וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: אל תענישו כלב בגלל פיפי במיטה

ד"ר איל נחמיאס

28.12.2011 / 9:09

ד"ר איל נחמיאס מסביר איך להוציא מרץ לכלב, למה אין טעם להעניש כלב אחרי שעשה פיפי על המיטה ומה כן כדאי לעשות, ולמה כלב אוכל את הצואה של עצמו?

כלב משתין. ShutterStock
לא כל זכר מרים רגל, אבל זה לא אומר עליו כלום/ShutterStock

יש לי כלב בן שנה וחודש. כשהוא יורד למטה לעשות את צרכיו, הוא לא מרים את רגלו, אלא משתטח מעט ומפשק את רגליו כמו נקבה. האם זה מראה על בעיה?

תשובה: למען האמת עניין הרמת הרגל לא חייב להיות בזכר. מדובר במשהו התנהגותי, ולעתים, מסיבות שונות, יעדיף כלב להשתין כך, כי יותר נוח לו. למשל יש מצב בו הרמת רגל תגרום ללכלוך של הפרווה והרטבה, או למשל כשלכלב יש כאב מסוים בזמן הרמת הרגל או חוסר ביטחון מספיק בעמידה בתנוחה הזו. לעתים, לאחר התבגרות מינית והגברת רמת הטסטוסטרון הזכרי, הכלב מעוניין לסמן טריטוריה, ומתחיל להרים רגל.

יש לי רועה גרמני בן 10. רוב הזמן הוא בבית, וכתוצאה יש לכלוך, ועצם היותו מקשה על המשפחה (אבא עם קביים, ואחי לא רוצה להביא את בתו התינוקת לבית, דבר שפוגע בהוריי). יש גינה, אבל הוא רוצה להיכנס ונובח ושורט את הדלת. אשמח לפתרון

ילד מנשק כלב. Julija Sapic, ShutterStock
הוא רוצה להיכנס, נובח ושורט את הדלת/ShutterStock, Julija Sapic

תשובה: נסו לבדוק אפשרות לשלב פעילות גופנית של הכלב כחלק מהטיפול היומיומי. נשמע שסך הכל הכלב פעיל ורוצה לצאת ולחוות את הריחות והחוויות הקשורות בטיול מחוץ לחצר. פיתרון של כלב בחצר כל היום יוביל לנביחות רבות, חפירות והתנהגות של "חיה בסוגר".

אפשר לנהל חיים משותפים עם כלב ללא חיכוכים אם רק נותנים לו מסגרת נוחה. אישית, יש לי שני כלבים בבית, ומצליחים לשמור על ניקיון וסדר. יש טיולים, יש משחקים, יש חטיפי לעיסה ופגישה עם כלבי השכנים. כל אלו יוצרים לכלב חיים מלאים יותר ובעלי שגרה ומסגרת. החיים בצורה כזו דורשים אולי כמה שנויים בסדר היום, אך בסופו של דבר יביאו לכך שהכלב יוכל להישאר ולספק לכם חום אהבה וגם ביטחון - אין לדעת מתי הכלב יסכל פריצה או כוונות רעות של כל מיני אנשים לא רצויים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הכלב שלי פקינז מעורב. הוא עושה פיפי לפעמים בבית ולפעמים אפילו על המיטה, למרות שאסור לו לעלות למיטה. אני נותן לו מכה בגב ולאחר מכן עונש במקום קטן וסגור. זה נכון לעשות? מה עושים?

כלב פקינז. Givens, ShutterStock
מכה בגב ולאחר מכן עונש במקום קטן וסגור. לא פלא שלא עוזר/ShutterStock, Givens

האם השיטה הזו מצליחה? אני מעריך שלא. הסיבה היא ההבדל בין צורת החשיבה של הכלב לאדם. אנו בטוחים שכלב שיקבל תיקון בזמן עשיית הפעולה, הוא ילמד דברים מורכבים כמו לא לעשות פיפי בבית. האמת שלא כך הוא – הכלב ילמד לא לעשות פיפי בנוכחות הבעלים, וינסה לעשות במקומות אחרים בבית, שלא תראו. לעומת זאת, הכלב כעת יפחד לעשות פיפי בנוכחות הבעלים, ולכן לא יעשה גם בטיול בחוץ.

מה עושים? 1. הימנעו מהתייחסות להתנהגות לא רצויה. אין טעם לכעוס או לתקן אותו. 2. קחו אותו למספר רב של טיולים בחוץ עם חטיפים ותנו לו חיזוק ופרס על עשיית צרכים בחוץ. 3. אפשר ורצוי לעשות שימוש בשיטת הכלוב, במשך הלילה לסגור אותו בכלוב הטסה - אפשר ללמד אותו להיכנס לשם עם חטיפים ופרסים. ביום, כשלא נמצאים, להשאיר בכלוב. כשחוזרים, מיד לקחת לטיול. הכלוב הוא בעצם סוג של "מאורה" כלבית, שם הכלב לא יעשה צרכים. עם הזמן הכלב שלך יתרגל לעשות בחוץ, לרוב באותו מקום בו יש לו את הריח המוכר של הפעמים הקודמות בהן עשה צרכים.

יש לי כלב מסוג קינג צ'רלס מקסים וביישן שהחל לפתע לעשות את צרכיו בבית (אחרי שנגמל), בנוסף לכך הוא אוכל את הצואה שלו ומקיא אותה. האם הוא חולה או שמדובר בהפרעת התנהגות?

כלב קינג צ'רלס קאווליר. Andreas Gradin, ShutterStock
למה הכלב אוכל את הצואה של עצמו?/ShutterStock, Andreas Gradin

תיתכן בעיית התנהגות או בעיה רפואית כלשהי. קשה לתת יעוץ מדויק בלי לדעת יותר מידע כמו: האם הוא ירד במשקל? בן כמה הוא? האם מדובר בכלב מבוגר או צעיר? האם יש שלשול? האם הוחלף מזון לאחרונה? האם יש הקאות מזון (אפשרות של תולעת פארק או בעית קיבה כלשהי)? האם המזון לא טרי מספיק (חשוב לספק מזון איכותי טרי לכלבים מגזע קטן ולרכוש רק שקים קטנים לשמירת טריות).

לעתים מדובר במחלות שונות אחרות כמו דלקת קיבה, דלקת מעיים, דלקת לבלב, בעיית כבד או כליות ועוד. אם שוללים בעיות רפואיות, אפשר לבחון את נושא בעיית ההתנהגות. כלב שאוכל צואה וכועסים עליו לא לומד אלא חושב שאנו מנסים "להתחרות איתו" על ה"ממתק" הנפלא. יש דרכים אחרות לתקן אכילת צואה. אני ממליץ ללכת לבדיקה אצל וטרינר, ואם שוללים בעיה רפואית, להיוועץ במאלף לצורך טיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully