וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים: בין איווה לניו המפשייר

פרופ' אברהם בן צבי

8.1.2012 / 8:14

נתון יסודי אחד עולה משדות התירס של מדינת איווה, שביום שלישי השיקה את המסע לבחירתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות. למרות העובדה שמדינה זו רוויה בריכוזים של מצביעים אוונגליסטים אולטרה-שמרנים, שמלכתחילה התייחסו למושל מסצ'וסטס בעבר מיט רומני בחשדנות עמוקה, לא מנע הדבר ממועמד פרגמטי זה לזכות בניצחון, ולו גם בהפרש מזערי של שמונה קולות בלבד, על יריבו המפתיע, הסנאטור לשעבר מפנסילבניה ריק סנטורום.

על רקע זה נודעת לניצחון (הגם שהיה דחוק) משמעות סמלית עמוקה, העשויה לצרוב את התודעה הציבורית בהקשר החורג מגבולותיה של מדינה חקלאית ודלילת אוכלוסין זו.

חרף פניית הפרסה שביצע רומני לאחרונה - כדי לזכות בתמיכתו של הימין הרפובליקני - הוא עדיין מצטייר כטכנוקרט מתון (רחוק מהטוהר האידיאולוגי השמרני), ובכל זאת הצליח לחדור לתוככי המעוזים השמרניים במדינת התירס. וכך, למרות דימויו הרווח של רומני כנציגה המובהק של ארה"ב התאגידית, ואף שהתייחסותו להוויה האמריקנית היא עסקית ומעשית, הוא נסק לפיסגה. עובדה זו עשויה, אפוא, להיתפס בקרב המחנה הרפובליקני כבעלת חשיבות תקדימית, כביטוי לכך שבסופו של יום קרב מפרך במעוז שמרני מובהק, האפילו לכאורה השכל והחישוב הקר על הרגש, האמונה והלהט האידיאולוגי.

סיבה לדאגה בבי הלבן

נראה שרק רומני מסוגל - בזכות מתינותו הבסיסית בסוגיות חברתיות וערכיות (לצד כישוריו המוכחים במגזר העסקי) - לפרוץ את גבולות המתחם המפלגתי הצר ולזכות, בנובמבר 2012, בפלח ניכר (וייתכן שאף קריטי) מקולותיהם של הדמוקרטים מאוכזבי אובאמה. אם אכן יטביע תהליך תודעתי זה את רישומו על ציבור המצביעים הרפובליקנים, יתייצב מושלה לשעבר של מסצ'וסטס בעמדת זינוק מבטיחה.

לא זו בלבד שלרשותו עומדת מכונה ארגונית יעילה ומשומנת, הנהנית ממשאבים כספיים בלתי נדלים - התחנה הבאה במערכת הפריימריז היא מדינת ניו המפשייר (שכנתה של מכורתו, מסצ'וסטס), תחנה שבה הוא נהנה מרוב ברור על פני כל יריביו, וזאת בזכות היותו דמות מוכרת ואהודה במרחביה. התנופה שעתיד רומני לצבור בעקבות שני סיבובי ההצבעה הראשונים עשויה לשפר את סיכוייו להבטיח לעצמו את הזכייה במינוי הנכסף עוד לפני סיום פרק ההתמודדות הפנים-מפלגתי. בכך יתאפשר לו להשקיע יותר ויותר משאבים ארגוניים במאבק חסר פשרות בנשיא אובאמה.

יתרה מזאת, אין להתעלם מהאפשרות שיריבו העיקרי באיווה, ריק סנטורום, יתקשה להוות יריב שקול בהמשך המסע. לא זו בלבד שעמדותיו האולטרה-שמרניות והקיצוניות בסוגיות חברתיות וערכיות (למשל, התבטאויותיו הבוטות כלפי הקהילה ההומוסקסואלית) ירחיקו ממנו אנשי מרכז ורפובליקנים בעלי רצון עז להביס את אובאמה - גם משאביו הארגוניים מוגבלים. ספק אם יאפשרו לו לסכן את מעמדו של רומני בהמשך הדרך. הפעם האחרונה שבה מינתה המפלגה הרפובליקנית מועמד אולטרה-שמרני מסוגו של סנטורום היתה ב-1964, עם מועמדותו של הסנאטור מאריזונה בארי גולדווטר. התוצאה היתה הרסנית. הוא הובס על ידי הנשיא לינדון ג'ונסון.

סיכומו של דבר, על רקע ניצחונו של רומני באיווה, ולנוכח ניצחונו הצפוי בניו המפשייר, יש לבית הלבן סיבה לדאגה אמיתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully