וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרעה רפובליקנית באיווה

פרופ' אברהם בן צבי

3.1.2012 / 10:02

בעוד שעות אחדות תישמע יריית הפתיחה, ומירוץ המרתון בין מועמדיה של המפלגה הרפובליקנית על כרטיס המינוי להתמודד מול הנשיא אובמה בנובמבר ייצא לדרך במרחביה הכפריים של מדינת איווה. לאחר מאבק ממושך ועתיר תמורות וזעזועים, מסתמנת עובדת יסוד מרכזית אחת: אף שהמועמד העדיף על ממסד המפלגה, מושל מסצ'וסטס בעבר, מיט רומני, עדיין נתקל בחשדנות בקרב המאחזים האוונגליסטים במדינה זו, הולכת ומחלחלת גם בקרבם ההכרה ש"רק רומני יכול". במילים אחרות, חרף חששותיהם מפני הפרגמטיות הבסיסית שלו ומפני נכונותו - שחזרה ונשנתה בעבר - לנטוש את החזון הרפובליקני כדי למצוא פתרונות לקשת של בעיות כלכליות וחברתיות (דוגמת הביטוח הרפואי), חלק מהציבור השמרני באיווה מבין שרומני יעניק למפלגה הזדמנות לנצח את אובמה.

נכון שלא כל "שומרי החומה והמגדל" הטהרנים של המפלגה מוכנים להעניק את תמיכתם למי שמצטייר בעיניהם כליברל בתחפושת של שמרן. עם זאת, על רקע פניית הפרסה שביצע רומני במאמציו לזכות באהדת האגף האידיאולוגי-דתי של מפלגתו; ועל רק העובדה ששאר המועמדים שהגיעו ממחוזות השמרנות הנחרצת (למעט הסנאטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום, שכוכבו דרך רק בימים האחרונים) דועכים, מתחזק מעמדו של רומני. ולו כברירת מחדל. לאחר שמישל בקמן, ריק פרי, הרמן קיין וניוט גינגריץ' לא הצליחו למצב את עצמם כחלופה ראויה לרומני "הממלכתי" ובעל כישורי הניהול המוכחים, דרכו נראית סלולה. אולם בימים האחרונים התחזק, כאמור, מעמדו של סנטורום האולטרה שמרני. תומכיו מקרב המחנה האוונגליסטי רואים במועמדותו תשובה מוחצת לרומני הטכנוקרט ונטול העקרונות המושרשים. אך לכוכב חדש זה חסרה תשתית ארגונית וכספית של ממש מחוץ לאיווה (שלה הקדיש את כל מאמציו האלקטורליים בחודשים האחרונים). הישגו הצפוי "במדינת התירס" היום עלול להיות, אפוא, מבחינתו, לא יותר מאפיזודה.

בשבוע הבא עתיד הסיבוב השני בהתמודדות להתקיים בניו המפשייר, שבה נהנה רומני מיתרון ניכר בקרב המצביעים הרפובליקנים (המדובר בשכנתה של מדינת הבית שלו, מסצ'וסטס).

לכן גם זכייה במקום השני או אפילו השלישי באיווה - ובלבד שהפער בינו לבין הפיסגה יהיה מינימלי - תציב אותו בעמדת זינוק מבטיחה. בייחוד על רקע העובדה שיריבו העיקרי באיווה (נוסף על סנטורום), חבר בית הנבחרים בטקסס רון פול, הוא בדלן קיצוני שהשקפת עולמו הגזענית, הבדלנית והאנכרוניסטית עתידה להרחיק אותו מכל רפובליקני החותר לסיים את עידן אובאמה.

עבור הנשיא אובמה הצלחתו האפשרית של רומני, יריבו המסוכן ביותר, היא בשורת איוב. אבל זו, כמובן, סוגיה אחרת הראויה לדיון נפרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully