וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: מסעדה לא התירה לעיוור להיכנס עם כלב נחייה

גלעד גרוסמן

3.1.2012 / 13:42

עיוור נכה צה"ל הסובל מקטיעת יד טוען כי מלצרית במסעדת "פם-פם" במרכז תל אביב הורתה לו לשבת מחוץ למסעדה רק משום שהסתייע בכלב נחייה. "הרגשתי מושפל", אמר. המסעדה: "אי הבנה"

נציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה לאחרונה לבית משפט השלום בתל אביב תביעה בגובה 60 אלף שקלים נגד מסעדת "פם-פם" בתל אביב, שלטענתה הפלתה נכה צה"ל והשפילה אותו מול קהל של סועדים.

על פי התביעה, שהוגשה באמצעות עורך הדין אינאס חג'-יחיא, בחודש מאי השנה, נפגש התובע, בן 55 מרמת השרון, עם אשתו במתחם לונדון מיניסטור בתל אביב. השניים ביקשו לאכול במסעדת "פם-פם" עם כלב הנחייה של התובע, קטוע יד ועיוור. המלצרית, לכאורה, דרשה מבני הזוג לשבת בשולחות מחוץ למסעדה. השניים פנו אל מנהל המסעדה, שאמר להם כי לא ניתן להכניס פנימה את הכלב. עוד נטען בתביעה כי התובעים הסבירו למנהל שמדובר בכלב נחייה וכי החוק מחייב לאפשר להכניסו, אולם המנהל "סירב ואף גיחך כאשר נאמר לו שמעשיו מהווים עבירה על החוק". לאחר מכן הם עזבו את המסעדה "פגועים ומושפלים".

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי זכותם של אנשים עם מוגבלות להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. על פי החוק, חל איסור מפורש לכל מי שעוסק במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי להפלות אדם מחמת מוגבלותו, ולמנוע מאדם מוגבל להיכנס למקום ציבורי או לחלק ממנו. כמו כן, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלבי נחייה קובע שאין להגביל את זכותו של עיוור להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בו רק בשל היותו מלווה בכלב נחייה.

"תביעה זו הוגשה על ידי הנציבות מפאת חשיבותה הרבה לאיסור אפלייתם של אנשים עם מוגבלות בקבלת שירות ציבורי ככל האדם", אמרה עו"ד לילך אברוך, הממונה על התביעות הארצית בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. "כל חטאו של התובע הינו העיוורון ממנו הוא סובל, ובשל כך הוא מסתייע בכלב נחייה המשמש לו זוג עיניים רואות, ותחליף לאובדן מאור עיניו. סירוב לאפשר לאדם עיוור להיכנס לשטח מסוים במסעדה בהתאם לרצונו רק בשל כלב הנחייה הנלווה אליו, הינו משום פגיעה חמורה עד מאוד בזכויות היסוד של אנשים עם מוגבלות".

בעל המסעדה, נתן רג'ואן, אף הוא בין הנתבעים, אמר בתגובה כי מדובר באי-הבנה. "אנחנו מכבדים כל בן-אדם שנכנס למסעדה ומשרתים גם נכים וגם עיוורים עם כלבי נחייה. אני בן אדם הגון, והמקרה מאוד פגע בי. במקרה המדובר המסעדה הייתה מלאה, ולא הייתה אפשרות להכניס את הכלב למסעדה מכיוון שהוא חסם את המעבר. גם לאישה עם עגלת תינוק או נכה בכיסא גלגלים לא היינו נותנים לשבת באותו מקום, מכיוון שהיה עומס גדול. לא גירשנו אותם מהמסעדה, אלא הצענו להם שולחן אחר, לא רחוק מאיפה שהם ביקשו לשבת. אם הם נפגעו אני מבקש סליחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully