודו מוערך בכחמישה מיליארד שקלים בשנה. במקביל, מקיימות המדינות שיתוף פעולה נרחב בתחומי חקלאות, מים, אנרגיה סולרית ועוד. לפי ההערכה, מיליארדים נוספים נכנסים לקופת המדינה כתוצאה מהיחסים הפוריים בתחומי הצבא והביטחון; ישראל הינה ספקית הנשק השנייה בגודלה בהודו, אחרי רוסיה. לפי מקורות זרים, מתקפת הטרור שאירעה בנובמבר במומביי ב-2008 החישה עוד יותר את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין הודו, המתבטא בייצוא ישראלי של מטוסי ביון, טילים ואמצעים אלקטרו אופטיים.

היחסים עם סין והודו: "יעד לאומי ראשון במעלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר החודש את חשיבות הביקור עבור ישראל, כמו גם את יחסיה של ישראל עם סין כ"יעד לאומי ראשון במעלה". בשיחה סגורה בכנס השגרירים הדגיש כי יש "להתאמץ כדי להגדיל את הסחר עם ארצות אלו. סין היא יעד חשוב ועלינו לעשות מאמץ אדיר ולהתרכז במדינה זו ובהודו. אנו מקיימים קשרים מסועפים עם מדינות אלו, אבל עלינו להגביר את המאמצים להגדלת הסחר עימן", דברי ראש הממשלה.

על רקע היחלשות גוש האירו והמשבר הכלכלי באירופה וארה"ב, ישראל מעוניינת למתן את התלות בייצוא לגוש האירו ולהגדיל את החלק היחסי בסחר החוץ עם מדינות אסיה, ובהן גם הודו. בין היתר, ידונו השבוע הבכירים בישראל עם המשלחת ההודית גם במגעים לבחינת הסכם ייצוא גז טבעי, מהמאגרים תמר ולוויתן, להודו. ההצעה עלתה במהלך ביקור של שר האוצר שטייניץ בהודו בחודש שעבר, כמו גם תכניות נוספות לחתימת הסכם סחר חופשי עד ספטמבר השנה, ושיתוף פעולה נרחב בתחומי מחקר ופיתוח בטכנולוגיה ובהייטק. כמו כן, לפי דיווחים בתקשורת ההודית, ידונו הצדדים בהסכם הסגרה הדדי.

אתמול פתח שר החוץ קרישנה את מרוץ הפגישות הרשמיות בישראל בפגישה מדינית עם נשיא המדינה, שמעון פרס. בפתח הפגישה סיפר קרישנה לנשיא כי הוא זוכר את ביקורו של פרס בהודו ב-1992, והודה על סיועה של ישראל בהפיכתה של הודו ליצרנית מזון עצמאית בתחילת שנות ה-90'. מבית הנשיא נמסר כי השניים דנו בהידוק שיתופי הפעולה המדיניים והכלכליים בין ישראל והודו, בסוגיות הקשורות לשינויים במזרח התיכון ובלוחמה בטרור הגלובלי. "מטרת ביקורי הנוכחי בישראל היא גיבוש והעצמת סדר היום המשותף לשתי המדינות בעשורים שיבואו", אמר קרישנה לנשיא. מחר הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן, עמו יקיים גם מסיבת עיתונאים משותפת. כמו כן, יפגוש השר קרישנה בשנית את שר האוצר יובל שטייניץ, עמו נפגש במהלך הביקור של שטייניץ בהודו בחודש שעבר.

עם זאת, לא תמיד מדיניות החוץ של הודו תואמת את האינטרסים של ישראל - הודו תומכת בעקביות בהצבעות פלסטיניות באו"ם, והביעה תמיכה במהלך הפלסטיני להכרה בקהילייה הבינלאומית. קרישנה, שהגיע לישראל אחרי שהתעדכן בירדן על מאמצי הממלכה והקוורטט להשבת הצדדים לשולחן המשא ומתן, צפוי לבקר גם ברמאללה ולהיפגש עם יושב ראש הרשות, מחמוד עבאס.

עוד על יחסי ישראל - הודו

שטייניץ הציע למכור גז טבעי להודו
חלופה לטורקיה? מפקד חיל האוויר מבקר בהודו
שר התיירות ליד הפיגוע בדלהי: "מבינים אותם"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully