וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החטיפה הבאה: שמגר צודק

יוסי ביילין

8.1.2012 / 8:03

טוב עשתה ועדת שמגר בכך שלא כבלה את ידי מקבלי ההחלטות בכל מה שנוגע לשחרור מחבלים תמורת שחרור חטופים ישראלים. טוב שהסתפקה בהצגת אופציות ובהצעות טכניות הקשורות במסגרת שתנהל את המו"מ עם הצד השני, בטיפול באמצעי התקשורת ובנושאים דומים לכך.

הסיטואציה שבה נחטף ישראלי, בארץ או בחו"ל, קשה מאוד, מלחיצה מאוד ומחייבת את שיקול דעתם של מקבלי ההחלטות, בהתאם לנסיבות העניין. בעיקר את שיקול דעתו של ראש הממשלה, שהוא - תמיד - מקבל ההחלטות העיקרי במקרים שכאלה. הנסיבות שונות בכל מקרה שכזה, ועליו לקבל החלטות, מהירות לעיתים, הכרוכות בסיכון חיי אדם מעבר לסיכון חייו של החטוף. הניסיון לצמצם את מרחב שיקול הדעת או את האופציות המצויות בידי ראש הממשלה עלול להיות מסוכן מאוד ולעלות בחיי אנשים. זו אחת הסיבות לכך שניסיון החקיקה הקובע את המחיר המירבי שאותו תהיה מוכנה ישראל לשלם עבור חטיפה, הוא ניסיון נואל ומסוכן.

אין לי ספק שישראל עשתה שגיאות קשות מאוד בתחום זה של שחרור אסירים במסגרת עסקאות חליפין בשנים האחרונות. אני סבור שעיסקה שבה אנחנו מקבלים גופות ומוסרים אסירים חיים היא חמורה ביותר, ואין לה שום הצדקה. אני סבור שעיסקת טננבוים היתה מוטעית.

מבצע צבאי - עדיף

אין לי ספק שהעדיפות הראשונה במקרה חטיפה צריכה להיות מבצע צבאי לשחרור החטופים, גם אם מדובר במהלך מסובך שיש בו סיכון, אלא אם כן מדובר במהלך שהסיכון בו מרחיק לכת עד כדי הפקרת חיי המחלצים. אבל כל זה אינו אומר שעל הכנסת לקבוע בחוק את מחיר ההחלפה ולמנוע מן הממשלה להחליט על כך כרשות המבצעת המופקדת על טיפול בנושאים כאלה.

פתיחת משא ומתן עם חוטפים אין פירושה שהכוונה היא להיענות לבקשותיהם. בהרבה מאוד מקרים, גם במישור הפלילי וגם במישור הביטחוני, מדובר בהליך שמטרתו להרוויח זמן עד אשר יהיו הכוחות מוכנים למבצע החילוץ. החלטה שלא לחלץ בכוח, או כישלון פעולת חילוץ, עלולים להביא לכך שהמשא ומתן יהפוך ענייני ויוביל לחילוץ בהסכם. אם תבוא ישראל למשא ומתן כזה כשידיה קשורות מראש, ואילו הצד השני חופשי במרחב ההחלטות שלו ויודע כי ממשלה ישראלית מסוגלת להתפשר עד גבול צר מאוד - הוא עלול לפוצץ את המשא ומתן הרבה לפני שהצד הישראלי יהיה מוכן לבצע את מה שהוא מעדיף לבצע. זה עלול להיות בבחינת גזר דין מוות לחטוף.

לפני שהכנסת מחוקקת חוק שיטיל מגבלות על יכולתה של ממשלה עתידית לקיים משא ומתן יצירתי עם האויב, בין כדי לזכות בזמן ובין כדי להגיע לפשרה, מוטב שתשקול היטב את התבונה שבמהלך הזה, ותסתפק בהצעותיו המתונות והשקולות של דו"ח שמגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully